آمار فروش چینیهای مونتاژی در خود چین چقدر است؟
در حال حاضر برندهای متعددی از مبدأ چین در ایران مونتاژ میشوند که گاهی نام برخی از آنها برای شماری از خریداران وطنی نیز گنگ و نا آشناست. در این میان، وضعیت فروش و موقعیت این برندها در خود کشور اصلی هم موضوعی است که همواره مورد توجه برخی از هموطنانمان بوده است. برای پاسخ به این تقاضا، ما تنها میزان فروش آن دسته از برندهایی که فعلاً در کشورمان مدلی برای تولید دارند را درج نمودیم و در آغاز نیز، سراغ آن طیف از برندهایی رفتهایم که فروشی بیش از صد هزار دستگاه را در بازار چین سال 2018 برای خود رقم زدند.
جیلی
در حال حاضر، تنها یک سدان نسبتاً قدیمی از جیلی به نام GC6 در کشورمان توسط خودروسازان بم مونتاژ میشود؛ اما خود جیلی از معدود خودروسازانی از چین است که در سال 2018 میلادی با رشد فراوانی در موطن خود مواجه بود و مجموع فروش آن از 1,251,656 دستگاه در سال 2017 به 1,382,119 دستگاه در سال 2018 رسید.
چانگان
چانگان تنها با یک مدل و آنهم کراساوور CS35 که در سایپای کاشان مونتاژ میشود در بازار ایران حضور دارد. فروش این برند چینی با کاهش شایان توجهی از 1,055,096 دستگاه در سال 2017 به 851,361 دستگاه در سال 2018 رسید.
هاوال
هاوال برندی است که تنها به ساخت خودروهای شاسیبلند در چین اشتغال دارد و هماکنون تنها مدل H2 آن توسط شرکت بهمن موتور در ایران عرضه میشود. این برند هم نتوانست از سایه رکودی که پارسال دامنگیر بازار چین شد رهایی یابد و فروش آن از 849,554 دستگاه در سال 2017 به 766,062 دستگاه در سال 2018 کاهش یافت.
BYD
برند BYD یا همان بی وای دی در کشورمان با شرکت کارمانیا کار میکند و با محصولات گوناگونی از سدان F3 گرفته تا کراساوورهای S6 و S7 حضور دارد. خوشبختانه BYD توانست از کسادی بازار چین در پارسال جان سالم به در برده و حتی رشد خوبی را هم در این بازار تجربه کند. مجموع فروش این برند از 403,496 دستگاه در سال 2017 به 507,127 دستگاه در سال 2018 افرایش یاید.
چری
چری در کشورمان حضوری فعال و گستردهای دارد و انواع مدلهای جذاب و متنوع آن توسط شرکت مدیران خودرو عرضه شده و از محبوبیت درخوری نیز نزد آحاد خریداران وطنی برخوردارند. با این وجود، چری هم در پارسال دچار کاهش فروش مختصری در بازار چین شد و کل فروش آن از 455,718 در سال 2017 به 443,702 دستگاه در سال 2018 رسید.
دانگ فنگ
شرکت دانگ فنگ تنها با برخی از مدلهای قدیمی خود ازجمله هاچبک H30 CROSS و سدان S30 در بازار کشورمان حضور دارد که اتفاقاً این مدلها در بازار وطنی از اقبال نسبتاً خوبی نزد خریداران بهواسطه سادگی تعمیرات و آپشن های زیاد رفاهی برخوردارند؛ اما به نظر میرسد که سال 2018 برای برند دانگ فنگ در خود چین چندان خوشیمن نبود و حجم فروش آن با کاهشی فراوان از 639,248 دستگاه در سال 2017 به 440,413 دستگاه در سال 2018 رسید.
بایک
بایک برندی است که از حضور آن در کشورمان سالهاست که میگذرد ولی به دلائلی هنوز نتوانسته توفیق چندانی را در این بازار کسب کند. این برند فعلاً در شرکت دیار خودرو و تنها با یک نماینده یعنی مدل X25 به تولید میرسد. فروش بایک با افتی شایان توجه از 566,856 دستگاه در سال 2017 به 437,763 دستگاه در سال 2018 رسید.
زوتی
محصولات زوتی هم بهصورت مونتاژی، مثل سدان آریو 300 در سایپا، کراساوور کوپا T210 در ریگان خودرو و هم بهصورت وارداتی ازجمله کراساوور دامای X7 در بازار ایران حضور دارند. این برند هم مثل اغلب هموطنان خود در پارسال با کاهش فروش ملموسی در بازار چین مواجه بود و حجم فروش آن از 311,266 دستگاه در سال 2017 به 232,409 دستگاه در سال 2018 رسید.
جک
برند جک سالهاست که بهواسطه شریک خود کرمان موتور حضور تنگاتنگی در بازار خودروهای مونتاژی کشورمان دارد. این شرکت نیز همچون چری در بازارهای صادراتی، نقش فعال و پر تحرکی را برای صنایع خودروسازی چین ایفاء میکند. با این وجود، فروش جک در پارسال کاهش یافت و از 219,651 دستگاه در سال 2017 به 185,259 دستگاه در سال 2018 رسید.
فاو
در حال حاضر، محصولات فاو ازجمله سدان بسترن B30 توسط شرکت بهمن موتور در ایران عرضه میشوند. فاو نیز در سال گذشته میلادی با کاهش فروش در بازار چین مواجه بود و مجموع فروش آن از 191,179 دستگاه در سال 2017 به 160,368 دستگاه در سال 2018 رسید.
منبع : پدال