عربستان و ایران در حال نزدیک شدن به یک جنگ نظامی مستقیم هستند / قیمت نفت به 100 دلار برمی گردد / چرا آمریکا تلاشی برای جلوگیری از درگیری بین تهران و ریاض نمی کند؟

    کد خبر :44370

فوربس نوشت: عربستان و ایران در حال نزدیک شدن به یک رویارویی نظامی مستقیم هستند، اتفاقی که پتانسیل اختلال در عرضه نفت را دارد و می تواندد قیمت نفت خام را به 60 دلار و حتی 100 دلار بازگرداند.

این سناریو رویایی برای امریکایی هایی است که باید انقدر سریع نفت را از چاه در بیاورند که بتوانند کمبود نفت در بازار را جبران کنند.

اکنون، چندین سال است که عربستان و ایران سعی در حل اختلافات سیاسی خود از طریق جنگ نیابتی دارند، جنگی که تاثیر چدانی هم بر قیمت نفت نداشته است. دلیل این ماجرا ساده است: انها نمی خواهند سبب هیچگونه اختلالی در جریان نفت در خلیج فارس شوند.

جدا از آن، واشنگتن باید ضامن جریان ازاد نفت از سمت خلیج فارس به سمت و سوی متحدان خود در اسیا و اروپا باشد.

اخیرا، نشانه هایی مبنی بر اینکه تهران و ریاض در حال حرکت به سوی جنگ مستقیم هستند، وجود دارد. این می تواند عرضه نفت در خاورمیانه را دچار مشکل کند و قیمت نفت را به 60 دلار یا 100 دلار در ظرف تنها چندین ماه (نه چند هفته) بازگرداند.

یک کارشناس امور حمل و نقل دریایی در اتن می گوید: اگر اتفاقی در خلیج فارس بیافتد، مسیر انتقال نفت دچار مشکل می شود. زمانیکه بازارها در برهه های حساسی قرار می گیرند، حساسیت بیشتری از خود بروز می دهند و اتفاقات را غلوشده نسبت به انچه در زمان ثبات و ارامش رخ می دهد، تفسیر می کنند. لازم نیست تنگه هرمز کامل بسته شود، مانند انچه در 1956 در کانال سوئز اتفاق افتاد. حتی انتظار مواجهه با بسته شدن تنگه هرمز و پتانسیل اختلال در مسیر نفت می تواند باعث اشوب در بازار نفت شود. بنابراین تمامی طرف ها شروع به خریدن می کنند و نهایتا قیمت ها متورم شده و به بالای 60 دلار در هر بشکه می رسد.

این مسلما سناریویی رویایی برای فعالان نفتی امریکایی است که باید تا جای ممکن پمپاژ نفت خود را سریع تر انجام دهند تا خلا بوجود امده را پر کنند.

این کارشناس مسائل حمل و نقل افزود: بزرگترین منفعت را فعالان نفت در امریکا می برند. بدین ترتیب امریکا قادر خواهد بود که کسری بودجه در حوزه تجاری را حل کند و جایگاه خود را بعنوان یک صادر کننده نفت بیش از قبل مستحکم کند.

وی اضافه کرد: هر چه این بحران بالقوه در خاورمیانه بیشتر ادامه پیدا کند، سهم کمپانی های امریکایی در بازار نفت ببشتر می شود.

بنابراین، واشنگتن ممکن است به همین دلیل تلاش چندانی برای جلوگیری از جنگ بین ایران و عربستان نکند. روسیه نیز در این میان با این سناریو موافق است، چراکه قیمت نفت به نفع او نیز تمام خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید