اسامی نمایندگانی که امضای خود از استیضاح ظریف را پس نگرفتند/ استیضاح با میانجیگری یک نماینده اصولگرا منتفی شد

    کد خبر :443665

صحنه سیاسی ایران در ماه های اخیر، شاهد برخی اختلافات بر سر پیوستن به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم سازمان ملل بوده است. امامان جمعه، برخی چهره‌های حاکمیتی و جمعی از نمایندگان مجلس، که در صحن علنی طوماری علیه این کنوانسیون امضا کردند، از مهمترین مخالفان کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم هستند.

به گزارش تابناک؛ اما در این میان، اظهارات ظریف وزیر خارجه کشور درباره پولشویی با واکنش شدیدی روبه رو شد، به گونه ای که برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طرح استیضاح وی را در مجلس شورای اسلامی کلید زدند.

اما این استیضاح با واکنش های بسیاری مواجه شد، به طوری که حتی بسیاری از نمایندگان مخالف برنامه های وزیر هم از امضای آن خودداری کردند و سرانجام این استیضاح تنها با 24 امضا، تقدیم هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی شد، ولی طولی نکشید که امضا کنندگان یکی پس از دیگری امضاهای خود را پس گرفتند و استیضاح منتفی شد.

با این حال اکنون خبر رسیده که برخی نمایندگان اصولگرا ـ که خود یکی از حامیان استیضاح وزیر بود ـ اقدام به پس گرفتن امضای نمایندگان کرده و با میانجگیری مصطفی ذالنور، پانزده نماینده امضای خود را از پای استیضاح وزیر برداشتند.

نادر قاضی پور در گفت وگو با تابناک اظهار داشت: امروز مجتبی ذوالنور، نماینده مردم قم باعث شد تا استیضاح وزیر خارجه منتفی شود. وی با مراجعه به نمایندگان گفته بود که آیت الله مکارم شیرازی این استیضاح را حرام دانسته و نمایندگان باید امضای خود را پس بگیرند.
با این اقدام ذالنور، از تعداد 24 نماینده، 15 نماینده امضای خود را پس گرفتند و به همین دلیل، استیضاح از حد نصاب خود افتاد و استیضاح وزیر امور خارجه منتفی شد.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: نام کسانی که امضاهای خود را هنوز پس نگرفتند به این ترتیب است؛
1ـ حسین علی حاجی دلیگانی،
2- احمد سالک،
3- محسن کوهکن،
4- نادر قاضی پور،
5 ـ نصرالله پژمانفر،
6 ـ محمد حسن نژاد،
7- کریمی قدوسی
8 – سید جواد ابطحی
9- و محمد شکری.

وی افزود: این 9 نماینده استیضاح خود را پس نگرفته اند، ولی با میانجیگری مصطفی ذوالنور، 15 نفر دیگر امضای خود را از استیضاح پس گرفتند. البته ذوالنور کار خوبی نکرد و باعث شد بار دیگر وزیر خارجه در سمت خود بماند.

هرچند به نظر می رسد، استیضاح وزیر خارجه در مجلس شورای اسلامی منتفی شده باشد، نمایندگان مخالف وی هنوز به دنبال سؤال از وی هستند، به طوری که امروز پنج پرسش ملی در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.

علیرضا رحیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس در نشست علنی امروز موارد اعلام وصولی از وزیر خارجه را به شرح زیر قرائت کرد؛

ـ سؤال کریمی قدوسی، نماینده مشهد از وزیر امور خارجه در مورد نتیجه همراهی تیم‌های اقتصادی بخش خصوصی در سفرهای خارجی

ـ سؤال نادر قاضی‌پور از وزیر امور خارجه در مورد علت عدم برخورد دیپلماتیک با سخنان سخیف نماینده مجلس کشور آذربایجان

ـ سؤال علی کُرد، نماینده میرجاوه از وزیر امور خارجه در مورد عدم دیپلماسی پایدار با کشورهای همسایه به ویژه همسایگان شرق و جنوب شرقی

ـ سؤال محمدجواد ابطحی، نماینده خمینی شهر از وزیر امور خارجه در مورد اظهارات وزیر در خصوص پولشویی

ـ سؤال مجتبی ذوالنور نماینده قم از وزیر امور خارجه در خصوص ایراد مطالبی که علیه منافع ملی تهدید به شمار می رود.

هم اکنون وزیر خارجه باید در صحن علنی مجلس حاضر شده و به پرسش های نمایندگان در خصوص موارد نامبرده، پاسخ دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید