علائم کمبود ویتامین E را بشناسیم

    کد خبر :1095475

ویتامین ای ( E ) را می‌توان در انواع غذاها یافت اما ممکن است با وجود مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین همچنان کمبود آن در بدن وجود داشته باشد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، ویتامین E برای حفظ سلامت پوست و چشم‌ها همچنین تقویت دفاع طبیعی بدن در برابر بیماری‌ها و عفونت‌ها ضروری است. خوشبختانه ویتامین E را می‌توان در انواع غذاها یافت اما ممکن است با وجود مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین همچنان کمبود آن در بدن وجود داشته باشد.

ویتامین E از انواع ویتامین‌های محلول در چربی محسوب می‌شود و روند جذب ویتامین‌های محلول در چربی مشابه جذب چربی‌هاست و بر این اساس، عوامل موثر در جذب چربی‌ها در جذب ویتامین‌های محلول در چربی نیز موثر خواهند بود.

ویتامین‌ها بر اساس حلالیت در آب و یا در چربی شامل ۲ گروه محلول در آب و محلول در چربی می‌شوند و ویتامین E از نوع محلول در چربی است، این ویتامین خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و اثر شیمیایی مخربی که به بافت‌های بدن لطمه می‌زند را از بین می‌برد.

همچنین در لایه چربی دیواره سلول و داخل سلول قرار می‌گیرد و از تخریب دیواره سلول نیز پیشگیری می‌کند. ویتامین E نامی برای گروهی از مولکول‌هاست که اثراتی شبیه آلفا توکوفرول دارند. هرچند ویتامین E، مهمترین عامل برای داشتن سیستم ایمنی قوی و پوست و چشم‌های سالم است اما فواید و خطرات کلی این ویتامین هنوز مشخص نیست.

ویتامین‌های محلول در چربی از طریق ادرار دفع نمی‌شوند و در بدن و به ویژه در کبد انباشته می‌شوند، به همین دلیل اختلالات حاصل از کمبود آنها دیر ظاهر می‌شود. این ویتامین از تخریب سایر ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین‌های D، A، K و اسیدهای چرب غیر اشباع امگا ۳ جلوگیری می‌کند.

سیستم ایمنی بدن برای فعالیت و تولید گلبول‌های سفید خود نیازمند مقدار زیادی ویتامین E است. ویتامین E خطر پیشرفت بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد، رادیکال‌های آزاد را که احتمالا می‌توانند به سلول‌های مغز آسیب برسانند را نیز مهار می‌کند.

کمبود ویتامین E

کمبود این ویتامین باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان و مشکلات قلبی و عروقی و اختلالات تولید مثلی می‌شود. ذخیره این ویتامین در بدن برای مدت ۱۰ تا ۱۵ سال کافی است اما بعد از این مدت اختلالات بینایی، ضعف عضلات، عدم پاسخگویی به محرک‌های محیطی و عدم توانایی در حفظ تعادل و زخم‌های سریع پوستی بروز می‌کند. همچنین این ویتامین در جلوگیری از سقط جنین بسیار موثر عمل می‌کند و می‌تواند نقشی اساسی در متعادل کردن دستگاه غدد درون‌ریز و سیستم عصبی شما ایفا و به‌طور طبیعی به تعادل هورمون‌های‌ بدن‌ کمک کند.

بر اساس اطلاعات علمی منتشرشده،مصرف روزانه چهار میلی‌گرم از این ویتامین برای مردان و سه میلی‌گرم برای زنان توصیه شده است.

کمبود ویتامین E می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد و علائم کمبود ویتامین E شامل موارد زیر است:

• پوست خشک• اگزما• مشکلات بینایی• ضعف سیستم ایمنی• از دست دادن حس در بازوها و پاها• از دست دادن حرکت بدن و کنترلو در آخر هم خستگی است.

غذاهای حاوی ویتامین E

غذاهای حاوی ویتامین E شامل غذاهای طبقه‌بندی شده در زیر است:روغن‌های گیاهی، مانند روغن جوانه گندم، روغن بادام زمینی و روغن زیتون• آجیل، دانه‌ها• بیشتر سبزیجات، از جمله اسفناج، برگ چغندر، فلفل قرمز و آووکادو• غلات کامل• شیر

مصرف بیش از اندازه ویتامین E با چه خطراتی همراه است؟

شواهد کافی برای دانستن اینکه مصرف روزانه دوزهای بالای مکمل‌های ویتامین E چه اثراتی می‌تواند به همراه داشته باشد، وجود ندارد. شما باید بتوانید مقدار ویتامین E مورد نیاز خود را با رژیم غذایی متنوع و متعادل دریافت کنید. اگر از مکمل‌های ویتامین E استفاده می‌کنید، بیش از حد آن را مصرف نکنید زیرا ممکن است مضر باشد.

ویتامین E و بیماری‌های قلبی و عروقی

بیماری‌های قلبی عروقی از شایع‌ترین مشکلات مرتبط با سلامتی هستند و هر سال تعداد این بیماران افزایش می‌یابد. درمان‌های طولانی‌مدت بیماری‌های قلبی‌ عروقی منابع مالی زیادی را برای کشورها ایجاد می‌کند به همین دلیل پیشگیری از گسترش بیماری‌های قلبی‌ عروقی در نهایت باعث کاهش فشار بر اقتصاد کشورها خواهد شد.

آلفا توکوفرول، شایعترین شکل از ویتامین E در بافت‌های انسانی است. افزایش استرس اکسیداتیو واسطه مهم آسیب اندوتلیال در آسیب‌شناسی فشارخون در ارتباط با افزایش تولید پروتئین اکسیدان مانند سوپراکسیداسیون هیدروژن پراکسید، کاهش سنتز اکسید نیتریک و کاهش قابلیت بیولوژیک آنتی اکسیدان‌هاست. استرس اکسیداتیو با ایجاد اختلال در عملکرد آندوتلیال، التهاب، هایپرتروفی، فیبروز و آنژیوژنز در ارتباط با تغییر شکل عروقی در افزایش فشارخون همراه است.

کمبود ویتامین E می‌تواند محدودیتی برای شبکه‌های میکرو ریبونوکلئیک اسیدها (میکرو RNA ها) فراهم کند و این مورد می‌تواند منجر به پیشرفت آترواسکلروز (تصلب شرایین) شود. کمبود ویتامین E باعث ایجاد عوارض نامطلوب در سیستم‌های قلب و عروق می‌گردد، اما تاثیر استفاده از آن در درمان بیماری‌ها هنوز به‌طور کامل شناخته نشده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید