خودروهای چینی دوباره گران شدند؛ بازی تکراری مونتاژکاران با مصرف‌کنندگان

    کد خبر :1126142
مونتاژی های چینی

بازتابافزایش قیمت خودروهای مونتاژی در ایران دیگر به یک روند معمول تبدیل شده است و این‌بار، بهانه جدید برخی خودروسازان برای این گرانی، ورود مدل‌های ۱۴۰۴ است. این افزایش‌ها که کمتر از شش ماه پس از آخرین موج گرانی اتفاق افتاده، نشان می‌دهد که سیاست قیمت‌گذاری تولیدکنندگان به یک مسیر کاملاً متفاوت از گذشته وارد شده است.

بررسی روند تغییر قیمت‌ها نشان می‌دهد که افزایش‌های اخیر نه‌تنها در فاصله‌ای کوتاه پس از افزایش‌های قبلی اعمال شده، بلکه شدت بیشتری نیز به خود گرفته است. در حالی که در گذشته تغییرات قیمتی در بازه‌های زمانی طولانی‌تری رخ می‌داد، اکنون تولیدکنندگان خودروهای مونتاژی، به‌طور مستمر قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. این وضعیت برای مشتریانی که در انتظار ثبات بازار بودند، نگرانی‌های جدی به همراه داشته است.

این دور جدید گرانی‌ها شامل تمام شرکت‌های مونتاژکننده از جمله کرمان‌موتور، بهمن‌موتور و مدیران‌خودرو شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این افزایش قیمت‌ها به‌طور میانگین تا ۱۶ درصد نسبت به مدل‌های ۱۴۰۳ بوده است. برای مثال، قیمت فیدلیتی پرایم تیپ ۲ با افزایش ۲۰۴ میلیون تومانی، اکنون به یک میلیارد و ۴۸۷ میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که برخی مدل‌ها مانند جک J۴ کرمان‌موتور نیز با افزایش ۳۰ میلیون تومانی، از مرز ۹۱۵ میلیون تومان عبور کرده‌اند.

با افزایش قیمت‌های اخیر، جک J۴ کرمان‌موتور با قیمت ۹۱۵ میلیون تومان به ارزان‌ترین خودروی مونتاژی بازار تبدیل شده است. در سوی دیگر، اکستریم VX مدیران‌خودرو که تا پیش از این، با قیمت سه میلیارد و ۹۷۴ میلیون تومان به عنوان گران‌ترین خودروی مونتاژی شناخته می‌شد، حالا با افزایش ۲۰۰ میلیون تومانی، از مرز چهار میلیارد و ۱۶۹ میلیون تومان عبور کرده است.

بررسی الگوی قیمت‌گذاری نشان می‌دهد که دیگر تغییرات ظاهری، به‌روزرسانی‌های جزئی یا تفاوت در آپشن‌ها تنها دلایل گرانی‌ها نیستند، بلکه به نظر می‌رسد که این روند به یک سیاست تجاری دائمی تبدیل شده است. در واقع، تغییر مدل بهانه‌ای برای توجیه این افزایش‌ها شده و مشتریان را در برابر قیمت‌های فزاینده و شرایط نامشخص بازار قرار داده است.

نکته قابل توجه در افزایش قیمت‌ها، تفاوت قابل ملاحظه بین قیمت نمایندگی‌ها و بازار آزاد است. در حالی که خودروسازان قیمت‌های جدید را اعلام کرده‌اند، هزینه‌های جانبی مانند بیمه، مالیات و شماره‌گذاری باعث شده است که قیمت نهایی خودروها در بازار آزاد حتی بیشتر باشد. برای مثال، قیمت فیدلیتی پرایم تیپ ۲ در نمایندگی یک میلیارد و ۴۸۷ میلیون تومان اعلام شده، اما در بازار آزاد این رقم به بیش از ۱.۵ میلیارد تومان می‌رسد.

با توجه به اینکه خودروسازان داخلی به این افزایش‌های دوره‌ای عادت کرده‌اند، انتظار می‌رود که با ورود مدل‌های جدیدتر، این روند همچنان ادامه یابد. مشتریان و خریداران خودروهای مونتاژی اکنون باید خود را برای موج‌های جدید گرانی آماده کنند. این موضوع نه‌تنها بر توان خرید مصرف‌کنندگان تأثیر گذاشته، بلکه بازار خودرو را بیش از پیش به سمت ناپایداری و عدم پیش‌بینی‌پذیری سوق داده است. در این شرایط، خریداران خودروهای مونتاژی ممکن است به دنبال راهکارهای جایگزین مانند خرید خودروهای کارکرده یا وارداتی باشند، اما مشخص نیست که آیا این راهکارها پاسخگوی نیازهای بازار خواهند بود یا خیر.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید