احتمال سقوط قیمت مسکن

    کد خبر :758257

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران در تازه‌ترین اظهارات خود با نگاهی به وضعیت بازار،‌ گفته است که در صورتی‌که کاهش ارزش دلار در بازار ادامه‌دار باشد، قیمت خانه سقوط می‌کند. اخیرا، محمد اسلامی- وزیر راه‌وشهرسازی- نیز از اثرگذاری بالای وضعیت قیمت‌ها در بازار ارز و طلا بر بازار مسکن طی ۷۰ سال گذشته در صحن علنی مجلس گفته بود. رئیس اتحادیه مشاوران املاک پایتخت همچنین با اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی بهای مصالح ساختمانی با وجود اینکه ۸۰ درصد از این مصالح تولید داخل هستند، این پرسش را مطرح کرده که چرا نظارت در بازار مصالح ضعیف است؟. در این زمینه نیز، چندی پیش وزیر راه‌وشهرسازی از طرحی گفت که با توجه به اینکه قرار نیست مبلغ وام مسکن افزایش یابد، اجرای آن به کاهش بهای مصالح ساختمانی کمک خواهد کرد.

از آنجايي‌که وزارت راه‌وشهرسازي چندي‌ست از انتشار گزارش ماهانه قيمت‌ها در بازار مسکن خودداري مي‌کند و علت آن را سامان‌بخشي به وضعيت بازار اعلام کرده است، البته اين در حاليست که برخي کارشناسان اقتصاد مسکن اين اقدام را دوري‌گزيني از شفافيت مي‌دانند، براي آگاهي از آخرين نرخ‌ها در اين بازار بايد به اطلاعات و داده‌هاي بانک مرکزي رجوع کرد. آخرين آمار منتشر شده از اين نهاد از نزديک‌شدن متوسط قيمت مسکن به 27 ميليون تومان حکايت دارد.

به گزارش آرمان‌ملی،افزايش بهاي دلار در ميانه امسال، منجر به افزايش قيمت در ساير بازارهاي موازي نيز شد و همچنين ريزش بازار سرمايه پس از رکوردشکني‌هاي متعدد آن که نقدينگي را از اين بازار به ديگر بازارها هدايت کرد، به گراني قيمت خانه در تهران و ساير کلان‌شهرها انجاميد. حال، با ريزشي که اخيرا در بازار ارز و طلا به‌واسطه انتشار خبرهايي از انتخابات ايالات متحده اتفاق افتاده است، بازار مسکن نيز روند نزولي را در پيش گرفته است وکارشناسان مي‌گويند از آنجايي‌که اين بازار نيز به‌مانند ديگر بازارها به ارز وابستگي شديدي دارد، با ادامه وضعيت کنوني قطعا کاهش بيشتري را در ميان‌مدت در قيمت‌هاي اين بازار شاهد خواهيم بود.

پيش‌بيني وضعيت بازار مسکن

رئيس اتحاديه مشاوران املاک استان تهران گفت: در صورتي‌که کاهش ارزش دلار در بازار ادامه‌دار باشد، قيمت خانه سقوط مي‌کند. مصطفي قلي خسروي به ايرنا افزود: مدت‌هاي زيادي است که ارزش ملک در کشور به وضعيت قيمت دلار وابسته شده است و به همين دليل اکنون قيمت ملک در کشور با حباب بسيار زيادي همراه است. او ادامه داد: به‌محض افزايش قيمت دلار قيمت آپارتمان نيز افزايش مي‌يابد اما کاهش قيمت دلار بلافاصله منجر به کاهش قيمت مسکن نمي‌شود، چرا که انتظار بازگشت قيمت دلار به مدار صعودي منجر به مقاومت بازار در کاهش قيمت‌ها خواهد شد.

خسروي ادامه داد: با اين حال رصد ما از وضعيت بازار مسکن حاکي از اين است که در صورت تداوم کاهش قيمت دلار و ماندگاري دلار روي قيمت متعادل حتما با سقوط قيمت‌ها در بازارمسکن همراه هستيم. به گفته او، تدبير دولت در کاهش قيمت دلار مي‌تواند قيمت مسکن را تحت تاثير قرار داده و از ادامه رشد قيمت‌ها در بازار مسکن جلوگيري به‌عمل آورد. خسروي ادامه داد: 35 درصد قيمت ملک به مصالح استفاده‌شده در آن مربوط مي‌شود و در صورتي‌که دولت روي قيمت مصالح ساختماني نظارت داشته باشد مي‌توانيم باز هم به کاهش قيمت مسکن برسيم.

او با بيان اينکه 80 درصد مصالح ساختماني توليد داخل است، ادامه داد: براي مثال قيمت ماسه چرا بايد 100 درصد گران شود؟ چرا نظارت در بازار مصالح ضعيف است؟ بخشي به دليل جو رواني و بخشي به دليل کاهش نظارت‌هاست. خسروي تاثير سياست خارجي بر قيمت مسکن را نسبي اعلام کرد و با اشاره به انتخابات رياست جمهوري آمريکا گفت: پيروزي دموکرات‌ها يا جمهوري‌خواهان هيچ‌کدام بر کاهش يا افزايش قيمت مسکن تاثيرگداز نيست، مساله اصلي کنترل و ثبات قيمت دلار است که اکنون با سياست‌هاي جديد بانک مرکزي انتظار کاهش قيمت دلار افزايش يافته است. او ادامه داد: صاحبخانه‌ها به بهانه مشخص شدن نتيجه انتخابات رياست جمهوري آمريکا از عرضه ملک خود خودداري نکنند، تجربه ما به‌عنوان اتحاديه املاک تهران اين است که قيمت مسکن در بازار رو به کاهش است و رشد قيمت‌ها در شش ماهه نخست سال در پايان سال تکرار نخواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید