هر روز یک رکورد تاریخی برای سکه و ارز/ خیز دلار و پوند برای ۹ و ۱۲ هزار تومان در پایان تیرماه

    کد خبر :329869

بازار سکه و ارز در دومین روز هفته که برابر با آخرین روز از اولین ماه تابستان می‌باشد، بازهم شاهد ادامه گرانی در بازار بود. به طوریکه با وجود شروع پنجمین روز از عرضه سکه‌های پیش فروش شده در بانک‌های منتخب، همچنان شاهد عدم عرضه این سکه ها به بازار هستیم و این عامل در کنار جهش نرخ انواع ارز به ویژه دلار، یورو و پوند و همچنین دورنمای شروع تحریم‌ها سیگنال افزایشی برای سکه را ارسال کرده است.

به گزارش تابناک، از ابتدای امروز یکشنبه سی و یکم تیرماه ۹۷، مشاهدات میدانی از سطح بازار و نقاط مختلف تهران، حکایت از جو افزایشی در بازار سکه و ارز داشت. حتی در بازار بزرگ تهران و در جاییکه هر روز محلی برای جولان دلالان ارز بود، یعنی سبزه میدان، شاهد حضور نیرو‌های انتظامی بودیم و از هر گونه تجمع این افراد برای نرخ گذاری، جلوگیری به عمل می‌آمد.

اما در سوی دیگر بازار، فعالان سکه، در صرافی‌ها نرخ انواع سکه را لحظه به لحظه در مسیر افزایشی نشان می‌دادند و مردمی که از مقابل این صرافی‌ها عبور می‌کردند با حیرت و تعجب نظاره گر نرخ‌های تاریخی سکه بودند. سکه‌ای که انتظار می‌رفت با تزریق از سوی بانک مرکزی، در مسیر کاهش حرکت کند، ولی در حال حاضر هر رکورد می‌زند.

بر اساس این گزارش، در لحظه تنظیم این خبر، نرخ سکه تمام طرح قدیم (بهار آزادی) با افزایش ۹۵,۵۰۰ تومانی نسبت به قیمت پایانی روز شنبه، به رقم بی سابقه ۳,۰۲۵,۵۰۰ تومان رسیده است. بهای این سکه تقریبا ده روز پیش، به سطح ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان رسیده بود.

هر سکه تمام طرح جدید (سکه امامی) در حال حاضر، بنا بر اعلام اتحادیه طلا، ۳,۲۷۶,۰۰۰ تومان قیمت گذاری شده است که این نرخ نسبت به روز قبل، ۱۱۹ هزار تومان گران‌تر شده است. بهای این سکه نیز دو روز پیش، ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان بود.

همچنین هر نیم سکه بهار آزادی در معاملات آخرین روز از تیرماه، ۱,۵۹۰,۵۰۰ تومان ارزشگذاری شده است که نشان از رشد بیش از ۷۰ هزار تومانی در یک روز دارد. هر ربع سکه بهار آزادی نیز با افزایش بیش از ۵۵ هزار تومان به رقم ۸۱۰ هزار تومان رسیده است. همچنین هر سکه یک گرمی در بازار امروز، ۴۳۳ هزار تومان قیمت خورده است که نسبت به روز قبل، ۸ هزار تومان گران‌تر می‌باشد.

از نکات مهم و مرتبط با بازار سکه، ممنوعیت تازه در بازار آتی سکه از امروز بود. زیرا مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالا اعلام کرد: تا اطلاع ثانوی اخذ موقعیت تعهدی خرید و فروش فزاینده در قراردادهای آتی سکه طلا برای فعالان بازار مقدور نیست.

در اطلاعیه بورس کالا آمده است: به اطلاع کلیه فعالان قراردادهای مشتقه می رساند، مطابق مورد ۲ از بند «ب» ماده الحاقی دستورالعمل اجرایی معاملات قراردادهای آتی در شرکت بورس کالا، از روز یکشنبه ۳۱ تیر ماه تا اطلاع ثانوی اخذ موقعیت تعهدی خرید و فروش فزاینده در قراردادهای آتی سکه طلا برای فعالان بازار ممنوع شده است.

خیز دلار و پوند برای ۹ و ۱۲ هزار تومان در پایان تیرماه

بازار ارز نیز همانند بازار سکه این روز‌ها با افزایش قیمت همراه شده است. به طوریکه بر اساس این گزارش، قیمت دلار آمریکا که در هفته‌های گذشته تا سطح ۷۷۰۰ تومان نیز کاهش داشت، امروز با جهش قیمت همراه شد و با وجود حضور نیرو‌های انتظامی و امنیتی در سطح بازار بزرگ تهران و سبزه میدان، به رکورد‌های ۸۸۰۰ تا ۸۹۰۰ تومان رسید. به گفته برخی دلالان، دلار آماده جهش دوباره به سطح ۹ هزار تومان می‌باشد. سطحی که پیش از این در تاریخ سوم تیرماه به آن دست یافته بود، ولی پس از آن کاهش قیمت را تجربه کرده بود.

هر یورو نیز در بازار آزاد امروز، نسبت به نرخ پایانی روز قبل، در حال حاضر با ۲۶۶ تومان افزایش به رقم ۱۰۳۸۹ تومان رسیده استو. این ارز بنا بر اعلام اتحادیه طلا و ارز، در بیشترین نرخ امروز به ۱۰۵۹۳ تومان رسیده است.

همچنین هر پوند انگلیس در معاملات امروز به رکورد تاریخی دست یافت و در ساعاتی به ۱۱۸۷۸ تومان جهش داشت. این ارز در حال حاضر نسبت به روز قبل، ۲۸۰ تومان گران‌تر است و در محدوده ۱۱۶۰۰ تومان معامله می‌شود. هر درهم امارات نیز با افزایش به رقم ۲۴۱۰ تومان رسیده است.

در شرایط فعلی، مهم‌ترین عامل در افزایش نرخ ارز و سکه، دورنمای شروع تحریم‌ها و وضعیت نامعلوم بسته پیشنهادی اروپا برای تعاملات تجاری با ایران است که موجب شده است فضای همراه با شک و تردید و ابهام در بازار این روز‌های ارز و سکه شکل بگیرد.

در کنار نرخ‌های بازار آزاد ارز، باید به ۳۹ ارز بانک مرکزی نیز اشاره داشت که امروز به دلیل تعطیلی بازار جهانی، بدون تغییر قیمت گذاری شده است. به طوریکه، براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای امروز (یکشنبه سی ویکم تیرماه) بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴۳ هزار و ۶۵۰ ریال قیمت خورد. همچنین نرخ هر پوند انگلیس بدون تغییر نسبت به روز شنبه ۵۷ هزار و ۳۳۳ ریال و هر یورو نیز بدون تغییر در مدت مشابه ۵۱ هزار و ۱۹۹ ریال ارزش‌گذاری شد.

براین اساس، هر فرانک سوئیس ۴۳ هزار و ۹۸۸ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۹۲۸ ریال، کرون نروژ ۵ هزار و ۳۳۹ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۸۶۸ ریال، روپیه هند ۶۳۶ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۸۸۶ ریال، دینار کویت ۱۴۴ هزار و ۱۰۹ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۳۳ هزار و ۹۶۰ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۹ هزار و ۱۷۶ ریال، دلار هنگ کنگ ۵ هزار و ۵۶۲ ریال، ریال عمان ۱۱۳ هزار و ۵۲۴ ریال و دلار کانادا ۳۳ هزار و ۱۹۹ ریال قیمت خورد.

همچنین نرخ راند آفریقای جنوبی ۳ هزار و ۲۵۳ ریال، لیر ترکیه ۹هزار و ۱۰۴ ریال، روبل روسیه ۶۸۸ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۹۹۲ ریال، یکصد دینار عراق ۳ هزار و ۶۶۵ ریال، لیر سوریه ۸۵ ریال، دلار استرالیا ۳۲ هزار و ۳۹۵ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۶۴۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۶ هزار و ۹۰ ریال، دلار سنگاپور ۳۲ هزار و ۴۶ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۷۳۰ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۹ هزار و ۵۱۱ ریال تعیین شد.

نرخ یکصد درام ارمنستان ۹ هزار و ۸۲ ریال، دینار لیبی ۳۱ هزار و ۶۴۷ ریال، یوان چین ۶ هزار و ۴۵۲ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۰هزار و ۹۳۹ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۷۴۸ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۸ هزار و ۷۴۴ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۱۲ هزار و ۶۰۱ ریال، افغانی افغانستان ۵۹۸ ریال، روبل جدید بلاروس ۲۱ هزار و ۸۸۰ ریال، منات آذربایجان ۲۵ هزار و ۶۷۷ ریال، سومونی تاجیکستان ۴ هزار و ۶۳۴ ریال و بولیوار جدید ونزوئلا ۴ هزار و ۳۷۱ ریال ارزش‌گذاری شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید