جزئیات پرداخت غرامت دستمزد بیمه‌شدگان مبتلا به کرونا

    کد خبر :704523

مهدی شکوری در تشریح شرایط تعهدات کوتاه مدت این سازمان، اظهارکرد: تعهدات کوتاه مدت از مهمترین خدمات سازمان تامین اجتماعی است که بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران برای استفاده از آن به واحد‌های اجرایی این سازمان در سراسر کشور مراجعه می‌کنند. تعهدات کوتاه مدت شامل غرامت دستمزد ایام بیماری، کمک بارداری (مرخصی زایمان)، وسایل کمک پزشکی (اروتز وپروتز)، کمک هزینه ازدواج، کمک هزینه کفن ودفن و هزینه سفر بیمار است.

وی افزود: غرامت دستمزد به وجوهی اطلاق می‌شود که در ایام بارداری، بیماری و عدم توانایی موقت اشتغال به کار و عدم دریافت مزد یا حقوق به جای مزد یا حقوق به بیمه شده پرداخت می‌شود و وسائل کمک پزشکی (پروتز و اروتز) وسایلی هستند که به منظور اعاده سلامت یا برای جبران نقص جسمانی یا تقویت یکی از حواس به کار می‌روند.

شکوری ادامه داد: کمک هزینه ازدواج، مبلغی است که به بیمه‌شدگان دارای شرایط پرداخت می‌شود و کمک هزینه کفن و دفن نیز مبلغ مقطوعی است که به منظور تأمین هزینه‌های مربوط به کفن و دفن بیمه شده در مواردی که خانواده او این امر را به عهده می‌گیرند، پرداخت می‌شود و درصورتی که معالجه بیمار مستلزم انتقال او به شهرستان دیگری باشد ترتیب نقل و انتقال و پرداخت هزینه سفر به عهده سازمان تامین اجتماعی است.

به گزارش ایسنا،وی با بیان اینکه بابت پرداخت حمایت‌های کوتاه مدت در سال ۱۳۹۸ بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار سند صادر و مبلغی بالغ بر ۱۳۲۰ میلیارد تومان به بیمه شدگان و مستمری بگیران پرداخت شده است، افزود: اگر برای دریافت هر تعهد نیاز به حداقل دو بار مراجعه به شعبه باشد در این صورت شعب سازمان با حداقل ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بار مراجعه فقط در حوزه تعهدات کوتاه مدت (به استثنای بیمه بیکاری) مواجه شده‌اند.

سرپرست اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی گفت: به منظور کاهش مراجعه بیمه شدگان به شعب و کارگزاری‌ها، سامانه خدمات غیرحضوری ایجاد شده است که بیمه شدگان، مستمری بگیران و کارفرمایان می‌توانند از طریق آدرس eservices.tamin.ir در همه ساعات شبانه روز به طرق مختلف از جمله تلفن همراه خود نسبت به ارائه درخواست حمایت‌های کوتاه مدت اقدام کنند.

شکوری اظهار کرد: کاربران برای اینکار می‌بایست پس از ورود به سامانه وارد منوی بیمه شدگان‏- حمایت‌های کوتاه مدت شوند و اگر برای اولین بار وارد سامانه می‌شوند باید ابتدا ثبت نام کنند تا رمز ورود به سیستم از طریق پیامک برای آنان ارسال شود و پس از آن می‌توانند بابت هر یک از حمایت‌های ذکر شده، مبادرت به ثبت درخواست کنند.

وی استفاده از خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی را بسیار ساده و موجب تسهیل در استفاده از خدمات این سازمان دانست و گفت: سامانه به گونه‌ای طراحی شده که مشخصات هویتی و آخرین شعبه فعال و شماره موبایل بیمه شده را به طور هوشمند نمایش می‌دهد. به طور مثال برای دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری کاربران می‌بایست فقط اطلاعات مربوط به استراحت پزشکی شامل تاریخ شروع و پایان استراحت، نام پزشک معالج و شماره نظام پزشکی که روی برگه گواهی درج شده را وارد و سپس تصویر گواهی استراحت را اسکن یا با موبایل عکس آن را گرفته و آپلود کنند. پس از ثبت نهایی، درخواست آنان به شعبه محل بیمه پردازی ارسال می‌شود.

شکوری ادامه داد: فرآیند ارائه درخواست برای سایر تعهدات کوتاه مدت نیز به همین شکل است. ضمن اینکه بیمه شدگان می‌بایست شماره حساب بانکی خود را جهت دریافت مبلغ متعلقه از طریق سامانه مذکور و از مسیر بیمه شدگان‏- خدمات نامنویسی‏- اعلام شماره حساب بانکی ثبت کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی‌سازمان تأمین اجتماعی، وی با تأکید بر اینکه شعب سازمان تامین اجتماعی روزانه به این درخواست‌های غیر حضوری رسیدگی و نتیجه را از طریق پیامک به بیمه شده اعلام می‌کنند، گفت: سایر خدمات پر مخاطب سازمان از جمله درخواست تجدید، صدور وتمدید دفترچه بیمه، لیست حق بیمه کارفرمایان، اخذ برگه پرداخت بیمه شدگان خاص (اختیاری، مشاغل آزاد، رانندگان، کارگران ساختمانی، گروه‌های توافقی و…) مشاهده سوابق پرداخت حق بیمه نیز به روش غیر حضوری برای بیمه شدگان، مستمری بگیران و کارفرمایان فراهم است.

سرپرست اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی تأکید کرد: از آنجایی که غرامت دستمزد ایام بیماری بجای مزد یا حقوق به بیمه شده پرداخت می‌شود و از حیث تامین معیشت بیمه‌شدگان از اهمیت بیشتری برخوردار است، سازمان تامین اجتماعی به کلیه بیماران به ویژه بیمه‌شدگان مبتلاء به کرونا صرفاً به استناد گواهی مراجع پزشکی مربوطه و بدون نیاز به انجام سایر تشریفات مقرر، تا زمان بهبودی کامل نسبت به پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری به صورت علی‌الحساب اقدام می‌کند.

شکوری با بیان اینکه پرداخت بیمه بیکاری یکی از تعهدات کوتاه مدت سازمان تأمین اجتماعی است، گفت: مرجع اخذ درخواست بیمه بیکاری، شناسایی و معرفی بیکاران واجد شرایط به عهده وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است و بیمه شدگان مشمول قوانین کار و تامین اجتماعی که به دلیل شیوع بیماری کرونا به طور موقت بیکار شده‌اند، می‌توانند درخواست خود را در سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نشانی bimehbikari.mcls.gov.ir ثبت کنند تا در چارچوب مقررات به تقاضا‌های آنان رسیدگی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید