انجام اقدامات اولیه برای ارتقای منطقه شکار ممنوع کاوه ده

    کد خبر :415684

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: منطقه شکار ممنوع کاوه‌ده یکی از بهترین مناطق طبیعی کشور است که حدود ۲۷ سال تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوده است و اکنون اقدامات اولیه برای ارتقای این منطقه به پناهگاه حیات وحش یا منطقه حفاظت شده و طرح این موضوع در جلسه آتی شورای عالی محیط زیست انجام شده است.

کیومرث کلانتری پیش از ظهر امروز در حاشیه مراسم افتتاح و بهره‌برداری از پاسگاه محیط بانی اثر طبیعی تنگه‌واشی که با حضور فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستان فیروزکوه برگزار شد، افزود: امیدواریم منطقه شکار ممنوع کاوه ده پس از تصویب شورای عالی محیط زیست به یکی از مناطق چهارگانه ارتقا یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره اینکه امروز شاهد افتتاح سومین پاسگاه محیط بانی استان تهران در سال ۹۷ هستیم، گفت: امیدواریم تا پایان سال جاری به ۹ واحد محیط بانی احداث و تجهیز شده در استان با توجه به شرایط فعلی برسیم.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست، محیط زیست را برای این نسل و نسل‌های آینده حفاظت می‌کند، اظهارکرد: وجود این پاسگاه و محیط بانان برای هدایت توسعه و نظارت بر بهره برداری محیط زیست و حفاظت از میراث طبیعی این منطقه است و به نوعی ورود مدیریت پایدار به این منطقه را به همراه خواهد داشت.

کلانتری ادامه داد: مساحت اثر طبیعی ملی تنگه واشی حدود ۳۶۵۰ هکتار است و در سال ۹۰ با مصوبه هیات وزیران جزء آثار طبیعی کشور به ثبت رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه معمولا پاسگاه‌های محیط بانی در مناطق حفاظت شده، پارک‌های ملی و پناهگاه‌های حیات وحش ایجاد می‌شود، گفت: در اثر طبیعی ملی تنگه واشی به دلیل ویژگی خاص اکوسیستم تصمیم گرفتیم تا شرایط حضور محیط بانان برای هدایت گردشگران و بهره‌برداری درست از این منطقه با احداث پاسگاه محیط بانی فراهم شود و امیدواریم از این منطقه به‌صورت پایدار حفاظت شود و محیط زیست آن تخریب نشود.

کلانتری افزود: شهرستان فیروزکوه مانند سایر شهرستان‌های استان تهران از پتانسیل ویژه‌ای برخوردار است و در شمال و شرق تهران شاهد چشم‌اندازهای طبیعی بسیار ارزشمندی هستیم.

وی با بیان اینکه حدود ۲۹ درصد از مساحت استان تهران تحت مدیریت محیط زیست استان تهران است و بیشترین مناطق طبیعی استان در شهرستان‌های شمیرانات، فیروزکوه، دماوند و ورامین قرار دارد، اظهارکرد:حدود ۱۳ منطقه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در استان وجود دارد که اثر طبیعی ملی تنگه واشی و منطقه شکار ممنوع کاوه ده در شهرستان فیروزکوه واقع شده‌اند.

کلانتری در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در منطقه لار و ورجین شاهد اکوسیستم دست نخورده و طبیعی هستیم و در شهرستان فیروزکوه هم باید جهت حفظ اکوسیستم طبیعی به دنبال توسعه گردشگری طبیعی باشیم،گفت: با ایجاد مجتمع‌های گردشگری با ماهیت بیشتر طبیعی باید تلاش شود گردشگری طبیعی در این منطقه توسعه یابد تا جلوی تخریب طبیعت نیز گرفته شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران در خصوص لایحه حمایت از محیط بانان اظهارکرد: این لایحه در کمیسیون‌های مجلس تصویب شده است و امیدواریم هرچه زودتر در صحن مجلس هم مطرح شود.

وی با اشاره به اینکه محیط بانان جزو مظلوم‌ترین نیروهای حاکمیتی هستند که در عرصه‌های مختلف و در شرایط آب و هوایی سخت خدمت می‌کنند، گفت: با تصویب لایحه حمایت از محیط بانان در مجلس محیط بانان از حمایت های نظامی و انتظامی برخوردار خواهند شد.

به گزارش ایسنا مهدی یوسفی جمارانی – فرماندار شهرستان فیروزکوه – نیز در این مراسم با اشاره به اینکه شهرستان فیروزکوه یکی از شهرستان‌های ویژه استان است، اظهارکرد: فیروزکوه به لحاظ وسعت بزرگترین شهرستان استان و بخش قابل توجهی از مساحت آن مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع است.

وی در ادامه با بیان اینکه منطقه گردشگری تنگه واشی به عنوان اثر طبیعی ملی شناخته می شود و نیاز به حضور محیط بانان در این منطقه همواره احساس شده است،گفت: خوشبختانه با تلاش محیط زیست استان تهران امروز شاهد بهره‌برداری از پاسگاه این منطقه هستیم و شرایط برای حضور موثرتر یگان حفاظت محیط زیست شهرستان فراهم شده است.

جمارانی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ نوع گونه حیات وحش که بعضا از گونه های نادر هم هستند در این منطقه وجود دارند، اظهارکرد: در حوزه گونه‌های گیاهی نیز این منطقه یک ذخیره‌گاه غنی محسوب می‌شود و بیش از ۷۰ نوع گونه گیاهی و دارویی در این منطقه وجود دارد.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، وی با بیان اینکه متاسفانه در بسیاری از شهرستان‌های کشور به دلیل حضور فاقد کنترل گردشگران، شاهد تخریب محیط زیست هستیم، تصریح کرد: خوشبختانه به همت یگان حفاظت محیط زیست تا امروز در شهرستان فیروزکوه چنین مشکلاتی نداشته‌ایم و با تقویت مجموعه محیط زیست شهرستان این روند با قدرت و شدت بیشتری ادامه می‌یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید