چرا لاستیک زاپاس خودروهای امروزی به این شکل درآمده است؟
احتمالا خودروهایی را در خیابان دیدهاید که در یکی از چرخهای آنها، تایری کوچک و باریک نصب شده است و معمولا با رنگ نارنجی یا زرد رینگ بهوضوح از سایر چرخها (که عمدتاً دارای رینگهای آلومینیومی هستند) متمایز میشود. در این خودروها تایر زاپاس حذف شده است و سازندگان بهجای تایر زاپاس، این تایر موقت را در خودرو قرار میدهند. این تایر همانگونه که از نامش پیدا است نمیتواند برای مدت طولانی استفاده شود و تنها به این منظور استفاده میشود که خودرو را به پنچرگیری برساند تا تایر اصلی خودرو ترمیم و بار دیگر بر روی خودرو نصب شود. این تایر ساختار توپر و محکمی دارد. با این تایر نمیتوان با سرعت بالا حرکت کرد و محدودیت سرعت آنها بر روی رینگ درج شده است.
عدم وجود تایر زاپاس در خودروها دلایل مختلفی دارد. تعویض تایرهایی که رینگ اسپرت دارند به دلیل وزن بالا دشوار است در صورتی که تایرهای زاپاس وزن بسیار پایینی دارند و به همین دلیل تعویضشان آسانتر است ضمن آنکه فضای کمتری در صندوق عقب خودرو اشغال میکنند. از طرف دیگر قیمت رینگ و تایر اصلی برای سازنده خودرو با این روش حذف میشود و از این نظر نیز مقرون به صرفه است. در مقابل در این خودروها اگر تایر اصلی بهطور کامل تخریب شود بهگونهای که قابل تعمیر نباشد، مالک ناچار است به دنبال مغازهای برای خرید تایر باشد تا بتواند آن را جایگزین تایر موقت کند در صورتی که در سایر خودروها، از تایر زاپاس میتوان در این مواقع استفاده کرد.