رشد ۴۰درصدی قیمت طلا در ۲۰ماه اخیر/ طلا به فاز رکودی بازمی‌گردد؟

    کد خبر :1099326
رشد ۴۰درصدی قیمت طلا

طی یکسال اخیر قیمت طلا در بازارهای جهانی رشد قابل توجهی داشته به گونه‌ای که از ابتدای ۲۰۲۳ تا ۸ماهه ۲۰۲۴ بیش از ۴۱درصد رشد را تجربه کرده است، اما پیش‌بینی وضعیت این بازار پیچیده‌تر شده است.

به نقل از اکونومیست، بررسی وضعیت بازار طلا در یکسال گذشته نشان می‌دهد که این بازار امن‌ترین محل برای سرمایه‌گذاران است. قیمت انس جهانی از ابتدای ۲۰۲۳ تا ۸ماهه ۲۰۲۴ رشد بیش از ۴۱ درصدی را تجربه کرده و بیشترین افزایش قیمت به دو ماه اخیر بازمی‌گردد.

در بازه زمانی ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ قیمت طلا در بازارهای جهانی رشد ۳۸۰درصدی را تجربه کرده، از ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ طلا در بازارهای جهانی رشد قیمتی ۱۸۰درصدی را به ثبت رسانده است.

در بازه زمانی ۲۰۲۰تا۲۰۲۳ قیمت طلا در بازارهای جهانی ۸۶درصد افزایش یافته و در سال ۲۰۲۴ رکورد بیش از ۴۱ درصد را به ثبت رسانده است.

رالی صعودی طلا در بازارهای جهانی این سیگنال را می‌دهد که احتمالا سقف قیمتی طلا در سال ۲۰۲۴ حدود ۲۰درصد هم افزایش یابد و احتمال دست‌یابی انس جهانی به ۴هزار و ۷۰۰دلار دور از ذهن نیست.

درحال حاضر محرک‌های صعودی طلا عبارتند از جذابیت و امنیت بالا، تنش‌های ژئوپلیتیکی، دلارزدایی، عدم قطعیت از نتیجه انتخابات آمریکا و کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو.

بانک‌های آمریکا پیش‌بینی می‌کنند به دنبال برنامه های مالیاتی و هزینه‌های هریس و ترامپ احتمالاً کسری بودجه و بدهی ایالات متحده بیشتر خواهد شد و قیمت طلا در ابتدای ۲۰۲۵ حدود ۳هزار دلار تخمین زده می‌شود.

با این وجود عده دیگری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که رشد ۴۰درصدی طلا در بازه زمانی یکساله نشان می‌دهد، آهنگ رشد طلا کاهش یافته مانند سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ نیست و انتظار بازگشت رکود سنگین به بازار طلا پس از کاهش تنش‌های ژئوپلیتیکی و تقویت دلار بسیار محتمل است.

چندثانیه اقتصاد

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید