افزایش ۸۸ درصدی قیمت شیرخام در یک سال گذشته
سخنگوی انجمن صنایع لبنی از افزایش ۸۸ درصدی قیمت شیرخام از سال ۹۸ تا آذر ۹۹ خبر داد.
سید محمد رضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی با اشاره به اینکه ۶۵ درصد ضریب هزینه تولید محصولات لبنی وابسته به شیرخام است، اظهار کرد: با افزایش قیمت شیرخام، نرخ محصولات لبنی دستخوش تغییر و تحولاتی قرار می گیرد.
وی از افزایش ۸۸ درصدی قیمت شیرخام از سال ۹۸ تا آذر سال گذشته خبر داد و گفت: در شرایط کنونی، کارخانه های لبنی بیش از نرخ مصوب شیرخام خریداری کنند و به رغم آنکه سازمان تعزیرات به قیمت محصولات لبنی نظارت سخت گیرانه دارند، اما بر قیمت مصوب شیرخام نظارتی ندارند.
بنی طبا ادامه داد: با وجود آنکه کارخانه های لبنی، شیرخام را بالاتر از نرخ مصوب خریداری می کنند، اما قیمت محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری دولتی تغییری نداشته و کارخانه ها همچنان با زیان عرضه می کنند.
به گفته این مقام صنفی، اگر افزایش قیمت شیر خام مهار نشود، در ادامه نرخ محصولات لبنی بالا خواهد رفت.
سخنگوی انجمن صنایع لبنی درباره تاثیر افزایش قیمت لبنیات بر قدرت خرید خانوار بیان کرد: رقابت کارخانه های لبنی در آخرین زنجیره صنعت منجر به کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان شده است تا بتوانند سهم بیشتری از بازار بگیرند. این در حالی است که در بخش تولید خوراک دام و شیرخام شاهد رقابت نیستیم چرا که رقابت در بخش های اول زنجیره سرکوب شده است.
وی ادامه داد: هرچه در بخش های مختلف زنجیره رقابت را افزایش دهیم، در نتیجه هزینه های تولید کاهش می یابد که سود آن برای مصرف کننده است.
این مقام صنفی در ارتباط با برنامه های دهک های محروم جامعه بیان کرد: با حذف ارز مرجع، قیمت در کل زنجیره بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین می شود که با این وجود رقابت شکل می گیرد و در نتیجه مابه التفاوت ارز باید به دهک های محروم باید تخصیص داده شود.
بنی طبا با تاکید بر حذف قیمت گذاری دستوری و ایجاد رقابت بیان کرد: با اقشاری که توان خرید ندارند، آماده همکاری هستیم که سه محصول اصلی پنیر یو اف، شیر پاستوریزه ساده و ماست ساده درب کارخانه را با کمترین حاشیه سود یا حتی رایگان برای توزیع میان کارمندان، نیروهای مسلح، کارگران، خیریه، خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار دهیم.
سخنگوی انجمن صنایع لبنی افزود: تمام تلاش ما این است که شرایط مردم را درک کنیم، اما وجود کالا بهتر از نبودن آن است چرا که با استمرار روند عرضه کالا با زیان، تولیدکنندگان مجبور به تعطیلی می شوند.
وی در پایان با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات سرانه مصرف فرهنگی است، تصریح کرد: سال گذشته به رغم افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت نوشابه، مصرف کاهش نیافته است که این امر نشان می دهد خانوارها به جای اینکه نوشابه را حذف کند، شیر و لبنیات را از سبد مصرفی حذف کردند که بخشی از این موضوع فرهنگی است و حمایت رسانه ها برای آگاه سازی مردم از تبعات کاهش مصرف و افزایش هزینه های درمان خانوار را می طلبد.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان