عزم ریاض برای تغییر رویکرد در خصوص موضوعات منطقه ای/ چرا عربستان از رویکرد تهاجمی خود منصرف شده است؟

    کد خبر :806921

هیئتی سعودی به ریاست خالد الحمیدان ضمن سفر به دمشق با علی المملوک و بشار اسد دیدار کرده است. دو طرف در خصوص بازگشایی سفارت عربستان به توافق رسیده‌اند. این دیدار، پس گفتگوهای عربستان با تهران و مصاحبه تلویزیونی محمد بن سلمان، نشان‌دهنده عزم ریاض برای تغییر رویکرد در خصوص موضوعات منطقه‌ای است.

«بازتاب»؛ آرش صفار– به گزارش «رأی الیوم»، یک هیئت سعودی به ریاست «خالد الحمیدان»، رئیس دستگاه اطلاعاتی پادشاهی، ضمن سفر به دمشق و دیدار با بشار اسد، در خصوص بازگشایی سفارت سعودی بعد از عید فطر و احیای روابط در تمامی سطوح گفتگو کرده‌اند.

به گفته دیپلمات‌های ارشد، در این دیدار که روز دوشنبه انجام شده است، هیئت سعودی با «علی المملوک»، مشاور بشار اسد در امور امنیتی و رئیس دفتر امنیت ملی حزب بعث گفتگو کرده‌اند؛ دو طرف در خصوص برگزاری نشست دیگری، بعد از عید فطر به توافق رسیده‌اند.

به گفته منابع رأی الیوم، طرفین در خصوص ضرورت بازگشایی سفارت عربستان در سوریه به عنوان نخستین گام در راستای احیای کامل روابط توافق داشته‌اند.

همچنین هیئت عربستان اعلام کرده است که پادشاهی از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و حضور دمشق در اجلاس بعدی اتحادیه در الجزایر استقبال می‌کند.

گفته می‌شود که عربستان از چندی پیش روابط خود با مخالفان سوری را قطع کرده و دفتر مرکزی «کمیته عالی مذاکرات» در ریاض را تعطیل کرده است.

کمیته عالی مذاکرات در سال 2015، با هدف ایجاد یک چتر سراسری بین مخالفان سوری، برای پیشبرد طرح‌ها کنفرانس ژنو شکل گرفته بود.

بنا بر اعلام رأی الیوم، هنوز مشخص نیست که ریاست هیئت سعودی برای بازگشایی سفارت را «فیصل بن فرحان»، وزیر خارجه عربستان بر عهده خواهد داشت یا این وظیفه به الحمیدان سپرده خواهد شد.

دیدار بین مقام‌های سعودی و سوری، پس از انتشار اخبار گفتکوهای ایران و عربستان در عراق و اظهارات محمد بن سلمان در خصوص تمایل ریاض به برخورداری از روابط مثبت با تهران، از اهمیت بالایی برخوردار است.

روابط سوریه با ایران، اساسی‌ترین اختلاف ریاض با دمشق بود که منجر به حمایت گسترده عربستان از مخالفان سوری شد.

احیای روابط با قطر، آغاز گفتکوهای با ایران و سفر هیئت سعودی به دمشق نشان می‌دهد که ریاض در تغییر رویکرد خود به موضوعات منطقه‌ای جدی است.

رویکرد تهاجمی پیشین ریاض در منطقه اگرچه نفوذ پادشاهی را در آمریکای ترامپ افزایش داد، اما در بعد منطقه‌ای دستاوردی به جز تضعیف امنیت، تیرگی روابط تقریبا با همه بازیگران منطقه‌ای (به جز امارات، بحرین و اسرائیل)، حذف از معادلات سوریه و درگیری در جنگ بی‌نتیجه یمن نداشته است.

با توجه به رویکرد جدید ریاض نسبت به منطقه، احتمالا در آینده نزدیک شاهد پیشرفت در خصوص آتش‌بس و صلح در یمن خواهیم بود؛ در عین حال باید توجه داشت که یمن، احتمالا پیچیده‌ترین پرونده ریاض محسوب می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید