بازتاب ایران؛

اورشلیم پست: ایران و چین برای امضاء قرارداد 25 ساله تلاش می کنند/ المانیتور: ایران پشت حمله به کشتی اسرائیلی است/ وال استریت ژورنال: سیاستمداران ایرانی برای پاسخ به بایدن اختلاف نظر داشتند/ نشنال اینترست: موشک های کروز ایرانی از نمونه های دیگر برتر نیست

    کد خبر :796185

«بازتاب» سعادت شریفی پور – رسانه‌های معتبر خارجی در ساعات گذشته از تحولات و رویدادهای مرتبط با ایران غافل نبوده و مطالب قابل‌تأملی را پیرامون مسائل مرتبط با ایران به رشته تحریر درآوردند مثل روزنامه اورشلیم پست، پایگاه خبری المانیتور، روزنامه وال استریت ژورنال و نشریه نشنال اینترست با تأکید بر موضوعاتی چون ایران و چین برای امضاء قرارداد 25 ساله تلاش می کنند، ایران پشت حمله به کشتی اسرائیلی است، سیاستمداران ایرانی برای پاسخ به بایدن اختلاف نظر داشتند، موشک های کروز ایرانی هر نمونه دیگر برتر نیست، نوشتند.

در ادامه به‌اختصار به اهم مطالبی که در 24 ساعت گذشته در مورد ایران در رسانه‌های معتبر خارجی منتشرشده است، اشاره می‌کنیم.

اورشلیم پست: ایران و چین برای امضاء قرارداد 25 ساله تلاش می کنند

چند ماه قبل پیش نویس قرارداد 25 ساله همکاری چین و ایران خبرساز شد، پس از انتشار این پیش نویس بحث درباره این قرارداد و پیامدهای آن بر روابط دو کشور و مناسبات این کشورها با سایر بازیگران بین المللی محل سوال است.

روزنامه اورشلیم پست در مطلبی در همین باره نوشت: در سال 2016 چین، یکی از بزرگترین شرکای تجاری و متحد دیرینه ایران، متعهد شد طی 10 سال تجارت دوجانبه را بیش از 10 برابر افزایش دهد.

در ادامه به سفر وزیرامورخارجه چین به ایران اشاره شده است که در روز جمعه وارد ایران شد، درباره این سفر گفته شده است سفر وی می تواند برای امضای قرارداد 25 ساله باشد.

در پایان این روزنامه به وجه اشتراک دو کشور پرداخته است و بیان می کند که هر دو کشور تحت تحریم ایالات متحده هستند همچنین درباره زمینه های احتمالی سرمایه گذاری می گوید: جزئیات چندانی منتشر نشده است اما انتظار می رود چین در بخش های انرژی و زیرساخت ایران سرمایه گذاری کند.

المانیتور: ایران پشت حمله به کشتی اسرائیلی است

اصابت موشک به کشتی اسرائیلی در دریای عرب پس از گذشت مدت کوتاهی از حمله به کشتی اسرائیلی در دریای عمان باعث شده است موضوع برای رسانه ها جذاب و سوال برانگیز شود.

در همین مورد پایگاه خبری المانیتور نوشت: یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل که نام وی فاش نشده است، اظهار کرد که موشکی که به کشتی کانتینری متعلق به شرکت اسرائیلی برخورد کرده است ممکن است توسط ایران شلیک شده باشد.

در ادامه این مطلب آمده است: طی یک ماه این دومین باری بود که یک کشتی متعلق به اسرائیل در این منطقه مورد حمله قرار گرفت. نتانیاهو ایران را متهم به حمله کرده است و ایران این ادعا را رد می کند.

این رسانه این طور نتیجه می گیرد که اسرائیل طی سال گذشته بارها به کشتی ها و نفتکش های ایرانی آسیب وارد کرده است، با توجه به امضاء قرارداد ابراهیم حمل و نقل دریایی اسرائیل دو برابر شده است و این برای ایران یک فرصت است که حملات اسرائیل را تلافی کند.

وال استریت ژورنال: سیاستمداران ایرانی برای پاسخ به بایدن اختلاف نظر داشتند

پس از نپذیرفتن پیشنهاد مذاکره درباره برنامه هسته ای بین ایران و آمریکا توسط ایران، این سوال مطرح شد که آیا همه طیف های سیاسی در ایران با مذاکره مخالف هستند یا خیر؟ اساساً این تصمیم توسط کدام بخش از سیاستمداران ایرانی گرفته شده است.

روزنامه وال استریت ژورنال در پاسخ به سوال فوق نوشت: مخالفان محافظه کار اصرار دارند که ایالات متحده ابتدا همه تحریم های دولت ترامپ را لغو کند.

در ادامه این مطلب ادعا می شود که سیاستمداران ایرانی برای پاسخ به پیشنهاد مذاکره بایدن اختلاف نظر داشته اند. سوال مهم برای سیاستمداران این است که تا چه زمانی می توانند در مقابل فشارهای اقتصادی مقاومت کنند.

در پایان این روزنامه می افزاید: حسن روحانی از تمایل ایران به بازگشت مرحله ای به تعهدات برجام سخن گفته است البته با این شرط که ایالات متحده حداقل بخشی از تحریم ها را لغو کند.

نشنال اینترست: موشک های کروز ایرانی از نمونه های دیگر برتر نیست

موشک های کروز رونمایی شده توسط ایران، مخصوصاً موشک کروز هویزه به علت برخورداری از مشخصات فنی و عملیاتی ویژه مورد توجه خاص رسانه ها قرار گرفته است.

در همین باره نشریه نشنال اینترست نوشت: ایران در ماه فوریه از موشک کروز دور برد هویزه رونمایی کرد. امیر حاتمی برد این موشک را 1350 کیلومتر بیان کرده و آن را برای هدف قرار دادن اهداف زمینی مناسب توصیف کرده است.

در پایان این نشریه ضمن پرداختن به مشخصات فنی این موشک، ایران را متهم به کپی برداری از نمونه خارجی کرده است و مدعی است ایران بارها از تجهیزاتی رونمایی کرده است که در عمل به اندازه ادعای سازندگان توانمندی نداشته اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید