50 هزار تومان؛ قیمتی که باید برای خرید یک دبه ماست بدهیم/ ذینفع افزایش نجومی قیمت محصولات لبنی کیست؟
در سال و ماه های گذشته شاهد افزایش شدید محصولات لبنی در فروشگاه ها بوده ایم و این مهم سبب شده تا محصولات لبنی در سبد غذایی بسیاری از خانواده های ایرانی نقش کم رنگی پیدا کند؛ تهدیدی بزرگ که جدا از موضوع سلامت شهروندان مبحث ناکارآمدی مسولان در مدیریت اوضاع اقتصادی را نیز به نمایش گذاشته است.
«بازتاب»؛ آرش خداپرست- در کنار همه افزایش قیمت هایی که در جامعه شاهد هستیم، ماجرای افزایش روزانه و بعضاً ساعتی قیمت محصولات لبنی مثل شیر و پنیر و ماست نیز ماجرای عجیب و قابل تأملی است که تقریباً همه ما آن را تجربه کرده ایم.
تجربه اینکه برای خرید یک محصول لبنی به فروشگاه مراجعه کرده ایم و خیلی زود متوجه شدیم که قیمت درج شده روی محصول با قیمت آخرین باری که از آن نوع محصول لبنی خریده بودیم، به شدت متفاوت است و افزایش یافته است.
همانطور که اشاره شد این موضوع در سال و ماه های گذشته در مورد بسیاری از محصولات مثل پنیر، بستنی، شیر و ماست تکرار شده و تقریباً محدود به یک برند خاص و یا محصول خاص هم نیست.
با این همه آنچه اینجا نگرانی ها را نسبت به شرایط کنونی و آینده افزایش می دهد مسئله نبود نظارت کافی و نیز عدم کنترل قیمت ها توسط مسولانی است که گویا اساساً این موارد برای آنها اهمیتی ندارد.
حال اینکه می دانیم به واسطه همین موضوعات بسیاری از خانواده ها دیگر توان خرید محصولات لبنی و مصرف آنها را از دست داده اند و این مهم سبب شده تا با مشکلات فراوانی به لحاظ سلامتی چه در شرایط کنونی و چه در آینده رو به رو شوند.
اتفاقی که به طور قطع سلامت مردم ایران را در آینده تهدید می کند و جامعه را در معرض تهدیدهای بسیار جدی قرار خواهد داد.
در این میان و در تازه ترین واکنش های مجازی شاهد این هستیم که شهروندان از افزایش قیمت هر دبه ماست سون 220 گرمی تولید شرکت کاله که اخیراً از 37 هزار تومان به 50 هزار تومان افزایش یافته است، به شدت گلایه مند هستند.
توضیح اینکه ماست سون در ابتدای سال 1400 به قیمت 26 هزار تومان عرضه می شد ولی به ناگهان در نیمه های بهار 32 هزار تومان قیمت خورد و در ادامه در اواخر بهار قیمت این دبه ماست به رقم 38 هزار تومان رسید.
در ادامه در نیمه های تابستان و در کمتر از 5 ماه از آغاز سال شاهد این هستیم که قیمت این محصول به رقم باور نکردنی 50 هزار تومان رسیده است اتفاقی که معنای دیگرش افزایش 100 درصدی این محصول از ابتدای سال تاکنون است.
همانطور که اشاره شد این وضعیت سبب شده تا واکنش های اجتماعی به این موضوع نیز شکل بگیرد.
در همین راستا کاربری در توئیتر با اشاره به همین افزایش قیمت نوشت: تو مملکتی که قیمت ویندوز سون از ماست سون ارزونتره حرف از پیشرفت تکنولوژی و فرهنگ نزنید.
کاربر دیگری نیز نوشته است: این کاله چندبار در سال قیمت محصولاتش را گرون میکنه؟! از فروردین تا حالا قیمت ماستسون دو برابر شده!!!!
مروری بر کامنت های قدیمی کاربران در توئیتر نیز نشان می دهد که به صورت مشخص این محصول در ریک روند نسبتاً طولانی افزایش وحشتناک قیمت ولی مستمر را تجربه کرده و رویه مورد اشاره تنها مرتبط به امروز و دیروز نیست!
مثلاً در تاریخ 22 آگوست 2018 کاربردی در مورد روند افزایشی قیمت ماست سون نوشته بود: آقا ماستِ سونِ کم چرب شده 13500 تومان. هفته پیش بود 9500 تومان!!!!یعنی حدود 40%افزایش قیمت .شیرِ کم چرب کاله 3700 تومان شده. هفته پیش 3200 تومان بود.یعنی حدودا”10%افزایش.
این رویه البته تنها مخصوص محصول مورد اشاره نیست و تقریباً در همه حوزه ها و محصولات دیده می شود ولی اهمیت محصولات لبنی به ویژه برای حفظ سلامتی شهروندان، موضوعی نیست که به توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.
به ویژه به این دلیل که می دانیم ابداً این افزایش قیمت ها به سود و نفع تولید کننده های اصلی تمام نمی شود و بخش اعظمی از سودش در جیب واسطه ها و کارخانه ها می شود.
با توجه به این مهم باید از مسولان امر پرسید وقتی توامان شاهد گلایه و نارضایتی دامدارن و تولیدکنندگان اصلی محصولات لبنی هستیم، ذینفعان اصلی این افزایش قیمت ها چه کسانی هستند و چرا نمی توان این بازار را به نوعی که هم مصرف کننده و هم تولید کننده اصلی منتفع شوند، مدیریت کرد؟