با این راهکارها چشمانی سالم و تیزبین را تجربه کنید

    کد خبر :1096718

چشم‌ها جزء مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های بدن محسوب می‌شوند؛ از همین رو اگر در مراقبت صحیح از چشمان خود سهل‌انگاری کنید بدون شک برخی مشکلات جبران‌ناپذیری برای چشم‌ها به وجود خواهد آمد. در این مطلب با راه‌های مراقبت از چشم آشنا می‌شوید.

به گزارش بهداشت نیوز، داشتن چشمانی سالم از سفره و مواد غذایی شما شروع می‌شود. استفاده از مواد غذایی مانند اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین A و C، لوتئین و زینک برای سلامت بینایی شما بسیار مهم است.

مشکلاتی مانند دژنراسیون، آب مروارید و لکه زرد در دوره‌های سنی مختلف ممکن است برای چشمان شما پیش بیاید. مواد غذایی مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا با این مشکلات کنار بیاید.
خوردن سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کلم و… یا ماهی قزل آلا، ماهی تون و ماهی‌های چرب دیگر؛ همینطور تخم‌مرغ، آجیل، لوبیا و دیگر مواد پروتئینی غیر گوشتی یا پرتقال و دیگر مرکبات و آب میوه کمک می‌کند تا ویتامین‌های لازمه را دریافت کنید.

یکی دیگر از بهترین و مهم‌ترین راه‌های مراقبت از چشم بدون شک مراجعه‌ی منظم به چشم پزشک جهت معاینه چشم‌ها است. برای حفظ سلامت چشم‌های خود باید به طور منظم به چشم پزشک مراجعه کنید.

این نکته مهم را در نظر داشته باشید که حتی اگر مشکلات بینایی ندارید در سن ۲۰ تا ۳۰ سالگی باید هر ۵ سال به چشم پزشک مراجعه کنید. همچنین در سنین ۴۰ تا ۶۵ سالگی نیز باید هر ۲ سال یکبار به چشم پزشک متخصص و با تجربه مراجعه کنید. در نظر داشته باشید سنین بالای ۶۵ سال نیز باید سالانه به چشم پزشک مراجعه کنند.

به طور کلی می‌توان گفت تمامی افراد باید از سنین کودکی به طور منظم جهت معاینه چشم‌های خود به چشم پزشک مراجعه کنند تا به موقع از مشکلات به وجود آمده آگاه شوند. برخی از مشکلات بینایی دارای علائم واضحی نیستند از همین رو با مراجعه منظم پزشک شما به سرعت از مشکل به وجود آمده مطلع می‌شود و اقدامات لازم جهت بهبود سلامت چشم‌های شما صورت می گیرد. همچنین جهت مراقبت‌های اولیه چشم مانند تعیین نمره چشم، بررسی کنترل و معاینه چشم‌ها به بینایی‌سنج و یا اپتومتری مراجعه کنید.

برای حفظ سلامت چشمان خود بهتر است حتما از عینک‌های ایمنی محافظ در حین انجام کارهای خطرناک و آسیب‌رسان به چشم استفاده کنید. در محل کار و یا منزل اگر با دستگاه‌ها و یا مواد خطرناکی کار می‌کنید، جهت حفظ سلامت و مراقبت از چشمان خود باید از عینک‌های محافظ استفاده کنید. اگر با کارهایی از قبیل نجاری، کار با دستگاه‌ها و مواد شیمیایی، ماشین‌آلات و… سروکار دارید باید از عینک‌های محافظ استفاده کنید. در کنار این موارد توجه داشته باشید انجام برخی بازی‌ها از قبیل هاکی نیز بسیار خطرناک می باشند و ممکن است به چشمان شما آسیب وارد کند؛ از همین رو باید از عینک‌های محافظ استفاده کنید.

قند خون خود را کنترل کنید؛ ۹۰ درصد نابینایی‌های ناشی از دیابت، قابل پیشگیری است. باید از پزشک خود برای تعیین و رسیدن به قند خون، فشار خون و کلسترول مناسب کمک بگیریم.

بهتر است با اعضای خانواده‌ی خود در مورد سابقه‌ی وجود بیماری‌های چشمی و اختلال بینایی صحبت کنیم. دانستن اینکه آیا کسی در خانواده ما به بیماری چشمی یا اختلال بینایی مبتلا شده است، اهمیت زیادی دارد؛ چرا که بسیاری از این بیماری‌ها و اختلالات ارثی هستند. این اطلاعات کمک می‌کند که بدانیم آیا در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به بیماری چشمی یا اختلال بینایی هستیم؟

به چشمان خود استراحت دهید؛ اگر زمان زیادی را پشت رایانه بگذرانیم یا روی یک موضوع خاصی تمرکز کنیم، ممکن است گاهی اوقات فراموش کنیم که پلک بزنیم و در نتیجه چشم‌هایمان خسته می‌شود. بهتر است قانون ۲۰-۲۰-۲۰ را امتحان کنیم: هر ۲۰ دقیقه، به مدت ۲۰ ثانیه به فاصله ۲۰ فوتی (تقریبا ۶ متری) جلوی خود را نگاه کنیم. این تمرین کوتاه می‌تواند به کاهش خستگی چشم‌ها کمک کند.

در ادامه با سایر روش‌های مراقبت صحیح از چشم‌ها آشنا خواهید شد:
– استفاده از عینک‌های آفتابی مناسب جهت حفظ سلامت چشم‌ها در برابر نور خورشید و سایر عوامل
– ترک کردن سیگار و کمک به سلامت چشم‌ها
– توجه به آرایش صحیح چشم‌ها
– داشتن خواب کافی و مفید در شب
– استفاده از قطره‌های چشم ضد حساسیت در صورت نیاز
– پاک کردن صحیح آرایش چشم‌ها
– اگر از لنز استفاده می‌کنید، حتما در پایان روز لنزهای خود را از چشم خارج کنید.
– به مقدار کافی و فراوان از آب و مایعات سالم استفاده کنید.
– دست‌های خود را مرتب شستشو دهید.
– از مالیدن چشم‌های خود به صورت مداوم خودداری کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید