کسری بودجه ۱۵ هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش در سالجاری
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: وزارت آموزش و پرورش در سالجاری ۱۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد.
محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در برنامه پرسشگر با موضوع چالشهای پیش روی وزیر آینده آموزش و پرورش اظهار کرد: متاسفانه سه تن از فرهنگیان عزیز ما در دریا غرق شدند که تسلیت می گوییم.
وی افزود: آموزش و پرورش وزارتخانه ای نیست که هرکسی بتواند زیربار مسؤولیت آن برود. بودجه آموزش و پرورش در خوشبینانه ترین حالت تا 98 درصد صرف حقوق و مزایا میشود و دو درصد برای مابقی فعالیت ها باقی می ماند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به کسری 15 هزار میلیاردی آموزش و پرورش در سال جاری گفت: اکنون کسری بودجه آموزش و پرورش 10 هزار میلیارد است که اگر 5000 میلیارد پاداش پایان خدمت بازنشستگان 97، حق الزحمه امتحانات، حق التدریس ها و… را هم به آن بیافزاییم به 15 هزار میلیارد تومان می رسد.
زاهدی ادامه داد: نظام رتبه بندی را باید پیاده کنیم که آن هم هزینه هایی دارد. ساماندهی اموال، املاک و دارایی های آموزش و پرورش نیز وضعیت نابسامان و نابهنجاری دارد و یک چالش است که وزیر بعدی باید به آن بپردازد.
وی با اشاره به اینکه بانک قرضالحسنه فرهنگیان باید ایجاد شود، گفت: مهران مدیری سریالی به نام هیولا ساخته که روی مباحث صندوق ذخیره و باک سرمایه تمرکز دارد و می خواهد سوءاستفاده مفسدین را تصویر کند. این یک طنز است، اما در واقع تلخندی را به تصویر کشیده است.
زاهدی ادامه داد: 120 هزار کلاس درس نیازمند مقاوم سازی و بازسازی است که حداقل 14 هزار میلیارد تومان پول می خواهد. هنوز کلاس کانکسی، خشت و گلی و کپری داریم. در استان های زیادی اینگونه است حتی در استان مرکزی هم چنین مدارسی وجود دارد.
زاهدی با بیان اینکه آموزش و پرورش دارایی های زیادی دارد و حتما لازم است یک معاونت اقتصادی به وجود بیاید و اینها را سامان دهد گفت: مصوبه داشتیم برای تغییر کاربری و ایجاد ارزش افزوده، اما واقعش این است که تا کنون آموزش و پرورش اراده ای در این زمینه نداشته است.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به چالش های کلان تعلیم و تربیت گفت: اجرای سندتحول منوط به تهیه برنامه زیرنظام هاست که قرار بود ظرف یکسال آماده شود. امید است تا پایان تابستان تهیه و کامل شود. معلم، محور سند تحول است.
وی درباره کمبود معلم گفت: امسال 60 هزار و تا 5سال دیگر 360 هزار بازنشسته خواهیم داشت، چگونه باید جبران کرد؟ قانون معروف به ماده 17 را برای بکارگیری نهضتی ها، مربیان پیش دبستانی و حق التدریسی ها تصویب کردیم، جای تعجب است که چندماه است آیین نامه آن در دولت مانده است. تابستان باید اینکار انجام شود تا مهر ماه کمبود معلم نداشته باشیم.
وی ادامه داد: نظام رتبه بندی دو جنبه دارد. یک جنبه آن اقتصادی است. شش سال قبل طرحی به مجلس رفت و آقای انصاری رئیس سازمان اداری استخدامی مخالفت کرد و گفت که دولت بنادارد لایحه جداگانه ای ظرف شش ماه بدهد ولی از آن زمان شش سال گذشته است. اخیرا سخنگوی دولت اعلام کرده رتبه بندی را اجرا میکنند، کجا تصویب شده و با چه مکانیسمی؟ منزلت و کرامت معلمان را چه؟ نباید با جامعه فرهنگیان انقدر ساده برخورد کنیم. چندسال پیش هم که مبلغی به حقوق فرهنگیان اضافه و نام آن رتبه بندی گذاشتند گفتم که اینگونه با فرهنگیان بازی نکنید.
به گزارش فارس، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امکان اجرای رتبه بندی ظرف دو ماه وجود ندارد، گفت: لایحه باید به محلس بیاید. ممکن است دولت بخواهد خودش اجرا کند. آیا این امر نیاز به قانون ندارد؟ حتما دارد.
زاهدی با اشاره به برخی چالش های دیگر پیش روی وزیر آینده اظهار کرد: هدایت تحصیلی بحث مهمی است، چرا باید همه بخواهند به رشته تجربی بروند و پزشک شوند؟ حذف کنکور و مقابله با مافیای کنکور که توانسته در برخی ارکان آموزش و پرورش نفوذ کند، احیای فعالیت های پرورشی، توجه به آموزش مهارتی، توجه به دانشگاه فرهنگیان و نحوه پذیرش مدارس سمپاد از دیگر موارد مهم است.
وی درباره “تراز مشترک” کنکور سراسری برای داوطلبان نظام قدیم و جدید نیز گفت: این سوال را باید از سازمان سنجش سوال کنید اما در همین حد بگویم که داوطلبان نگران نباشند. واقعا سازمان سنجش برنامه ریزی کرده که عدالت کامل برقرار شود.
زاهدی درباره زمان معرفی وزیر پیشنهادی به محلس نیز گفت: در آستانه آغاز سال تحصیلی جفاست که آموزش و پرورش وزیر نداشته باشد. برنامه ریزی ها در تابستان انجام میشود. سرپرست دارد دلسوزانه موارد را دنبال میکند، ولی باز هم سرپرست قدرت وزیر را برای همه پیگیری ها ندارد.