پندهایی که آموزش و پرورش دولت دوازدهم باید از گذشته بگیرد
محمود فرشیدی
وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان مشکلات و ناکامیهای حوزه آموزش و پرورش در دولت یازدهم میگوید که در دولت جدید باید با احصاء این مشکلات از تکرار آنها جلوگیری شود ضمن آنکه حمایت ویژه دولت از وزیر آموزش و پرورش برای تحول در این مجموعه نیاز است.
به گزارش تسنیم، همزمان با فصل معرفی وزرا و بحث رأی اعتماد مجلس به گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگیان نظرات و نقدهای بسیاری را دارند اما نقطه مشترک تمام آنها معرفی فردی قدرتمند برای اعتلای جایگاه فعلی آموزش و پرورش است.
به اذعان فرهنگیان در دولت یازدهم آموزش و پرورش جزو اولویتهای اصلی قرار نگرفت درحالی که این وزارتخانه با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم میکند که حل برخی از آنها نیازمند عزم ملی و حمایت ویژه دولت است.
در همین رابطه محمدعلی نجفی رئیس ستاد فرهنگیان حسن روحانی در ایام تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری در اردیبهشت امسال با اعتراف به اینکه قرار بود آموزش و پرورش اولویت اول دولت یازدهم باشد، اما متأسفانه به علت وضعیت بحرانی کشور آموزش و پرورش نتوانست در اولویت قرار بگیرد عنوان کرده بود قطعا در دولت دوم روحانی با مدیریت وضعیت تحریمهای خارجی و ایجاد ثبات اقتصادی در فضای داخلی وضعیت مناسبی برای توجه به مباحث زیربناییتر مانند آموزش و پرورش فراهم شود.
در همین رابطه محمود فرشیدی وزیر آموزش و پرورش دولت نهم که از نزدیک با مشکلات این وزارتخانه و فرهنگیان دستوپنجه نرم کرده است،در گفتوگو با تسنیم به مسائل و مشکلاتی که آموزش و پرورش در چهار سال گذشته با آنها مواجه بود اشاره کرد.
در بخشی از این گفتوگو فرشیدی مسائلی را مطرح کرد که جزو اولویتهای آموزش و پرورش نبود اما در دولت یازدهم در محور توجه قرار داشت از سوی دیگر برخی مسائل که در دولت نخست حسن روحانی در حوزه آموزش و پرورش به آنها توجهی نشده است، باید با ارزیابی دقیق احصا و در دولت دوازدهم محور توجه قرار بگیرد.
به اذعان فرشیدی در آستانه استقرار دولت دوازدهم و معرفی وزرا به مجلس، یکی از مسائل مهم برای جامعه فرهنگیان موضوع وزارت آموزش و پرورش و تعیین سرنوشت این وزارتخانه در دوره چهارساله دوم دولت آقای روحانی است.
وی معتقد است که مسائل آموزش و پرورش همواره در دولتهای مختلف به گونهای بود که رضایت خاطر معلمان آنگونه که آنها انتظار داشتند تأمین نشد از سوی دیگر بین رهنمودهای امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب و جایگاهی که برای آموزش و پرورش و معلم در نظام اسلامی ترسیم شده است، با واقعیت موجود فاصله جدی وجود دارد که این فاصله هر روز بیشتر میشود و در دولت یازدهم مسائلی مطرح شد که اختلافات میان آرمانها و واقعیات جدیتر شد.
وزیر اسبق آموزش و پرورش میگوید که در شرایط جدید و استقرار دولت دوازدهم باید به این مسئله توجه داشت که آموزش و پرورش یک موضوع ملی است و باید مورد توجه تمام مسئولان کشور قرار بگیرد و همه برای اعتلای جایگاه و ارتقای منزلت معلم تلاش کنند.
وی ادامه میدهد: دانشآموزان یک ششم جمعیت کشور را تشکیل میدهند که خود به تنهایی قادر نیستند از منافعشان دفاع کنند و مسئولان وزارت آموزش و پرورش باید از حامیان حقوق آنها باشند و در حوزه تعلیم و تربیت وزیر باید از منافع دانش آموزان حمایت کند.
طبق گفتههای فرشیدی رئیسجمهور، شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر وزارتخانهها به آموزش و پرورش کمک کنند چرا که این وزارتخانه به نوعی یک وزارتخانه مادر محسوب میشود و سایر وزارتخانهها به کار تولید کالا و خدمات مشغولند اما آموزش و پرورش وظیفه مهم تربیت انسان را برعهده دارد و آینده کشور در آموزش و پرورش ساخته میشود. بنابراین امیدواریم که در دولت دوازدهم تمام مسئولان کشور به این وزارتخانه توجه کنند و از این نکته غافل نباشند که هم اکنون در شرایطی هستیم که دشمن سیاست تغییر نسلها را در پیش گرفته و با جنگ نرم در تلاش برای ایجاد گسل فرهنگی در جامعه از طریق القای فرهنگ مادی در ترویج مفاسد اخلاقی است.
وزیر اسبق آموزش و پرورش تأکید میکند که برای موفقیت این حوزه در دولت دوازدهم باید نگاهی به مسائل آموزش و پرورش در دولت یازدهم داشته باشیم تا از مواردی که باعث تشدید مشکلات شد مطلع شده و در دولت جدید از آنها پرهیز شود؛ یکی از مهمترین مسائل آموزش و پرورش در دولت یازدهم موضوع کمبود بودجه و مطالبات فرهنگیان بود بنابراین دولت باید تا جایی که میتواند در این رابطه به آموزش و پرورش کمک کند و در مواردی که ممکن نیست وزیر را با تشکیل شورای عالی اقتصاد یاری دهد و تدابیری اندیشیده شود که از طریق منابع دیگر به وزارت آموزش و پرورش کمک مالی شود.
وی از تزریق بودجه سنگین دولت یازدهم به وزارت بهداشت یاد میکند و معتقد است که تزریق این بودجه سنگین باعث شد که عملکرد وزارت بهداشت موفق جلوه کند. همچنین مقدمات معرفی کابینه دوازدهم حکایت از آن دارد که باز هم سیاست نازکردن و بودجه بیشتر گرفتن کارآیی دارد اما معلمان چندان بلد نیستند که ناز کنند. بنابراین امیدواریم رئیسجمهور به مسائل آموزش و پرورش و مشکلات آن توجه ویژه کند همچنین بسیاری از وزارتخانهها نیز میتوانند با در اختیار گذاشتن امکانات خود، آموزش و پرورش را یاری دهند.
فرشیدی یکی از مسائل و مشکلات جدی آموزش و پرورش دولت یازدهم را سیاسی شدن آن میداند و ادامه میدهد: رهبر معظم انقلاب به وزیر اسبق آموزش و پرورش تذکر دادند که سیاسی شدن برای این وزارتخانه سم است اما این پند مورد توجه قرار نگرفت و شاهد بودیم که سردمداران گروههای سیاسی به عنوان مشاور صندوق ذخیره فرهنگیان ورود کردند و مسئله مهم تعلیم و تربیت به فراموشی سپرده شد که در دولت دوازدهم باید از این مسائل به شدت پرهیز شود.
وزیر اسبق آموزش و پرورش با یادآوری اتفاقاتی همچون بروز مفاسد اقتصادی در این وزارتخانه عنوان میکند: آموزش و پرورش از پاکترین نهادهای کشور است و این مسئله یکی از افتخارات معلمان است. اما در دولت یازدهم شاهد بودیم سرمایه فرهنگیان که در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه پس انداز شده بود، بزرگترین فساد با رقم 8 هزار میلیارد تومان را رقم زد و افرادی به صندوق ذخیره فرهنگیان راه یافتند که حیثیت وزیر آموزش و پرورش را زیر سوال بردند و با برکناری وزیر تکلیف عوامل دخیل در این مسئله مشخص نشد و شاهد بودیم که با سرمایه معلمان سریال ساخته و به برخی افراد وامهای کلان دادند که این مسائل به افت انگیزه آنها منجر شد.
وی معتقد است که وزیر آموزش و پرورش حتماً باید از جامعه فرهنگیان باشد چرا که چنین وزیری با مسائل و مشکلات آشناتر است. از سوی دیگر وزیر جدید آموزش و پرورش باید برنامه ششم توسعه را که در آن به نیازهای آموزش و پرورش از جمله سند تحول بنیادین و مشکلات معیشتی معلمان اشاره شده است، در اولویت قرارد هد.
فرشیدی با یادآوری سخنان رهبر معظم انقلاب در مراسم تحلیف رئیسجمهور خاطرنشان میکند: در آموزش و پرورش باید قدر نیروهای انقلابی را بدانیم و موضوع خودباختگی در برابر غرب و عدم اعتماد به سندهای داخلی در عرصه تعلیم و تربیت که با تصویب سند 2030 و مصدود ماندن سند تحول بنیادین در دولت یازدهم رقم خورد در دولت جدید باید کنار گذاشته شود.