وزارت خارجه آمریکا:

ایران فعالیت مرتبط با توسعه سلاح هسته‌ای ندارد

    کد خبر :725277

این گزارش که با عنوان «تعهد کشورها به کنترل تسلیحاتی، پیمان منع گسترش تسلیحاتی و خلع سلاح هسته ای و تعهدات ۲۰۲۰» منتشر شده است حاوی بخش های مختلفی در ارزیابی پایبندی کشورها به پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای موسوم به ان پی تی است و به طور مفصل به بازرسی های آژانس بین المللی انرژی هسته ای و ارزیابی از تعهد ایران درباره چنین تعهداتی و مطابقت آن با بررسی های فنی آژانس پرداخته است.

در بخشی از این گزارش وزارت امور خارجه آمریکا آمده است: ارزیابی آمریکا در دوره گزارش دهی همچنان این است که ایران در حال حاضر در هیچ یک از فعالیت های کلیدی مرتبط با طراحی و توسعه سلاح های هسته ای نقشی ندارد.

در این گزارش ادعا شده است: همان طور که در گزارش دسامبر ۲۰۱۵ (دی ۹۴) آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره مسائل برجسته گذشته و حال برنامه هسته ای ایران اشاره شده است، ایران همچنان به سوالات مهمی درباره گذشته برنامه هسته ای اش پاسخی نداده است.

این گزارش به امکان وجود مواد هسته ای و فعالیت های اعلام نشده در ایران با استناد به گزارش نوامبر ۲۰۱۹ از سوی سرپرست مدیرکل آژانس اشاره کرده و نوشت این مساله نگرانی های جدی درباره پایبندی ایران به تعهداتش در قبال نظام بازرسی و تأیید استفاده صلح آمیز مواد هسته‌ای به عنوان بخشی از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای(NPT) و نیز بند سوم معاهده ان پی تی مطرح می کند.

به گزارش ایرنا، روز جمعه گذشته قطعنامه تروئیکای اروپا علیه ایران، به رغم مخالفت جدی چین و روسیه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تصویب رسید.

در این قطعنامه سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه با حمایت آمریکا از ایران خواسته‌اند به ممانعت از دسترسی بازرسان آژانس به ۲ سایت هسته‌ای کشور پایان دهد و با آنها به طور کامل همکاری کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید