غارت نفت سوریه برای آمریکا به صرفه نیست

    کد خبر :660983

مطالعات نشان می‌دهد آمریکا ماهانه از محل دزدیدن نفت سوریه 30 میلیون دلار درآمد دارد. کارشناسان می‌گویند این کشور نخواهد توانست از قاچاق و دزدیدن نفت سوریه منفعتی کسب کند.

به نقل از اسپوتنیک، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، بارها اعلام کرده است که دولت آمریکا می‌خواهد همچنان نفت سوریه را در اختیار خود نگه دارند.

 

کرم شعار،کارشناس اقتصادی سوریه‌ای الاصل خزانه‌داری نیوزیلند می‌گوید: محاسبات انجام شده نشان می‌دهد آمریکا هرگز نمی‌تواند از محل دزدیدن نفت سوریه به نان و نوایی برسد.

 

این کارشناس اقتصادی معتقد است حتی اگر آمریکا کنترل تمام نفت موجود در کشور سوریه را در اختیار گیرد و تولید نفت این کشور را به دو برابر میزان پیش از جنگ داخلی برساند باز هم نخواهد توانست از قاچاق نفت سوریه، سودی کسب کند.

 

شعار و آرمناک توکماجیان، محقق مرکز کارنگی خاورمیانه در بیروت می‌گوید: حتی اگر به تولید نفت سوریه در سال 2011 و جنگ داخلی بازگردیم این کشور هرگز یک تولید کننده مطرح انرژی نبوده است و البته شرایط این کشور طی 8 سال گذشته بدتر هم شده است.

 

به گزارش فارس،در سال 2011 سوریه روزانه 375 هزار بشکه نفت تولید می‌کرد که این میزان نه تنها نیاز داخلی این کشور به حامل‌های انرژی را تامین می‌کرد بلکه 35 درصد از کل درآمد سوریه از محل صادرات را نیز تامین می‌کرد اما این حجم تولید و صادرات در مقایسه با تولید نفت کشورهای همسایه نظیر عراق و ایران و عربستان که روزانه میلیون‌ها بشکه نفت تولید می‌کنند بسیار کم بوده است.

 

جنگ داخلی باعث شده است تولید نفت دمشق به شدت کاهش یافته و در سال 2014 به تنها 33 هزار بشکه در روز برسد.

 

در این سال شاهد آن بودیم که تروریست‌های داعش اشغال مناطق شرقی سوریه را گسترش داده و این در حالی است که دو سوم کل منابع نفتی سوریه در این مناطق واقع شده بود و آنها قاچاق نفت این کشور را آغاز کردند.

 

پس از بیرون راندن داعش از مناطق شرق سوریه کنترل میادین شرقی این کشور به دست کردهای تحت حمایت آمریکا افتاد که آنها هم از تقسیم منابع مالی حاصل از فروش نفت با دمشق که بر اساس قانون بین‌المللی این نفت بود،‌ خودداری کرد.

 

در اواخر ماه اکتبر ارتش روسیه یک گزارش جامع درباره قاچاق نفت سوریه توسط آمریکا با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های اطلاعاتی منتشر کرد که نشان می‌داد پیمانکاران و شرکت‌های مرتبط با CIA و وزارت دفاع آمریکا در حال قاچاق نفت سوریه با همکاری کردها هستند و ماهانه 30 میلیون دلار از محل این فعالیت پول به دست می‌آورند. اما این مبلغ خیلی کمتر از آن چیزی است که بتواند هزینه‌های حضور آمریکا در سوریه را تامین کند.

 

طی هفته‌های گذشته و علیرغم خروج نیروهای آمریکایی از سوریه ترامپ اعلام کرده است که بخشی از نیروهای این کشور با هدف حفظ تسلط بر منابع نفتی سوریه در این میادین باقی خواهند ماند که این مسئله واکنش شدید جامعه جهانی در محکومیت این اقدام را در پی داشت.

 

شعار و توکمانجیان می‌گویند: تسلط بر نفت سوریه آنگونه که ترامپ می‌گوید بعید است از نظر اقتصادی به صرفه باشد و احتمالا یک دستاویز برای توطئه‌های آتی خواهد بود.

 

آنها می‌گویند حتی یک شرکت هم برای مشارکت در طرح ترامپ برای دزدیدن نفت سوریه اعلام آمادگی نکرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید