اندروید 14 و هر آنچه از آن می‌دانیم

    کد خبر :960265
اندروید 14

نسخه بعدی سیستم عامل گوگل با عنوان اندروید 14 معرفی خواهد شد که از ویژگی‌های بهبودیافته نسبت به نسخه اندروید 13 برخوردار است. در این مطلب قصد داریم درباره نسخه بعدی اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

بازتاب-اندروید 13 در ماه آگوست پس از یک دوره طولانی آزمایش بتا توسط گوگل عرضه شد. شرکت‌های شخص ثالث تولید کننده گوشی اندرویدی همچنان در حال انتشار آپدیت سیستم عاملی برای محصولات خود هستند.

به هر حال، گوگل هیچ ارتباطی با این مسائل ندارد و اندروید همچنان در حال تکامل است. این شرکت مطمئناً روی اندروید 14 کار می‌کند و در حال آماده شدن برای شروع آزمایش بتا آپدیت بعدی است. مطمئناً از چندین پیش‌نمایش توسعه‌دهنده و بیلد بتا برای تلفن‌های پیکسل تشکیل خواهد شد. به لطف افشای اطلاعات و گزارش‌ها، ما از قبل جزئیاتی در مورد اندروید 14 داریم.

توسعه اندروید 14 از قبل شروع شد

اندروید 14

مدت کوتاهی پس از انتشار نسخه پایدار اندروید 13، گوگل توسعه اندروید 14 را آغاز کرد. طبق اطلاعات فاش شده از XDA-Developers، اندروید 14 با اسم رمز “کیک وارونه” همراه است. اگرچه نسخه‌های پایدار نام دسرها را با اندروید 10 پشت سر گذاشتند، اما این نام‌ها هنوز برای آزمایش داخلی وجود دارند. اندروید 13 در داخل با نام Tiramisu شناخته می‌شود و اندروید 14 نام کیک Upside Down را دارد.

در حال حاضر، تاریخ دقیقی برای به‌روز رسانی آینده وجود ندارد. با این حال، گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که اولین نسخه پیش نمایش توسعه‌دهنده در فوریه 2023 منتشر خواهد شد. گوگل باید دو یا سه نسخه پیش‌نمایش توسعه‌دهنده را تا ماه می 2023  ارائه کند. پس از آن، Google I/O به عنوان مرحله‌ای برای نمایش همه ویژگی‌های همراه با اندروید  14 عمل خواهد کرد.

 رویداد همچنین ممکن است به اجرای برنامه بتا کمک کند که به انتشار نسخه پایدار نزدیک‌تر است و از این رو باگ‌ها و مشکلات کمتری دارد. به‌روزرسانی واقعی می‌تواند در هر زمانی بین آگوست، سپتامبر و اکتبر ارائه شود. همه‌چیز به این بستگی دارد که توسعه اندروید 14 به کندی پیش رفته و تغییرات عمیق هستند. همچنین، توسعه دهندگان تمام زمان لازم را برای تطبیق برنامه‌های خود و ایجاد راه‌حل‌هایی برای اندروید  14 خواهند داشت که API‌ها و ویژگی‌های جدیدی را به ارمغان می‌آورد.

ویژگی‌های اندروید 14

ممکن است در مورد تمام ویژگی‌های ارائه شده با اندروید 14 کنجکاو باشید، درست است؟ خب، این بار منتظر تغییرات بزرگ‌تری هستیم. این شرکت با اندروید 12 تغییرات بزرگی ایجاد کرد و اندروید 13 همه چیز را بیشتر اصلاح کرد. اکنون، ما انتظار داریم اندروید 14 بزرگ‌تر از نسخه قبلی خود باشد.

MATERIAL YOU 4.0

این شرکت همه چیز را با اندروید 10 و 11 اصلاح کرد و دومین انقلاب بزرگ را با اندروید 12 به ارمغان آورد. با این اوصاف، تمام تغییرات ایجاد شده توسط اندروید 12 هنوز در سال‌های اولیه است، بنابراین ما انتظار نداریم که غول جستجو از آن خارج شود. طراحی. اما ما همچنان انتظار برخی تغییرات ظریف را اینجا و آنجا داریم. امیدواریم که Monet بیشتر بهبود یابد و برنامه‌های بیشتری از موتور قالب‌سازی پشتیبانی شوند.

مرگ Android Beam

اگر در اندروید تازه کار هستید، احتمالاً حتی نمی‌دانید Android Beam چیست. امروزه NFC برای امکان پرداخت بدون تماس از طریق کیف پول دیجیتال محبوب است، اما قبل از آن پیاده‌سازی‌های دیگری نیز وجود داشت. در روزهای اولیه NFC، شرکت‌ها سعی کردند آن را به عنوان یک روش جالب برای انتقال فایل‌ها «فروش» کنند. Android Beam با Android 4.0 Ice Cream Sandwich وارد شد و به کاربران این امکان را می‌داد تا با ضربه زدن روی یکدیگر، محتواهایی مانند عکس، فیلم و فایل را بین دو گوشی اندرویدی به اشتراک بگذارند. باید بگویم که این در گذشته جالب بود، اما امروزه مانند یک حقه به نظر می‌رسد.

در زمان Android Beam، سامسونگ همیشه در تلاش بود تا اندروید را دوباره اختراع کند. این شرکت کره‌ای در تلاش برای جایگزینی سهام گوگل، مجموعه‌ای از برنامه‌ها را ایجاد کرد. گاهی اوقات به چیزهای جالبی منجر می‌شد، مثلاً ایده چند پنجره‌ای در اندروید. سامسونگ اولین بار این را ارائه کرد و گوگل مدتی طول کشید تا از آن پیروی کند. به هر حال، برداشت این شرکت از این ویژگی “S Beam” نام داشت. استانداردهایی را برای Android Beam تعیین کرد اما باعث نشد که این ویژگی کمتر فریبنده باشد.

از آنجایی که این «حیله» است، این ویژگی برای توجیه پشتیبانی آن چندان مورد استفاده قرار نگرفت. گوگل تصمیم گرفت این ویژگی را از اندروید 14 به بعد حذف کند. تا کنون تمام ردپای Android Beam از چارچوب NFC حذف شده است.

با توجه به اینکه این ویژگی به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، ما حتی نمی‌دانیم که آیا گوگل پایان آن را اعلام خواهد کرد یا خیر. مدیاتک به سادگی وجود این ویژگی را ممنوع کرد. در حالی که NFC به عنوان یک فناوری برای پرداخت‌های بدون تماس، احراز هویت و غیره مرتبط شد.

پشتیبانی اجباری برای رمزگشایی AV1

اندروید 14

این ممکن است برای کاربران معمولی معامله خوبی به نظر نرسد، اما کدک ویدیویی AV1 برای دوستداران چند رسانه‌ای مناسب شد. این نوید فشرده‌سازی تا 30 درصد بهتر از کدک VP9 را می‌دهد. در نتیجه، گوگل قصد دارد رمزگشایی AV1 را در اندروید 14 اجباری کند.

این اولین باری است که گوگل پشتیبانی از AV1 را الزامی می‌کند. در واقع، پردازنده‌های جدیدی مانند اسنپدراگون 8 نسل 2 با رمزگشایی AV1 عرضه می‌شوند. ما انتظار داریم چیپ‌ها و برندهای بیشتری با این موضوع سازگار شوند و گوگل با کدک جدید کمک خواهد کرد تا مورد توجه قرار گیرد.

البته این حرکت پیامدهای خاصی برای سازندگان محتوا و سرویس‌های استریم دارد. آنها از فشرده‌سازی بهبود یافته استفاده خواهند کرد. در نهایت، آنها قادر خواهند بود کیفیت بصری بالاتری را با نرخ بیت کمتر ارائه دهند. این به معنای کاهش مصرف داده و بهبود عملکرد استریم است.

اتصال ماهواره‌ای

این ممکن است بیش از حد خوش‌بینانه به نظر برسد که درست باشد، اما ما می‌توانیم سطح خاصی از ارتباط را ببینیم. اپل سیستم اضطراری SOS را در سری آیفون 14 معرفی کرد. طبق معمول، برندهای دیگر می‌خواهند بپیوندند و جایگزین‌های خود را برای این کار ارائه دهند. طبق گزارش‌ها، سامسونگ چیزی شبیه به سری گلکسی اس 23 سامسونگ را ارائه می‌کند.

در حالی که ممکن است گوگل آن را مستقیماً در سال آینده ارائه نکند، اما هنوز هم ممکن است شاهد «باز شدن جاده‌ها» در اندروید باشیم. این شرکت احتمالا پشتیبانی بومی را برای آن در اندروید  14 اضافه کند و در زمان لازم برای تطبیق ارتباطات ماهواره‌ای با چارچوب Android صرفه‌جویی کند. غول جستجو حتی ممکن است این ویژگی را در سری پیکسل 7 یا 8 قرار دهد. احتمال دارد با اندروید  14 پشتیبانی رسمی دریافت کند، اما برای فعال کردن آن و اطمینان از “پوشش” به عهده شرکت‌های تولیدکننده گوشی خواهد بود.

پشتیبانی برای Identity Credential HAL

گوگل همچنین قصد دارد پشتیبانی اجباری را برای Identity Credential HAL (لایه انتزاعی سخت افزار) با اندروید 14 ارائه کند. این ویژگی یک لایه امنیتی مهم برای دستگاه‌های اندرویدی رقم خواهد زد. فرآیند احراز هویت در سرویس‌ها و وب سایت‌ها با این ویژگی بسیار امن‌تر می‌شود.

این ویژگی از یک لایه احراز هویت مبتنی بر سخت‌افزار استفاده می‌کند. امنیت داده‌های کاربر را ذخیره و محافظت خواهد نمود. این لایه همچنین به کاربران این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به یادآوری چندین رمز عبور وارد سرویس‌ها و برنامه‌ها شوند. این ویژگی یک گام بزرگ رو به جلو برای امنیت اندروید است. این شرکت مطمئناً در طول I/O سال آینده اطلاعات بیشتری ارائه خواهد داد.

پشتیبانی حتی بیشتر از دستگاه‌های تاشو

اندروید 14

از زمان اندروید  12L، گوگل سخت کار کرده است تا تجربه گوشی‌های تاشو را بهبود بخشد. تعداد این دستگاه‌ها هر ساله با پیوستن برندهای بیشتری به این روند افزایش می‌یابد. با این حال، گوگل باید اندروید را در دستگاه‌های تاشو خاص کند یا حداقل تجربه‌ای متفاوت از آنچه در تلفن‌های معمولی دریافت می‌کنیم ارائه دهد. با اندروید 14، ما انتظار پیشرفت‌های بیشتری را برای دستگاه‌های تاشو داریم. بهبودهایی در چند کار، تجربه کاربری و دیگر جنبه‌های سیستم‌عامل. این تغییرات همچنین می‌تواند برای تبلت‌هایی که دوباره در حال ترند هستند مفید باشد.

شایعه شده است که گوگل پیکسل فولد را معرفی می‌کند، بنابراین منطقی است که این شرکت تجربه تاشوها را بهبود بخشد.

ویژگی‌های بیشتر در راه است

این فقط یک لیست فوق‌العاده اولیه از ویژگی‌هایی است که با اندروید 14 ارائه می‌شوند. انتظار داریم در چند ماه آینده و البته با عرضه اولین پیش‌نمایش توسعه‌دهنده، موارد بیشتری فاش شود.

دستگاه‌های واجد شرایط اندروید  14

برندهایی مانند سامسونگ و وان پلاس تا چهار به‌روز رسانی اصلی اندروید را برای پرچمداران خود ارائه می کنند. سامسونگ در حال حاضر لیست بزرگی از گوشی‌ها را برای پوشش دارد، در حالی که وان پلاس این تعهد را با وان پلاس 11 آغاز خواهد کرد. با نگاهی به سمت سامسونگ، سری گلکسی S21، سری S22، سری S23، Z Fold3، Flip3، Fold4 و Flip4 مطمئنا هستند. واجد شرایط برای Android 14. همچنین چندین تلفن در سری Galaxy A و M وجود دارد که از همان درمان برخوردار خواهند شد. تحت One UI 4.0 عرضه خواهد شد. وان پلاس لیست گوشی های واجد شرایط را اعلام خواهد کرد، اما می دانیم که سری های وان پلاس 9، 10 و 11 جزو لیست واجد شرایط اندروید 14 و OxygenOS 14 خواهند بود.

شیائومی، ریلمی، ویوو و اوپو نیز اندروید 14 را برای اکثر پرچمداران خود و برخی از گوشی های میان رده نسبتا جدید ارائه خواهند کرد. این شرکت در حال حاضر تنها یک گوشی به نام Nothing Phone (1) دارد. در حالی که هنوز قدم‌های کوچکی در جهت اندروید 13 می‌گذارد، می‌دانیم که خواهد آمد و اندروید 14 نیز خواهد آمد. برند Carl Pei سه به‌روزرسانی اصلی را برای این گوشی ارائه می‌کند و این به معنای پشتیبانی تا عرضه اندروید 15 است.

حضور آشکار در این لیست گوگل با سری گوشی های پیکسل خود است. همه تلفن‌های Pixel از Pixel 4 و بالاتر واجد شرایط این به‌روزرسانی خواهند بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید