فیلمها و حاشیههای جشنواره فجر در سینمای رسانه
منیژه حکمت: من همین جا اعلام میکنم که دیگر در جشنواره حضور پیدا نمیکنم و میگویم اشتباه کردم که به این جشنواره آمدم.
در روز اول سه فیلم برای اهالی رسانه نمایش داده شد، “کامیون” کامبوزیا پرتوی، “جاده قدیم” منیژه حکمت و “فیلشاه” هادی محمدیان. آنچه جالب توجه بود اینکه در سینما رسانه(پردیس ملت) هیچکدام از این سه فیلم نتوانست توجه خاصی به خود جلب کند و تقریبا هر سه فیلم در یک حد ارزیابی شدند.
“کامیون”
پرتوی پیش از این ساخت فیلم های “گریه آوازه خوان”، “گلنار”، “کافه ترانزیت” و … را بر عهده داشته است. “کامیون” در مرزهای سوریه و عراق، در روستاهای اطراف منطقه «سیلوانا» در استان آذربایجان غربی، در شهرهای ارومیه و میانه و در نهایت در لوکیشنهای مختلفی در تهران از جمله؛ آزادی، تهرانسر، گلابدره، شهرک غرب، صادقیه و … فیلمبرداری شده است. این نهمین فیلم پرتوی است.
کامیون قصه ای بسیار ساده و حتی تکراری دارد میتوان گفت غیر از بازی سعید آقاخانی “کامیون” در هیچ زمینه ای حرفی برای گفتن نداشت.
نکته جالب حضور نیکی کریمی در نقش خودش در این فیلم است که آنهم بیشتر از اینکه کمکی به فیلم کرده باشد، به یک شوخی شبیه است، حداقل از پرتوی که فیلمنامه نویس با سابقه و قهاریست فیلمنامه ای بدیع و خلاقانه تر حداقل انتظاریست که مخاطب دارد، در آخر می توان گفت کامیون اگر راه به اکران سال آینده هم پیذا کند بسیار بعید است با اقبال تماشاگران مواجه شود، چه در سینمای بدنه و چه در “هنر و تجربه”
امتیاز: 1.5 از 5
“جاده قدیم”
چهارمین ساخته سینمایی منیژه حکمت پس از ده سال دوری از فیلمسازی است. او که در سال های اخیر بیشتر به عنوان تهیه کننده و پخش کننده فعالیت داشته پیش از این فیلم جنجالی “زندان زنان”، “سه زن” و “لالایی” را ساخته است و امسال با “جاده قدیم” در بخش مسابقه جشنواره فجر حضور دارد.
جاده قدیم فیلمی است که انگار می خواهد “فروشنده” فرهادی باشد اما به شکلی دیگر، بحران یک زن که مورد تعرض قرار گرفته را به روایت می کشد ولی چند پارگی قصه و معلوم نبودن نقطه نگاه فیلمساز، مخاطب را دچار سر در گمی کرده و عاقبت هم به شکلی پیش بینی شده پیام فیلم را به تماشاگر می فهماند. انصافا انتظار بیشتری از منیژه حکمت می رفت که برآورده نشد. این فیلم قطعا سال آینده اکران خواهد شد ولی تماشاچی که “فروشنده” را دیده باشد -که کم هم نیستند- چه فروشنده را دوست داشته یا نداشته باشد با “جاده قدیم” مشکل خواهد داشت چون طرفداران “فروشنده” این یکی را بسیار پایین تر می دانند و مخالفان “فروشنده” هم با این فیلم هم مخالف خواهند بود.
امتیاز: 1 از 5
“فیلشاه”
اگرچه به لحاظ هنر انیمیشن دستاوردهای برای ما دارد و به لحاظ رنگ، نور، کراکتر سازی و فضا انصافا برای سینمای ایران حرکتی رو به جلو حساب می شود، اما فیلمنامه و داستان آن از استانداردهای انیمیشن فاصله دارد، و باید گفت در زمینه فیلمنامه نویسی برای انیمیشن هنوز راه درازی در پیش داریم.
امتیاز: 2 از 5
حاشیه های روز اول سینما رسانه(پردیس ملت)
سردرگمی برای پارکینگ اولین اتفاق ورود به سینما رسانه بود، با وجود اینکه مسئولان جشنواره بارها گفته بودند فکر تمام مشکلات را کرده اند همان آغاز کار با مشکل پارکینگ شروع شد.
اینترنت ضعیف مشکل دوم اهالی رسانه بود، اینترنت در طبقات مختلف مخصوصا طبقه منفی ۲ که سالن نشست خبری و سالن ۳ و ۴ نمایش فیلم ها در آن وجود دارد ضعیف بود و مدام قطع و وصل می شد و خط های تلفن همراه نیز آنتن نمی داد. حتی اعضای ستاد خبری و روابط عمومی هم با این مشکل مواجه بودند و در صورت آنتن دادن تلفن های همراه از اینترنت گوشی هایشان استفاده می کردند.
اما حاشیه جلسه منیژه حکمت با اهالی رسانه هم جالب توجه بود، حکمت ادعا کرد:
فکر میکنم سناریوی این جشنواره از قبل نوشته شده، متاسفانه همه بلیتهای سینماهای مردمی که من روز گذشته به آنها سر زدهام به ارگانها فروخته شده و سهمیه هر سینما برای مردم حدود ۱۰ بلیت است.
همین جا اعلام میکنم که دیگر در جشنواره حضور پیدا نمیکنم.
جایزه مردمی نوش جان کسانی که چنین سناریویی برای جشنواره نوشتند.
باید بگویم این فیلنامهای که از قبل نوشته شده خوب دارد پیش میرود من همین جا اعلام میکنم که دیگر در جشنواره حضور پیدا نمیکنم و به خاطر این حضورم میگویم اشتباه کردم که به این جشنواره آمدم.
عصر ایران