قانون مديريت پسماند، چالش‌ها و تهديدات پيش رو

    کد خبر :86754

جلسه بررسي قانون مديريت پسماند و نحوه اجراي آن با هدف برقراري هماهنگي‌هاي ميان بخشي، با حضور قائم مقام حوزه خدمات شهري و محيط زيست شهرداري تهران و سرپرست سازمان، معاون دادستان عمومي و انقلاب اسلامي و سرپرست دادسراي ناحيه 37 ويژه امور شهرداري‌ها، مديران حقوقي، معاونان امور شهري و فضاي سبز ‌هم‌چنين مديران ادارات مديريت پسماند مناطق 22گانه شهرداري تهران برگزار شد.
به گزارش آريا به نقل از روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان مديريت پسماند، در اين نشست که روز شنبه 28/5/96 در ساختمان مرکزي اين مجموعه برگزار شد؛ مهندس باقرصاد بر نقش مردم، رسانه‌ها و به خصوص صداوسيما در همکاري با شهرداري و فرهنگ‌سازي در جهت مديريت صحيح پسماندهاي پايتخت اشاره کرد و گفت: قانون مديريت پسماند يک اصل جامع و کامل است که اجراي صحيح آن به داشتن شهري زيبا و تميز منجر خواهد شد. به طوري که تنها با مشارکت همه گروه‌ها و پيگيري عوامل شهرداري، ضابطين دادگستري و نيروي انتظامي به عنوان مجريان اين قانون، مي‌توان به اين مهم دست يافت.
وي با تاکيد بر ضرورت جلوگيري از انجام تخلفات و برخورد با افرادي که به طور غيرقانوني در سطح شهر نسبت به جمع‌آوري، توزيع و نگهداري پسماندها اقدام مي‌کنند، تصريح کرد: اين گونه از اقدامات علاوه بر اين‌که سلامت شهروندان و محيط زيست را تهديد مي‌کند؛ نماي زيباي شهر تهران را نيز تحت تاثير منفي قرار مي‌دهد.
سرپرست سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران با بيان اين‌که روزانه به طور ميانگين حدود هشت هزار تن پسماند عادي در پايتخت توليد مي‌شود، اظهار داشت: از اين مقدار، 30درصد را پسماند خشک و مابقي را تر تشکيل مي‌دهد. هم‌چنين 120هزار تن پسماندهاي ساختماني و عمراني در روز داريم که بخشي از آن‌‌ها توسط دو کارخانه مصالح‌سازي و يک مرکز توليد شن و ماسه با ظرفيت روزانه 5000تن، بازيافت مي‌گردد. اين در حالي است که براي پاسخ‌گويي به وضع موجود و دفع اين پسماندها به چندين مجموعه ديگر نيازمنديم.
وي پسماند را نه يک تهديد بلکه فرصتي طلايي براي بهره‌وري از منابع موجود دانست و افزود: در تهران به دو طريق از پسماندهاي خشک و تر، انرژي توليد مي‌شود. خوشبختانه در حال حاضر برق حاصل از کارخانه ريجکت‌سوز آرادکوه با ظرفيت توليد سه مگاوات برق و سامانه هاضم بي‌هوازي مخصوص استحصال گاز از پسماندهاي تر با توان توليد يک مگاوات الکتريسيته، به شبکه سراسري برق پايتخت وارد مي‌شود.
مهندس باقرصاد از انعقاد قرارداد احداث پسماندسوز بيمارستاني براي دفع روزانه 100تن پسماند پزشکي خبر داد و گفت: براساس قانون مديريت پسماند، توليدکنندگان خود مسوول پسماندهاي ايجاد شده هستند اما شهرداري در تعامل با وزارت بهداشت بخشي از اين کار را بر عهده گرفته است.
وي هم‌چنين به راه‌اندازي تصفيه‌خانه شيرابه با ظرفيت روزانه 200متر مکعب شيرابه اشاره و تصريح کرد: آسان‌ترين، مناسب‌ترين و ارزانترين شيوه براي مديريت پسماندها تفکيک آن‌ها در مبدا است؛ اما متاسفانه شاهد غفلت در اين امر مهم هستيم. امروزه توليدکنندگان عوارض خود را نمي‌پردازند و بدون حمايت دولت نمي‌توان در اجراي صحيح قانون مديريت پسماند موفق عمل کرد.
در ادامه اين جلسه، مرتضي تورک معاون دادستان عمومي و انقلاب اسلامي و سرپرست دادسراي ناحيه 37 (ويژه امور شهرداري‌ها) نيز با تاکيد بر حل مناقشات موجود و اقدامات غير قانوني صورت گرفته در حوزه پسماند، به حاضران توصيه کرد: در صورت مشاهده تخلف از سوي پيمانکاران و ساير متخلفان حتما مي‌بايست نسبت به تشکيل پرونده و طرح دعاوي اقدام لازم صورت گيرد؛ چرا که پيگيري اين موارد تنها با اقدام قضايي ممکن است.
وي براي همکاري با شهرداري به ويژه سازمان مديريت پسماند در حل و فصل پرونده‌هاي تخلف صورت گرفته در اين حوزه اعلام آمادگي کرد و به عنوان مرجع رسيدگي به پرونده‌هاي قضايي مربوط به شهرداري‌ها، در جهت رفع مشکلات پيش رو و تسريع امور مربوطه قول مساعد داد.
شايان ذکر است؛ در پايان اين جلسه، حاضران پيرامون نقاط ضعف و قوت اين قانون به بحث و تبادل نظر پرداخته و دستورالعمل‌هاي همکاري ميان بخشي تدوين شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید