ایران در رتبه دوم بیشترین تعرفه واردات خودرو دنیا قرار دارد

    کد خبر :348698

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ به دنبال جلوگیری از کاهش واردات یا تولید خودرو در داخل کشور نیستیم اما معتقدیم قیمت خودرو باید کاهش و هزینه نگهداری آن افزایش یابد.

مهرداد تقی‌زاده در جلسه کارگروه مسافری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به رابطه سیاست‌های خودرویی و قیمت سوخت در ایران اظهار کرد: در این زمینه به‌جای پایین بودن قیمت خودرو چه شخصی و باری همچنین بالا بودن هزینه نگهداری، برعکس آن عمل شده که باعث خودرو محوری در کشور شده است.

وی تصریح کرد: در کشورهایی که از حمل‌ونقل هوایی و ریلی کمتر استفاده می‌شود تعداد تلفات ناشی از حوادث رانندگی بالاتر است، این مسئله در کشورهایی که سوخت ارزان تری دارند نیز صدق می‌کند.

در ادامه جلسه گزارش مقایسه قیمت خودرو در ایران و سایر کشورهای جهان از جمله کشور آلمان از سوی کارشناس معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی تشریح و سپس از سوی حاضران جلسه مورد پرسش و پاسخ قرار گرفت. در این گزارش عنوان شد یکی از علل بالا بودن قیمت خودرو بالا بودن تعرفه واردات است و در این خصوص ایران رتبه دوم جهان را دارد.

به گزارش پردیس خودرو، معاون وزیر راه و شهرسازی در این خصوص گفت: به دنبال جلوگیری از کاهش واردات یا تولید خودرو در داخل کشور نیستیم اما اعتقاد داریم قیمت خودرو باید کاهش و هزینه نگهداری آن افزایش یابد.

تقی زاده با اشاره به قابلیت‌های گردشگری در شهر‌ها و استان‌ها گفت: یکی از پتانسیل‌های قابل‌توجه و درآمدزا در شهر پتانسیل‌های گردشگری است و در بسیاری از کشورها زنده نگه‌داشتن شب‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و یکی از جذابیت‌های شهرها محسوب می‌شود. در این خصوص شهرداری‌ها در قبال دادن مجوز برای فعالیت شبانه اماکن تفریحی، فروشگاه‌ها و رستوران‌ها درآمد‌زایی می‌کنند که رضایت‌مندی شهروندان را در بر دارد.

وی با اشاره به تدوین استراتژی‌های حمل‌ونقل از سوی معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی افزود: درحالیکه توسعه حمل‌ونقل ریلی در اولویت برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی قرار دارد اما حجم واردات ناوگان جاده‌ای بالاتر است و در عوض از سوی دستگاه‌های مختلف برای واردات ناوگان ریلی سد و مانع‌تراشی می‌شود. همچنین با نگاهی به بودجه‌ها در میابیم که بودجه بخش حمل‌ونقل جاده‌ای از بخش ریلی بیشتر است.

وی یادآور شد:‌شهرداری‌ها موظف به جابجایی مردم هستند نه خودروها. در این خصوص با نگاهی به کشورهای مختلف حتی روسیه در می‌ یابیم کشورهای ثروتمند نیز علی رغم داشتن منابع مالی لازم هیچ‌گونه اقدامی به تعریض معابر و احداث بزرگراه‌های دوطبقه نمی‌کنند، بلکه در عوض ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی برای جابجایی مردم با کمترین سرفاصله در فواصل کوتاه و بلند فراهم شده است.

تقی‌زاده اظهار کرد: تدوین استراتژی‌های حمل‌ونقل با همکاری شهرداری‌ها، وزارت کشور و بخش‌های مختلف مرتبط با حمل‌ونقل تدوین و ۱۰۴اقدام استراتژیک آماده شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید