همه چیز در رابطه با عمل زیبایی بینی؛ از هزینه گرفته تا دوران نقاهت

    کد خبر :930438

عمل بینی که در دنیا طرفدارای بسیار زیادی دارد، برای زیبایی بینی کسانی که به طور مادرزاد و یا طی حوادثی دچار نقص در این نقطه از بدن شده اند، به کار می رود.

بازتاب- برخی افراد برای رسیدن به ظاهر مطلوب خود، به سوی عمل های زیبایی می روند؛ از اولین و مرسوم ترین این عمل ها، عمل بینی است. جدای از رضایت یا نارضایتی پس از عمل، در این مطلب سعی کردیم به هزینه، دوره نقاهت و …  عمل زیبایی بینی بپردازیم.

در طی فرایند عمل بینی، جراح پلاستیک، غضروف و استخوان بینی را برای تجسم رسیدن به یک ظاهر مطلوب تر تغییر می دهد. 

انواع روش های جراحی زیبایی بینی

جراحی زیبایی بینی یک عمل جراحی پلاستیک تهاجمی است که هدف از آن تغییر شکل بینی یا برطرف ساختن مشکلات تنفسی و … است. این سبک از جراحی انواع مختلفی دارد، از جمله دو نوع جراحی زیبایی بینی اولیه (“باز” و “بسته”)، جراحی بینی ثانویه و جراحی بینی پرکننده که در ادامه هر یک را توضیح می‌دهیم.

روش جراحی بینی باز

در این روش که بیش از ۹۰ در صد از جراحی‌های بینی را شامل می‌شود پوست بینی از تیغه وسط آن که کلولا نام دارد برش داده شده و پوست و بافت نرم از ساختارهای زیرین بینی که غضروف نام دارند برداشته می‌شوند تا جراح بتواند آناتومی بینی را ببیند.

جراح پس از آن که ساختار بینی را به خوبی بررسی کرد، فرایند تراشیدن غضروف و فرم دادن به آن را مطابق به سلیقه بیمار آغاز و پس از آن پوست را به جای قبلی خود بازمی‌گرداند و آن را بخیه می‌زند.

روش جراحی بینی بسته

روش بسته که کمتر از آن استفاده می‌شود برای تغییرهای جزئی و غیرمهم به کار برده می‌شود. در این روش شکاف‌ها و برش‌ها در قسمت‌های داخل بینی و حفره‌های داخلی صورت می‌گیرد تا قوز و انحرافات برطرف شوند.

روش بسته هرگز برای تغییر نوک بینی مناسب نیست و جراح برای این کار نیازمند شکافتن پوست روی پل بینی است. تنها مزیتی که این روش دارد عدم برش و شکافت پوست بینی است. با این حال، کمتر جراحی از این روش برای عمل زیبایی استفاده می‌کند چراکه دسترسی او به ساختار و بافت های بینی به ویژه نوک آن کاملا محدود است.

جراحی زیبایی بینی ثانویه

عمل زیبایی به روش ثانویه که به جراحی زیبایی بینی تجدید نظر نیز شهرت دارد، برای اصلاح مشكلات باقی مانده یا ایجاد شده پس از جراحی بینی قبلی انجام می‌شود. اگرچه مشکلات ممکن است جزئی باشند و به راحتی اصلاح شوند، اما اغلب مشکلات عمده و پیچیده‌ای هستند، که به دلیل ضعیف شدن بافت بینی بخاطر جراحی قبلی ممکن است فرایند عمل ثانویه را برای جراح دشوارتر کند. جراحی زیبایی بینی تجدید نظر می تواند به صورت باز یا بسته انجام شود.

 

لیفت بینی با تزریق ژل

این روش جزو عمل‌های غیرتهاجمی بوده و از پرکننده‌های تزریقی (ژل یا فیلر) برای تحقق اهداف زیر صورت می‌گیرد:

– پر کردن فرورفتگی‌های بینی
– صاف کردن زاویه‌های تیز
– تغییر زاویه نوک بینی
– بازگرداندن تقارن و کوچک تر و جذاب تر نشان دادن بینی

اغلب جراحان به جای برداشتن فرورفتگی‌های بینی با انجام روش‌های باز یا بسته از یک پرکننده تزریقی برای یکنواخت کردن سطوح و پل بینی استفاده می‌کند. البته، نتایج این کار هرگز دائمی نیست. بعضی از جراحان پلاستیک ممکن است از پرکننده‌های تزریقی بافت نرم (تزریق ژل) مانند Juvederm ، Restylane یا Radiesse برای صاف کردن بی نظمی‌های بوجود آماده روی سطح بینی بعد از عمل استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

زمان دوره بهبود بعد از عمل بینی

میانگین زمان بهبود رینوپلاستی یا جراحی بینی یک سال است. در این میان نقاط عطف بهبودی می تواند از بیمار به بیمار دیگر متفاوت باشد.

به طور کلی بهبودی تقریبی پس از عمل جراحی بینی طبق جدول زمانی زیر صورت می گیرد:

روز اول:
به منزل بازمی گردید. به مدت 24 ساعت از کمپرس سرد استفاده کنید. کمی ورم و کبودی و کمی ناراحتی خواهید داشت. موقع نیاز، گاز یا بانداژ زیر بینی را تعویض کنید. (اغلب 10 تا 20 بار)

روز دوم و سوم:
ورم و کبودی، به بیشترین میزان خود می رسد.

روز پنجم تا چهاردهم:
بخیه ها جذب می شوند و یا در صورتی که جذبی نباشند، باید کشیده شوند. پانسمان های داخل و خارج بینی توسط جراح برداشته می شوند. کبودی اطراف چشم ها و بینی، برطرف می شود.

هفته ی دوم تا چهارم:
بیشترین میزان ورم، شروع به برطرف شدن می کند. تنفس، بهتر و راحت تر انجام می شود.

نحوه خوابیدن بعد از انجام عمل بینی

بعد از جراحی لازم است تا مدتی بیماران از آتل مخصوص بینی استفاده کنند و یا نیاز باشد پانسمان بینی خود را به طور مداوم تعویض کند تا آن را در شرایط مناسبی نگه دارند.بیمارانی که عمل جراحی بینی انجام داده اند اغلب نگران هستند که نحوه خوابیدن بر وضعیت آن‌ها تأثیر بگذارد.باید گفت شکل خوابیدن تأثیر زیادی بر سلامت بینی فرد ندارد.

تمیز کردن بینی

پس از این که از کلینیک یا بیمارستان به منزل بازگشتید، می توانید قسمت بیرونی بینی را توسط گوش پاک کن آغشته به هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه) تمیز کنید. اما بسیار مهم است که این کار را به آرامی انجام دهید.

پس از برداشتن پانسمان، باید بینی را دو بار در روز تمیز کنید تا چربی ترشح شده توسط غدد پوست را پاک کنید. این کار به این دلیل مهم است که در صورت باقی ماندن چربی روی پوست، ورم بینی طولانی تر خواهد شد. در این زمان بینی می تواند تحمل داشته باشد که آن را به آرامی تمیز کنید. اما هنگام تمیز کردن آن نباید به بینی فشار بیاورید و موجب تغییر حالت آن شوید. برخی از بخیه های قابل جذب طی تمیز کردن بینی حل می شوند و از بین می روند. این اتفاق معمولا همزمان با بهبودی محل برش می افتد.

می‌توان یک هفته پس از جراحی بینی خود را آبکشی کنید، برخی از پزشکان می‌گویند بهتر است از محلول آب نمک برای شستشوی بینی خود استفاده کنید تا ناحیه را نظافت شده نگاه دارید. اسپری سالین دارای یک محفظه پلاستیکی است که جریان کم فشار آب را از طریق یکی از پره‌های بینی به داخل آن می‌فرستد که از سوراخ دیگری بینی خارج خواهد شد. محلول سالین به اندازه مایعات بدن (خون، عرق، اشک و غیره) شوری دارد ، که حدود 0.9 درصد است و می‌توان این میزان از شوری را با جوشاندن نصف قاشق چای خوری از نمک در یک فنجان آب ایجاد کرد. هنگامی که محلول خنک شد، می‌توان آن را برای استفاده آتی خیره کرد.

روش هایی برای بهبود سریع بعد از عمل بینی

موارد بسیاری وجود دارد که می توان با انجام آن ها بهبود جراحی پلاستیک را سرعت بخشید. موارد زیر در این فرآیند کمک کننده هستند.

– به توصیه های پزشک جراح بینی خود توجه کنید.
اول و مهمتر از همه ، دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید. می توانید ۱۰۰ مقاله اینترنتی راجع به روند بهبود جراحی زیبایی بینی، مطالعه کنید، اما هیچ چیز با اطلاعاتی که از جراح پلاستیک خود دریافت خواهید کرد ، قابل مقایسه نیست. شما دستورالعمل خاصی از جراح بینی خود دریافت می کنید؛ اینکه چه داروهایی و در چه مدت زمانی مصرف کنید. از محل جراحی برای جلوگیری از عفونت مراقبت کنید و نهایتا اینکه چه زمانی باید برای معاینه پیگیری دوباره به پزشک خود مراجعه کنید.

– سر خود را بالا نگه دارید.
خوابیدن به پهلو بعد از جراحی زیبایی بینی نه تنها ناراحت کننده است، بلکه می تواند با ایجاد کبودی و تورم بیشتر ، مدت زمان بهبودی را طولانی تر کند؛ ترسناک تر اینکه این کار حتی می تواند بینی شما را به یک سمت متمایل و نهایتا کج کند. برای جلوگیری از این موارد ، باید تا ۶ هفته پس از عمل ، سر خود را در هنگام خواب رو به بالا نگه دارید. یکی از ساده ترین راه ها برای رعایت این مورد این است که سر خود را بین دو یا سه بالش قرار دهید یا از فوم قابل انعطاف استفاده کنید. خوابیدن در بستر طبی هم می تواند در روند بهبود مناسب باشد.اگر تمایل دارید حالت خوابیدنتان را عوض کنید و بدنتان را بچرخانید،می توانید از سر خود با یک بالش مسافرتی حفاظت کنید.

– از کمپرس سرد استفاده کنید.
در ۷۲ ساعت اول بعد از عمل ، استفاده از کمپرس سرد می تواند به کاهش تورم کمک کند. فقط مراقب باشید که کمپرس را مستقیماً روی بینی خود قرار ندهید. به جای این کار ، کمپرس را روی گونه های خود بمالید تا به طور اتفاقی استخوان یا غضروف دچار تغییر نشود.

– استراحت کافی داشته باشید.
گرفتگی راه تنفسی که بعد از عمل احساس می کنید خوابیدن را دشوارتر می کند، با این حال استراحت بخش اساسی در روند بهبود به حساب می آید. بدنتان برای بهبودی خود از انرژی استفاده می کند و داشتن هفت یا هشت ساعت خواب با کیفیت هر شب این فرصت را به بدن شما می دهد تا انرژی مورد نیاز را بازیابی کند.

– یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید.
چه ارتباطی بین خوردن سبزیجات و روند بهبودی بینی وجود دارد؟ در واقع رعایت یک رژیم متعادل غذایی بعد از عمل می تواند به شما کمک کند تا با رساندن مواد مغذی مورد نیاز برای بهبود ، این روند را بهتر کنید. پروتئین یک فاکتور اساسی سازنده برای پوست ، ماهیچه ، غضروف و خون محسوب می شود. رژیم غذایی متشکل از مغزها ، گوشت ، تخم مرغ ، ماست ، ماهی و سایر غذاهای سرشار از پروتئین به بدن شما کمک می کند تا بافت آسیب دیده در داخل و اطراف بینی بازسازی شود.

همچنین حتما دوست دارید مطمئن شوید که ویتامین های کافی را در رژیم غذایی خود دریافت می کنید ؛ یعنی ویتامین A و ویتامین Cو ویتامین A ، که معمولاً در سبزیجات تیره و برگ دار مانند اسفناج و کلم وجود دارد . این میتامین ها نوعی سپر ایمنی در برابر عفونت های بعد از عمل جراحی بینی است و یک تقویت کننده سیستم ایمنی عالی محسوب می شود. ویتامین C نقش مهمی در بازسازی کلاژن ، پروتئینی که بافت پوست را به هم متصل می کند ، دارد. منابع خوب ویتامین C شامل مرکبات ، جوانه بروکسل و کلم بروکلی است.

– خنک بمانید.
دوش بخار ، یک کاسه سوپ داغ و یک سونا آرامش بخش می تواند بهترین احساس را به هر کسی بدهد اما این ها اصلا برای بینی متورم شما مناسب نیستند. گرما باعث تورم بیشتر بافت های بینی می شود ، به همین دلیل بهتر است به غذاهای خنک و با دمای اتاق بچسبید ، دوش ولرم بگیرید و در هفته های بعد از عمل که بینی در حال تغییر شکل است، از گرما خودداری کنید.

– فین نکنید.
بعد از عمل جراحی بینی ، ممکن است یک سری گرفتگی ها را برای چند هفته تجربه کنید ، یا حتی چند ماه. این احساس در اثر تورم بافت های بینی ایجاد می شود. در صورت تمایل به فین کردن برای خالی کردن بینی، حتما مقاومت کنید. بعد از گذشت ۶ هفته از عمل ، می توانید فین کردن را از سر بگیرید. در مورد عطسه چطور ؟ قطعا شما نمی توانید انتخاب کنید که عطسه کنید یا نکنید؛ درعوض ، سعی کنید به جای بینی ، از طریق دهان خود عطسه کنید. به نظر می رسد این کار ناخوشایند باشد ، اما بهتر از آسیب رساندن به بینی شکننده شما بعد از جراحی پلاستیک و اختلال در زمان بهبود بینی است.

– عینک نزنید.
عینک آفتابی ، عینک مطالعه یا عینک طبی ، هر چیزی که باعث فشار آوردن روی بینی شما شود می تواند کبودی و تورم را بیشتر کند؛ یا حتی باعث ایجاد فرورفتگی شود که در این صورت به انجام جراحی بینی ترمیمی نیاز پیدا می کنید. خیالتان راحت باشد جراح زیبایی بینی در صورت اطمینان از بهبود کامل بینی و محکم شدن استخوان ها، اجازه عینک زدن را به شما می دهد. در ضمن در مواقع ضروری می توانید از لنزهای تماسی به جای عینک استفاده کنید. در غیر این صورت ، سبکترین قاب های ممکن استفاده کنید. اسپلینتی که پس از عمل جراحی روی بینی شما قرار می گیرد را هم می توانید به عنوان تکیه گاه عینک در موارد ضرورت مورد استفاده قرار دهید.

– از خورشید دوری کنید.
اینکه برای محافظت از پوست خود از قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب جلوگیری کنید، توصیه خیلی خوبی است؛ اما این توصیه پس از انجام جراحی بینی بسیار مهم است. نه تنها در هفته ها و ماه های بعد از عمل بینی شما در معرض آفتاب سوختگی بیشتر قرار دارد ، بلکه آفتاب بیش از حد نیز می تواند باعث ایجاد تیرگی روی هر زخم شود و تورم را افزایش دهد.

– سیگار نکشید.
قبل و بعد از عمل ، مهم است که سیگار نکشید و در صورت امکان از قرار گرفتن در معرض دود هم خودداری کنید. نیکوتین موجود در محصولات دخانیات جریان خون را محدود می کند و می تواند باعث ایجاد اختلال در روند بهبود بدن شما شود.

 

 

عوارض جراحی بینی

عوارض جراحی بینی عبارت‌اند از :

عفونت،
خون ریزی،
مشکلات تنفسی (انسداد بینی)،
عدم رضایت از نتایج ظاهری بعد از عمل،
نیاز به جراحی‌های اضافی و ترمیمی،
سوراخ شدن سپتال (یک سوراخ کوچک در تیغه بینی که باعث تلاطم می‌شود و هنگام صحبت یا آواز خواندن فرد، صدای شبیه به سوت ایجاد می‌کند).
عوارض بیهوشی.

هزینه عمل بینی

هزینه جراحی بینی بستگی به المان های مختلف دارد که از جمله این موارد جنس بینی هست یا جراحی که این عمل را انجام میدهد. البته مواردی از جمله محل جراحی ،محل کلینیک مشاوره و رزومه پزشک، بینی اولیه باشد یا ثانویه یا اینکه پزشک متخصص گوش و حلق باشد یا جراح پلاستیک تاثیر زیادی در قیمت نهایی جراحی دارد .

برای بعضی از افراد در صورتی که جراحی آنها درمانی محسوب شوذ، ممکن است تا حد زیادی از این هزینه توسط بیمه پرداخت شود که از جمله این موارد شکستگی بینی ،درمان پولیپ بینی و به طور کل موارد درمان هست. البته این مورد توسط همه بیمه ها پوشش داده نمیشود و درصد پوشش هم متفاوت هست.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید