دَه باور نادرست درباره خودرو الکتریکی
بیشتر مردم باورهای نادرستی دربارهی خودرو الکتریکی دارند که باعث اجتناب از خرید این محصولات میشود.
برای اکثر مصرفکنندگان خودرو الکتریکی هنوزهم جزو خودروهای آینده هستند. بااینحال بهدلیل عرضهی زودهنگام برخی مدلهای برقی در سالهای آینده، این خودروها بیش از هر زمانی خود را به زندگی عموم مردم نزدیک کردهاند. کسانی که بهدلایلی از خرید وسایل نقلیه پلاگین هیبرید اجتناب میکنند، اغلب تصورات قدیمی و نادرستی دربارهی این سبک خاص از خودروها دارند.
۱. خودرو الکتریکی شعاع حرکتی کافی ندارد و با آن نمیتوان مسافت طولانی مسافرت کرد
بهگفتهی وزارت حملونقل ایالات متحدهی آمریکا، مردم این کشور بهطور متوسط ۶۴ کیلومتر در روز رانندگی میکنند. حتی خودروهای برقی با کمترین شعاع حرکتی نیز میتوانند پیش از نیاز به شارژ مجدد، مسافتی درحدود دوبرابر ۶۴ کیلومتر را طی کنند. در میان خودروهای برقی مقرونبهصرفه، نیسان لیف میتواند بهطور متوسط ۲۴۱ کیلومتر را با یکبار شارژ طی کند. این درحالی است که شورولت بولت شعاع حرکتی حدودی ۳۸۳کیلومتری و نسخهی تمامبرقی هیوندای کنا شعاع حرکتی حدودی ۴۱۵کیلومتری دارد.
کسانی که میخواهند هزینهی بیشتری برای خرید خودرو الکتریکی بپردازند، نسخهی گرانتر تسلا مدل ۳ را میتوانند بخرند که شعاع حرکتی حدودی ۵۰۰کیلومتری دارد. البته شعاع حرکتی تسلا مدل اس حدود ۵۴۰ کیلومتر است و تسلا ادعا میکند رودستر جدید این شرکت که تا سال ۲۰۲۰ وارد بازار میشود، با یکبار شارژ خواهد توانست مسافتی حدود ۱۰۰۰ کیلومتر را طی کند.
۲. خودروهای الکتریکی بسیار کُند هستند
درحقیقت، خودروهای الکتریکی بهطور کلی سریعتر از همتایان پیشرانه بنزینیشان هستند. به این دلیل که موتور الکتریکی این خودروها بهطور آنی گشتاور دردسترس را کامل تولید میکند. وقتی راننده خودرو برقی بر پدال گاز فشار میآورد، تغییر سرعت از حالت سکون به سرعت ثانویه تقریبا بهسرعت شروع میشود. درواقع، نسخهی پیشرفتهی تسلا مدل اس هنگامیکه در حالت حداکثر توان قرار بگیرد، یکی از خودروهای سریع تولیدشدهی جهان است و در ۲.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتربرساعت میتواند دست یابد.
۳. خودروهای الکتریکی بسیار گرانقیمت هستند
در سالهای آتی، هزینههای باتری بهطور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد؛ اما هماکنون اکثر خودروهای برقی قیمت گرانتری درمقایسهبا مدلهای مشابه بنزینی دارند. باوجوداین، اکثر آنها همچنان واجدشرایط دریافت اعتبار مالیاتی فدرال هستند که کمک میکند قیمت ارازنتری داشته باشند. یکی از استثنائاهای این شرایط ویژه مدلهای معروف تسلا است که در سال ۲۰۱۸، به پایان محدودهی مجاز طرح دولت فدرال رسیدند و تعداد محصولات آنها از دویستهزار دستگاه بیشتر شد. البته خودروهای تسلا که تا اواسط سال ۲۰۱۹ فروخته خواهند شد، هنوز از اعتبار کمکی ۳۷۵۰دلاری دولت فدرال استفاده خواهند کرد. گفتنی است این کمک پسازآن به ۱۸۷۵ دلار کاهش مییابد و تا اواخر سال ۲۰۱۹، کامل حذف میشود. افزونبراین، جنرال موتورز نیز به تیراژ دویستهزار دستگاه میرسد و یارانههای دریافتی آن تا انتهای سال ۲۰۱۹ بهتدریج کاهش مییابد.
البته، چند ایالت یارانهی اختصاصی برای خریداران خودرو برقی ارائه میدهند. برای مثال در کلرادو، دولت فدرال پنجهزار دلار یارانه به خریداران خودرو برقی میدهد. همچنین، ساکنان کالیفرنیا میتوانند از تخفیف نقدی بین ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دلار (بسته به درآمد شخص) استفاده کنند.
اگر قصد دارید خودرو برقی بخرید؛ اما ازنظر مالی در مضیقه قرار دارید، به مدلهای دستدوم و کارکرده نیز میتوانید فکر کنید. این روزها مدلهای کارکرده قیمت نسبتا ارزانی دارند و بهدلیل تقاضای کم و تخفیفهای مالیاتی دولت فدرال تا ۷۵۰۰ دلار برای خریداران بهصرفه هستند. همچنین، مدلهای دستدوم کارکرد کمتری درمقایسهبا حد معمول دارند و کمتر دچار فرسودگی میشوند.
۴. خودروهای الکتریکی ایمن نیستند
ازآنجاکه خودروهای الکتریکی عموما با تیراژ کمتری تولید میشوند، ادارهی ملی ایمنی ترافیک و بزرگراههای آمریکا (NHTSA) و مؤسسهی بیمهی ایمنی بزرگراه آنها را آزمایش نمیکنند. بااینحال، آنها هرجا آزمایش میشوند، بهطور کلی نمرات درخورتوجهی دریافت میکنند. بهعنوان مثال، شورولت بولت توانست پنج ستاره برای محافظت از سرنشینان از NHTSA بگیرد و تسلا مدل ۳ و تسلا مدل ایکس نیز چنین نمراتی دریافت کردهاند. شایان ذکر است تسلا مدل اس هنوز آزمایش نشده است.
باتوجهبه نگرانیهای موجود دربارهی باتریهای خودرو برقی مانند احتمال انفجار یا آتشسوزی، باید بادقت بیشتری این فرضیه را بررسی کرد. بهنظر میرسد این نگرانیها تاحدودی اغراقآمیز هستند؛ زیرا تحقیقات اخیر NHTSA دربارهی این موضوع نشان میدهد فراوانی و شدت آتشسوزی و انفجار سیستم باتری لیتیومیون، مقایسهشدنی یا شاید کمی کمتر از مدلهای بنزینی یا دیزلی است.
۵. خودروهای الکتریکی پاکتر از مدلهای بنزینی نیستند
موتورهای الکتریکی ۷۵درصد انرژی شیمیایی را از باتریها به چرخها انتقال میدهند. این میزان درمقایسهبا موتورهای احتراق داخلی (ICE) بسیار درخورتوجه است؛ چراکه فقط ۲۰درصد انرژی ذخیرهشده در بنزین را به کار تبدیل میکنند. علاوهبراین، خودروهای برقی گاز خروجی آلایندهی مستقیمی تولید نمیکنند. بااینحال، بعضی افراد استدلال میکنند خودروهای برقی بهطور غیرمستقیم جوّ زمین را آلوده میکنند؛ زیرا آنها ازطریق نیروگاههایی به آلودهکردن محیطزیست مشغولاند که برق لازم برای شارژ باتری را فراهم میکنند.
خودروهای برقی در ایالتهایی مانند کالیفرنیا و نیویورک و شمالغربی اقیانوس آرام که منابع انرژی تجدیدپذیر بسیار گسترده هستند، کمتر جوّ را آلوده میکنند. این خودروها در ایالتهای مرکزی آمریکا مانند کلرادو و کانزاس و میسوری بهدلیل وابستگی بیشتر به سوختهای فسیلی برای تولید برق، بیشتر در آلودگی محیطزیست نقش دارند. در مطالعهی Union of Concerned Scientists نتیجه گرفته شد خودروهای برقی بهطور کلی سهم کمتری درمقایسهبا وسایل نقلیهی متعارف در آلودگی محیطزیست تمام مناطق ایالات متحدهی آمریکا دارند.
۶. باتوجهبه قیمت کنونی بنزین، رانندگی با خودرو الکتریکی چندان بهصرفه نیست
حتی با وجود هزینهی بسیار ارزان بنزین، بازهم خریدن و استفاده از خودرو برقی مقرونبهصرفه است. بهعنوان مثال، آژانس حفاظت از محیطزیست (EPA) میگوید هیوندای یونیک (Ioniq) برقی با طیکردن مسافتی حدود ۲۴هزار کیلومتر در سال، براساس نرخ متوسط برق برای مالک خود فقط پانصد دلار هزینه دربر خواهد داشت. اگر این مبلغ را برای پنج سال درنظر بگیریم (۲۵۰۰ دلار)، بازهم بسیار کمتر از مبلغ تخمینی ۵۰۰۰دلاری برای هزینههای سوخت خودرو بنزینی در دورهی مشابه میشود.
۷. تعمیر و نگهداری خودروهای الکتریکی هزینهبر است
خودروهای برقی هزینههای تعمیر و نگهداری کمتری درمقایسهبا مدلهای احتراق داخلی دارند. خودرو برقی به تعویض منظم روغن و تنظیم موتور نیازی ندارد و قطعات متحرک بسیار کمتری در آنها استفاده میشود که درنهایت، باعث کاهش فرسودگی و تلفات و نیاز به تعویض قطعات خواهد شد. خودروهای برقی از جعبهدندهی تکسرعته استفاده میکنند و به شمع، سوپاپ، مخزن سوخت، صداخفهکن، دلکو، کویل، میلبادامک، کلاچ، استارت، تسمهتایم، مبدل کاتالیزوری و خروجی اگزوز نیازی ندارند. بنابراین، قطعات تعویضی و تعمیری بسیار کمتری دارند و به تعمیر و نگهداری نیز کمتر احتیاج خواهند داشت.
۸ . خودروهای الکتریکی بدون وجود ایستگاه شارژ کامل کاربردی نیستند
بیشتر شارژ خودروهای الکتریکی در خانه یا محل کار انجام میشود. در هنگام نوشتن این مقاله، حدود بیستهزار ایستگاه شارژ در ایالات متحدهی آمریکا وجود دارد و مالکان خودروها معمولا در پارکینگهای خانگی و گاراژ پارکینگ عمومی و نمایندگیهای مجاز در مناطقی به آنها دسترسی پیدا میکنند که خودروهای برقی شایع هستند. درحالیکه اکثر ایستگاههای شارژ عمومی شارژر ۲۲۰ ولت سطح ۲ دارند که شارژ کامل باتری حدود چهار ساعت طول میکشد، تعداد بیشتری از ایستگاههای عمومی ۳ سطح (موسوم به شارژ سریع DC) میتوانند باتری خودرو برقی را در سی دقیقه تا ۸۰درصد ظرفیت شارژ کنند. کسانی که درحالبرنامهریزی سفر جادهای هستند، برنامهریزی زمان سفر و توقف در مقصد سازگار با شارژر سریع سطح ۳ برایشان ضروری است.
۹. باتری خودروهای الکتریکی عمر زیادی ندارند و درنهایت راهی زبالهدانی میشوند
دولت فدرال قانونی تصویب کرده که وسایل نقلیهی برقی باید گارانتی جداگانه برای بستهی باتری بهمدت حداقل هشت سال یا ۱۶۰هزار کیلومتر داشته باشند. براساس گزارشهای منتشرشده، مدلهای نیسان لیف که بهعنوان تاکسی استفاده میشوند، ۷۵درصد ظرفیت باتری خود را بعد از طی مسافت ۱۹۳هزار کیلومتر در جاده حفظ کردند. گفته میشود صاحبان خودروهای برقی تسلا میتوانند ۹۰درصد عمر باتری خود را پس از ۳۲۰هزار کیلومتر داشته باشند. شبیه باتریهای موجود در خودروهای متداول بنزینی و دیزلی، هنگام تخلیهی کامل باتری لیتیومیون خودرو برقی میتوان آنها را بازیافت کرد. بهعنوان مثال، سلولهای استفادهشدهی باتری خودرو برقی میتوانند برای ذخیرهی انرژی خورشیدی و باد استفاده شوند یا با استفاده از عناصر ارزشمند آنها دوباره بهکار گرفته شوند.
۱۰. قدرت شبکهی توزیع برق نمیتواند شارژ صدهاهزار خودرو برقی را همزمان تحمل کند
براساس گزارش منتشرشدهی Navigant Research، ایالات متحدهی آمریکا میتواند میلیونها خودرو الکتریکی را به سیستم برق فعلی اضافه کند؛ بدون اینکه نیازی به ساخت نیروگاههای جدید داشته باشد. بخش عمدهای از این موضوع مربوطبه این واقعیت است که اکثر وسایل نقلیهی الکتریکی در شب و هنگام ساعات افت بار شارژ میشوند.