یک داستان واقعی تکان‌دهنده است در «امشب اینجا»

    کد خبر :606792

کارگردان نمایش «امشب اینجا» با اشاره به واقعی بودن داستان این نمایش عنوان کرد این اثر نمایشی با ساختاری غیر رئالیستی روایت می‌شود.

مژگان خالقی نویسنده و کارگردان نمایش «امشب اینجا» که قرار است از ۲۴ شهریور ماه در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه برود درباره کارگردانی این نمایش بعد از چند تجربه بازیگری گفت: در تمام سال‌هایی که مشغول بازیگری و فعالیت‌های دیگر هنری بودم دوست داشتم سراغ کارگردانی بروم اما معمولا پیشنهادات بازیگری برایم بیشتر بوده است ولی دغدغه اصلی‌ام کارگردانی است. لیسانس و فوق لیسانس من با گرایش کارگردانی بوده و در حال حاضر دانشجوی دکترای مطالعات تئاتر هستم.

اخبار فرهنگ و هنر _ وی ادامه داد: از نمایش قبلی که سال گذشته با عنوان «تو مشغول مردنت بودی» در سالن قشقایی تئاتر شهر به صحنه بردم مقوله کارگردانی تئاتر برایم جدی تر شد. امسال نیز ابتدا قرار بود نمایش «سگ‌ها و استخوان‌های مادرم» را که آن هم نوشته خودم است و توسط نشر نیماژ منتشر شده است، اجرا کنم اما بعد از شنیدن داستانی واقعی تکان دهنده‌ای که یکی از اساتیدم برایم تعریف کرد شروع به نوشتن نمایشنامه‌ای براساس آن داستان کردم و تصمیم گرفتم این اثر را برای اجرای عمومی آماده کنم.

خالقی درباره ویژگی‌های این داستان توضیح داد: این نمایش قصه‌ای اجتماعی با محوریت زنان دارد و در ساختار روایی غیررئالیستی روایت می‌شود. البته داستان نمایش قصه‌ای واقعی است که ممکن است همه ما آن را شنیده یا در روزنامه‌ها خوانده باشیم اما چون قرار است داستانی تلخ روایت شود، تصمیم گرفتم ساختاری غیرخطی را برای اجرا انتخاب کنم تا نمایش متنوع و جذاب باشد.

بازیگر نمایش «دروغ» یادآور شد: بعد از پایان نگارش متن محمد چرمشیر متن را خواند و خوشبختانه پذیرفت که دراماتورژ کار باشد و پس از آن تمرین‌ها را آغاز کردیم. در طول تمرین‌ها به این ایده رسیدیم که فضای نمایش ذهنی باشد از همین رو در کارگردانی، بازی‌ها و طراحی اثر فضایی غیررئالیستی و مینیمال را شاهد هستیم. این نوع بازی مینیمالیستی برای بازیگران نیز چالش‌برانگیز است البته چالشی مثبت که خودشان هم علاقه‌مند به آن شدند.

وی در پایان درباره داستان نمایش بیان کرد: «امشب اینجا» داستان زنی است که ۱۵ سال و ۳ ماه و ۲ روز بعد از مرگش به خواب خواهرش می‌آید و بخش نهان زندگی‌اش را فاش می‌کند. در عین حال به شکل موازی نیز شاهد هستیم که دختر آن زن به دنبال نامه‌ای است که از مادرش به جا مانده است. این نمایش درباره یک مرگ خودخواسته و تنبیهی است که یک فرد برای خودش در نظر می‌گیرد.

بازیگران این نمایش به ترتیب ورود میترا حجار، هانا کامکار، ترلان پروانه هستند که از ۲۴ شهریور ماه ساعت ۱۹:۳۰ در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید