روزهای داغ جام جهانی ۲۰۱۸ بر پرده سینما
تمامي بليتهاي پرديسهای سينمايي براي تماشاي بازي فوتبال ايران- مراکش ساعتي بعد از اعلام خريد آنلاين به فروش رفت. نگاه به سامانه خريد اينترنتي سينماتيکت گوياي اين مطلب است؛ اينکه استقبال از خريد بليت فوتبال و تماشاي بازي در سينماها، موجي عظيم از مخاطبان علاقهمند به فوتبال را راهي سالنهاي سينما کرده است و مردم ميتوانند دور هم به تماشاي بازي بنشينند.
هرچند که از چند هفته پيش رايزنيها درباره چگونگي اجراي طرح نمايش فوتبال در سينماها چندينبار بررسي و در آخر تصميم به اجراي آن گرفته شد، اما اجرائيشدن اين طرح که اتفاقا در تجربههاي پيشين، موافقان بسياري ازجمله سينماداران داشت، باعث شد تا برخي از زاويهاي ديگر به اين ماجرا نگاه کنند و در تجربه نخست اين طرح در جام جهاني 2018، از کمفروغشدن فيلمهاي درحالاکران که جاي سئانسهايشان با نمايش بازي فوتبال عوض شده است گله کنند.
روزنامه شرق: شايد اکرانهاي نهچندان رضايتبخش در ماه مبارک رمضان و در ادامه شروع بازيهاي جام جهاني درصد اين گلايهها را بيشتر از قبل کرده است، اما به گمان برخي مخالفان، درحاليکه سينماها بهصورت طبيعي با افت شديد مخاطب روبهرو هستند، نبايد تن به نمايش فوتبال در سينماها داد و اندک مخاطبان سينما را از دست داد. در اين ميان قطعا نميتوان ميل سينماداران به رونق سالنهايشان را ناديده گرفت.
جمعهشب 25 خرداد، افراد بسياري همراه با خانوادههايشان در سالنهای سينما به ديدن نخستين بازي ايران در جام جهاني 2018 نشستند؛ افرادي که وقتي از آنها درباره مبلغ بليت براي تماشاي فوتبال و چرايي انتخاب سينما سؤال شد، از اينکه در چنين جمعي ميتوانند در کنار خانواده يا دوستانشان فوتبال ببينند خوشحال بودند. غلامرضا فرجي، سخنگوي شوراي صنفي نمايش، نيز درباره اجراي طرح نمايش فوتبال در سينماها اعلام رضايت کرد و به ايلنا گفت: «اين مسابقه در سالنهاي سينما بدون هيچ مشکلي نمايش داده شد و استقبال مخاطبان نيز بسيار خوب بود و تمام سينماهايي که قرار بوده در طرح شرکت کنند مسابقه فوتبال را نمايش دادند».
او ادامه داد: «من شخصا حدود پنجبار با مسئولان اداره اماکن نيروي انتظامي تلفني گفتوگو کردم و آنها هيچ مشکل و گزارشي را اعلام نکردند. استقبال در سالنهاي سينمايي تهران بهتر از شهرستانها بوده است. در شهرستانها نيز سينماهاي شهر مشهد با استقبال خوبي همراه شدند، اما در ساير شهرها استقبال خيلي خوب نبود و بعضي شهرستانها نيز اين طرح را اجرا نکردند، البته ناهماهنگيهایی جزئي نيز وجود داشت. قرار است مسابقه دوم تيم ايران برابر اسپانيا نيز مانند بازي با مراکش در سالنهاي سينمايي به نمايش دربيايد». آمارها از فروش 500 ميليوني بازي ايران- مراکش در سينماها حکايت ميکند و ميتوان اجراي اين طرح را تنها در نمايش همين بازي اميدوارکننده و موفق توصيف کرد؛ ماجرايي که يک سوي آن سينماداراني هستند که با نمايش فوتبال، حتي برخي از افرادي را که شايد ماهها و سالها سري به سالنهاي سينما نميزدند به اين مکان جذب کردهاند و از سويي درآمدزايي خوبي براي سينما داشته است، اما سوي ديگر اين ماجرا هم صاحبان آثار سينمايي هستند که برخي از سالنهايشان در طرحي که براي اجراي نمايش فوتبال در سينماها در نظر گرفته شده است به اين بازيها اختصاص داده ميشود و در اين چند روز در مصاحبههايشان به اين موضوع اشاره کردهاند.
هرچند که با وجود تمام گلهمنديها بايد به اين موضوع هم اشاره کرد که همزمان با پخش فوتبال اساسا ريزش چشمگيري را در مخاطبان فیلمهای در حال اکران در سینماها و در واقع سينما شاهد خواهيم بود و حتي به شرط اختصاصندادن سالنهاي سينما براي تماشاي فوتبال، باز هم در اين بازه زماني نميتوان انتظار فروش قابلتوجهي از آثار سينمايي را پيشبيني کرد، پرسشي مبنيبر اينکه آيا طرح حمايتي از آثار سينمايي که در زمان جام جهاني اکران شدهاند و جبران ضرروزيان مالي آنها در نظر گرفته خواهد شد بيپاسخ مانده است و بايد ديد در چند روز آينده پاسخ مديران سينمايي به گلهمندي برخي از صاحبان آثار سينمايي که فيلمهايشان در حال اکران است چه خواهد بود.