آموزش و پرورش نیازمند وزیری بانفوذ
یک کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به اینکه طی سالهای گذشته وزیر آموزش و پرورش تخصصی نداشتهایم، اظهار کرد: معمولا وزیر آموزش وپرورش به یک حسابدار تبدیل میشود که باید در طول سال چرتکه بیندازد که کسریها را چگونه جبران کند.
محمدرضا نیکنژاد در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه آموزش و پرورش طی چند دهه اخیر گرفتاریهایی داشته که میتوان آنها را فهرست کرد، گفت: اما مهمترین مسئلهای که وجود دارد اولویت نداشتن دستگاه آموزش و پرورش است و شاید به صورت مسکن و موقتی اقداماتی صورت گیرد اما گرفتاریهای ریشهای آموزش و پرورش دیده نمیشود. شاید بیش از 20 سال است که درگیر بودجه هستیم؛ بودجه وزارتخانه افزایش مییابد اما مشکلات چند برابر میشوند.
این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه معمولا کسری بودجههای پایان سال معادل یک چهارم کل بودجه آموزش و پرورش است گفت: این موضوع تنها منحصر به این دولت نیست، باید به آموزش و پرورش نگاهی فراسیاسی و فرادولتی داشته باشیم. آموزش و پرورش یک نهاد توسعهای است و اگر روی آن سرمایهگذاری کنیم در میانه راه کشور روی ریل توسعه میافتد.
نیکنژاد افزود: توسعه همه جانبه در هر کشوری منوط به توسعه انسانی است که در آموزش وپرورش و دانشگاهها اتفاق میافتد. یکی از مهمترین اولویتهای فعلی آموزش و پرورش، بودجه است. ما به ساختاری نیاز داریم که دیگر نگران اوضاع مالی نباشیم.
وی با اشاره به اینکه طی سالهای گذشته وزیر آموزش و پرورش تخصصی نداشتهایم، اظهار کرد: معمولا وزیر آموزش وپرورش به یک حسابدار تبدیل میشود که باید در طول سال چرتکه بیندازد که کسریها را چگونه جبران کند. هرازگاهی از افزایش حقوق معلمان اخباری منعکس میشود اما همواره گلایهها پابرجاست، زیرا شکاف میان تورم و حقوقهای دریافتی پر نمیشود و بودجه به صورت قطرهچکانی تزریق میشود.
این کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به اینکه از سوی دیگر مدارس هم دچار مشکلات کمبود سرانه هستند گفت: این مشکلات مالی به نوعی مجوز دریافت پول از اولیاء شده و در این میان سوءاستفادههایی رخ میدهد که قابل انکار نیست و هنوز گرهای از مشکلات 13 میلیون دانشآموز باز نشده است. همچنین بودجه اولین مشکل و گره آموزش و پرورش شده است.
نیکنژاد ادامه داد: باید اهداف اصلی آموزش و پرورش را نیز در نظر بگیریم. نباید اهداف بنیادین و سنتی آموزش و پرورش که همان کیفیت تحصیلی و سطح سواد است به دست فراموشی سپرده شود. از سوی دیگر پرورش شهروندانی در تراز جهانی نیز اهداف جدیدی هستند که طی 20 سال اخیر اضافه شدهاند. همچنان در اهداف بنیادین ناموفق هستیم و افت آموزشی بیداد میکند. سیستم فعلی به ساده کردن درسها و پایین آوردن سطح آموزشی روی آورده و نمیتواند شهروندان ویژهای تربیت کند و نتیجه این میشود که دانشآموزان ما علیرغم مدارک دهانپرکن در الفبای شهروندی دچار مشکل هستند.
وی همچنین به ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش در دولت یازدهم پرداخت و عنوان کرد: نمیتوان گفت که به لحاظ ریشهای آموزش و پرورش در دولت یازدهم موفق بوده است. در دولت یازدهم گرفتاریهای آموزش و پرورش حتی به صورت نیمه بنیادی هم حل نشد. البته اقداماتی خوبی صورت گرفت که از جمله آنها پرداخت پاداش پایانخدمت فرهنگیان بود. در سالهای گذشته شاهد آن بودیم که پاداش پایان خدمت با تاخیر به بازنشسته پرداخت میشد. این اقدام خوب بود که امیدواریم ادامه پیدا کند.
این کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به انتخاب وزیر جدید آموزش و پرورش گفت: وزیری میخواهیم که نفوذ بالایی داشته باشد و اهمیت آموزش و پرورش را در چشم و دل حاکمیت افزایش دهد .
این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر قویترین وزیر هم بیاید اما از سوی دولت حمایت نشود کاری از پیش نمیبرد، گفت: آموزش و پرورش نیازمند وزیری با نفوذ و جنگنده است، وزیری نیاز داریم که دولت تمام قد از او حمایت کند و بتواند امید و شادابی را در مخاطبانش ایجاد و تقویت کند.