بازتاب انتخابات ایران در رسانه های خارجی

  • سیاسی
  • دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۴:۱۸

برای همه آنان که درعرصه سیاست و رسانه حضور و نقشی دارند، مسائل ایران بویژه تحولات سیاسی آن اهمیت بسیاری دارد و نه تنها رویدادهای ایران را رصد، بلکه تحلیل و ارزیابی می کنند.

با نزدیک شدن زمان انتخابات ایران رسانه های مهم جهان در کنار حجم انبوه رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی، این انتخابات را از زوایای مختلف زیر ذره بین دارند و هر یک گمانی زنی ها و تحلیل های خود را ارائه می کنند.
ایرنا برای اطلاع مخاطبان، چکیده بازتاب های انتخابات 29 اردیبهشت ماه جاری به ویژه دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را در رسانه های جهان بصورت گزارشی و روزانه که اکنون شماره دوم آن در ذیل می آید، ارائه می کند:

*** خبرگزاری فرانسه: ایران با 180 درجه چرخش، مناظره ها را زنده روی آنتن می برد
خبرگزاری فرانسه گزارش داد: تلویزیون ایران با چشم پوشی از تصمیم پخش مناظره های ضبط شده انتخابات ریاست جمهوری که اعتراض هایی را دربرداشت، قصد دارد این مناظره ها را به صورت زنده پخش کند.
این رسانه فرانسوی نوشت: وزارت کشور ایران با صدور بیانیه ای اعلام کرد در پی درخواست ملت ایران و نامزدهای انتخاباتی برای بازنگری این تصمیم، کمیسیون انتخابات ریاست جمهوری تصمیم گرفت مناظره ها به صورت زنده پخش شود.
خبرگزاری فرانسه افزود: این چرخش 180 درجه ای پس از آن روی داد که کمیسیون انتخابات خبر داده بود مناظره ها همچون انتخابات گذشته به صورت زنده پخش نمی شود، مساله ای که اعتراض را در رسانه های اجتماعی بالا برد.
این خبرگزاری اضافه کرد: حسن روحانی رئیس جمهوری میانه روی ایران و ابراهیم رئیسی و محمد باقر قالیباف رقبای محافظه کار وی، این ممنوعیت را رد کردند. مناظره های تلویزیونی نسبتا مشخصه جدید انتخابات ریاست جمهوری ایران است و تصور می شود تاثیری در نتایج انتخابات سال های 2009 و 2013 داشته است.
خبرگزاری فرانسه تصریح کرد: قبل از لغو تصمیم پخش ضبط شده مناظره ها، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران که عضو کمیسیون محافظه کار انتخاباتی است، از ممنوعیت پخش زنده مناظره ها دفاع کرد و گفت که این تصمیم، از توهین، اتهامات و زیر پاگذاشتن کدهای اخلاقی جلوگیری می کند.رئیس کمیسیون انتخابات گفته که شش نامزد انتخاباتی قرار است در اولین مناظره زنده در روز جمعه شرکت کنند.

*** ارزیابی المانیتور از حسن روحانی و ابراهیم رئیسی
پایگاه اینترنتی ‘ المانیتور’ در گزارشی این سوال را مطرح کرد: آیا روحانی محافظه کاران (اصولگرایان) تهدید واقعی برای حسن روحانی در انتخابات است.
به گزارش ایرنا، در این گزارش ‘ المانیتور’ به قلم ‘ علی هاشم’ که پیشتر برای رسانه هایی همچون المیادین، الجزیره و بی بی سی فعالیت داشته، آمده است: هدف حسن روحانی رئیس جمهوری فعلی ایران حضور دوباره در سمت ریاست جمهوری است و اینکه انتخابات 29 اردیبهشت در ایران یک رای اعتماد اساسی محسوب می شود. با توجه به اینکه مشاوران روحانی معتقدند دولت وی تقریبا هر کاری می توانسته برای بهتر کردن اوضاع ایران نسبت به چهار پیش انجام داده، به نظر نمی آید که آنها نسبت به چشم انداز ادامه فعالیت رئیس جمهوری فعلی شک و تردید داشته باشند.
یک منبع نزدیک به کمپین انتخاباتی حسن روحانی که خواست نامش فاش نشود، به المانیتورگفت: فقط حدود یکسال و چند ماه از اجرایی شدن توافق هسته ای ایران با غرب گذشته و انجام هر اقدامی به زمان نیاز دارد اما مردم می توانند تفاوت ها نسبت به چهار سال گذشته را مشاهده کنند. ما در حال صادرات نفت بیشتر هستیم و سرمایه گذاری های بیشتری ایجاد شد است. در ماههای آینده دستاوردهای بیشتری برای مردم و ایران حاصل خواهد شد.
در گزارش المانیتور آمده است: ««آنهایی که به حسن روحانی نزدیک هستند، معتقدند مخالفان وی در جبهه محافظه کاران (اصولگرایان) به خوبی می دانند که در ماههای آتی شاهد شرایط بهتر اقتصادی در ایران خواهند بود. این منبع گفت: آنها (اصولگرایان) می خواهند دستاوردهای دولت حسن روحانی را بربایند. آنها به رئیس جمهوری و دولتش حمله می کنند، تقریبا هر چیزی را خراب می کنند و زمانی که مساله قدرت به میان می آید، می گویند که آنها کشور را نجات داده اند اما سوال اینجاست که با چه ابزاری این کار را کرده اند؟ با ابزارها و موفقیت های دولت حسن روحانی این کار را انجام می دهند. آنها (اصولگرایان) حتی یک برنامه روشن برای تغییرات ندارند.»»
این رسانه آمریکایی تصریح کرده است: فعالیت های رئیسی و حسن روحانی در جمهوری اسلامی ایران در یک مسیر بوده است. درست است که رئیسی 12 سال از حسن روحانی کوچکتر است اما هر دو از سوی آیت الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برای فعالیت در این نظام فراخوانده شدند. رئیسی مشغول به انجام فعالیت های قضایی در مناطق مختلف ایران شد. رئیسی و روحانی هر دو عضو مجلس خبرگان رهبری بوده اند. در حالیکه که حسن روحانی مدرک دکترا حقوق اساسی از از دانشگاه کلدونین گلاسکو دارد، رئیسی نیز مدرک دکترا در رشته فقه و حقوق خصوصی دارد اما برتری حسن روحانی بر رئیسی این است که رئیس جمهوری فعلی ایران تجربیات زیادی در امور سیاست دارد. فعالیت حسن روحانی در عرصه سیاست ایران از سال 1980 به عنوان نماینده پارلمان ایران آغاز و در سال 2013 به اوج خود به عنوان رئیس جمهوری ایران رسید.

*** شبکه فرانس 24: مردم ایران غیرقابل پیش بینی هستند
شبکه تلویزیونی فرانس 24 در گفت و گو با ‘ماتیو مابن’ کارشناس مسائل ایران در برنامه ‘سرتیتر اخبار مهم جهان’ گزارش داد: برگزاری انتخابات ریاست جمهوری درایران، مهمترین خبر روز در این کشور است. ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد که با توجه به شرایط کنونی حساس منطقه، می تواند برای این کشور بسیار حساس و ارزشمند باشد. بیش از هزار و600 نفر با مراجعه به وزارت کشور ایران، برای حضور در این رقابت ها ثبت نام کردند.
این کارشناس فرانسوی ادامه داد: همانطور که می دانید روند جمع آوری 500 امضا برای تأیید نامزدها از سوی مقامات کشور یعنی آنچه در فرانسه برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ضروری است، در ایران مرسوم نیست. اصلا چنین چیزی در ایران مرسوم نیست و معنا ندارد. همه افرادی که ثبت نام می کنند باید از فیلتر بسیار سختگیرانه شورای نگهبان عبور کنند.
این کارشناس مسائل ایران در ادامه افزود: حسن روحانی در سال 2013 و در جریان انتخابات دوره قبلی با کسب 50,3 درصد آراء به پیروزی رسید. مردم ایران عادت کرده اند که هر رئیس جمهور منتخبی هشت سال بر مسند قدرت باشد و این چیزی است که دیگر رؤسای جمهور ایران نیز آن را تجربه کردند؛ به همین دلیل است که ناظران مستقل و خارجی تصور می کنند روحانی تمام بخت ممکن برای پیروزی در این انتخابات را دارد.
مجری شبکه فرانس 24 در ادامه پرسید: این دوره از رقابت های انتخاباتی ایران از درجه حساسیت بسیار زیادی برخوردار است. انتخابات ایران در حالی انجام می شود که اوباما دیگر بر سر کار نیست و به جای او ترامپ تندرو آمده است. دولت آمریکا خواهان بر هم زدن توافق هسته ای ایران است و این چیزی است که روزهای اخیر در خصوص این توافق مطرح می شود. دونالد ترامپ این توافق را بدترین توافق در تاریخ آمریکا ارزیابی کرد. آیا تهدید تحریم ها می تواند تأثیری بر کمپین انتخاباتی ایران که به زودی آغاز می شود، داشته باشد؟
فرید فاطمی خبرنگار این شبکه تلویزیونی و تحلیلگر مسائل ایران که در این برنامه حضور داشت، نیز گفت: من اینطور فکر نمی کنم. مردم ایران به این تهدیدها عادت کرده اند. چندین دهه است که این بحث ها و تهدیدها ادامه دارد. این مسائل ادامه دارد ولی مردم ایران توجهی ندارند. معتقدم که مردم ایران تهدیدهای آمریکا را جدی نگرفته اند و این موضوع در بازار های مالی ایران کاملا مشهود است.
مجری فرانس 24 پرسید: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران یکی از معماران اصلی این توافق به حساب می آید و به این موضوع واکنش نشان داد.
خبرنگار فرانس 24 پاسخ داد: بله وی به این تهدیدها واکنش نشان داد اما واکنش های وی نیز امری طبیعی است.
ماتیو مابین نیز گفت: مردم ایران، مردمی غیر قابل پیش بینی هستند. نمی توانیم بگوییم دیدگاه ایرانی ها در مقایسه با چهار سال گذشته چقدر تغییر کرده است. درست است که توافق هسته ای ایران موجب برپایی جشن هایی در کشور شد و تا حدودی آرامش را برای مردم به ارمغان آورد، اما این مربوط به گذشته است. سخنان ترامپ و تهدیدهای وی مبنی بر بر هم زدن توافق هسته ای ایران معنای جنگ می دهد.

*** روزنامه فرانسوی: انتخابات و تجارت و اقتصاد در ایران
به گزارش ایرنا، پایگاه اینترنتی روزنامه «لِزِکو» در گزارشی نوشت: «با برداشته شدن برخی تحریم های تجاری علیه برنامه های هسته ای ایران و تسهیل شدن مبادلات تجاری میان ایران و جامعه بین الملل، کشمکش بر سر قدرت در ایران به بخش تجاری و اقتصادی منتقل شده است. محافظه کاران (اصولگرایان) تعداد قراردادهایی که دولت حسن روحانی رئیس جمهور ایران در چند ماه گذشته امضا کرده است، به زیر سئوال برده و هشدار داده اند، منابع طبیعی و مالی کشور در معرض این خطر قرار دارند که شرکت های غربی آنها را غارت کنند.»
این روزنامه فرانسوی تصریح کرد: توافق هسته ای که در سال 2015 به وقوع انجامید، یک پیروزی برای نیروهای طرفدار اصلاحات در ایران بود و محافظه کاران (اصولگرایان) تلاش می کنند اطمینان حاصل شود که موفقیت میانه روها به دستاوردی سیاسی پیش از انتخابات ریاست جمهوری که قرار است ماه آینده برگزار شود، تبدیل نشود.
روزنامه لزکو افزود: «در این میان می توان گفت که نفت در کانون حملات علیه دولت میانه روی ایران قرار دارد که مصمم به باز کردن کشور به روی سرمایه گذاری خارجی است. دولت روحانی همچنین قصد دارد تا پنجاه میلیارد دلار در سال پول جذب کند.»
در پایان گزارش این روزنامه فرانسوی آمده است: با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران و تعیین نامزدهای احزاب و گروه ها، کشمکش بر سر قدرت در میان لایه های سیاسی و اقتصادی به شدت افزایش یافته است.

*** اروپاپرس: آغاز نبرد انتخاباتی در ایران؛ روحانی در مقابل تجدید حیات اصولگرایان
خبرگزاری اروپاپرس با اشاره به تایید صلاحیت شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت: «در این انتخابات، حسن روحانی به دنبال انتخاب مجدد در مقابل تجدید حیات محافظه کاران (اصولگرایان) است.»
به گزارش ایرنا، اروپاپرس ادامه داد: ««شش نامزد در انتخابات ریاست جمهوری 19( می‌ /29 اردیبهشت) آینده ایران حضور خواهند یافت که در آن «حسن روحانی» رئیس جمهوری کنونی به دنبال انتخاب مجدد در مقابل شرط بندی قوی محافظه کاران (اصولگرایان) که از سوی «ابراهیم رئیسی»نمایندگی می‌ شود، است.»»
خبرگزاری اروپا پرس ادامه داد: رئیسی به عنوان بالاترین مسئول بنیاد آستان قدس رضوی، نفوذ مهمی‌ در توسعه اقتصادی محلی ایران به ویژه در شهر مقدس مشهد‌ دارد. رئیسی 52 ساله ، بدین صورت پس از چند دهه کار در قوه قضاییه به عنوان دادستان کل کشور انتخاب و در صحنه بین المللی نمایان شد.
این رسانه اسپانیایی در عین حال تصریح کرد: ترویج نامزدی رئیسی را می‌ شود به عنوان یک واکنش به یک فضای جدید بین المللی که از ماه ژانویه گذشته با رسیدن دونالد ترامپ به کاخ سفید تحت سلطه قرار گرفته، درک کرد. ترامپ بارها هشدار داده که به ایرانیان، کوچکترین قدرت مانور را نخواهد داد و از توافق تاریخی امضا شده هسته ای انتقاد کرده است.
اروپا پرس ادامه داد: چندین کارشناس، مشاهده کرده ا‌ند که مقامات ایرانی با آگاهی‌ از اینکه شبکه های اجتماعی بسیار مهم هستند، استفاده از برنامه های مخصوصی را که ایرانیان از آنها برای رفع محدودیت ها استفاده می کنند، با این هدف که به ترویج مشارکت که برای مشروعیت بخشیدن به نامزد برنده نهایی کلیدی است، سهولت بخشیده اند.
این خبرگزاری اروپایی به انتقادات از دولت یازدهم اشاره کرد و ادامه داد: به رغم سهم مهمی‌ که روحانی برای امضای توافق هسته ای داشت، مخالفانش به او انتقادهایی دارند. با این حال، حسن روحانی یک چهره منزوی نیست زیرا از حمایت اصولگرایانی برخوردار است که این حمایت می‌ تواند برای مقابله با رقبا به کار آید.

*** گزارش اسپوتنیک درباره نقش جهانگیری در انتخابات
به گزارش ایرنا از مسکو، کارشناس ایرانی-لبنانی پایگاه رادیو روسی اسپوتنیک با تاکید بر اینکه فضای رقابت های انتخاباتی ایران در حال روشن شدن است، نوشت: اسحاق جهانگیری در مناظره ها باید سخن های ساده و قابل پذیرش را جایگزین ارائه آمار و ارقام کند.
به گزارش ایرنا، در مطلب عماد آبشناس که روز یکشنبه در صفحه ویژه انتخابات ایران در رسانه روسی انتشار یافته، آمده است: پس از اعلام نظر شورای نگهبان و مشخص شدن نامزدها، تقریبا می توان گفت وضعیت انتخابات آتی ریاست جمهوری ایران هم روشن تر شده است. دو نامزد اصلی اصولگرایان یعنی رئیسی و قالیباف تلاش خواهند کرد، کارنامه و عملکرد دولت را زیر سئوال ببرند و دو نامزد دیگر یعنی روحانی و جهانگیری تلاش خواهند کرد از آن دفاع کنند. دو فرد دیگر یعنی هاشمی طبا اصلاح طلب و میرسلیم اصولگرا هم طبیعتا به عنوان نامزدهای پشتیبان خط مشی خود حضور خواهند داشت.

*** سایت مصری البشایر: شانس روحانی در انتخابات ریاست جمهوری
سایت مصری البشایر در تحلیلی از انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران نوشت: روحانی شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ایران دارد.
به گزارش ایرنا، در این گزارش آمده است: از میان بیش از یک هزار و 600 نفری که 137 تن از آنان زن بودند و برای شرکت در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند، شورای نگهبان تنها 6 تن از ثبت نام کنندگان را تایید صلاحیت کرد. انتخابات ریاست جمهوری در این دوره با انتخابات سال های قبل فرق می کند. این انتخابات در حالی برگزار می شود که منطقه خاور میانه و وضعیت جهان ملتهب است .
این پایگاه اینترنتی مصری افزود: «انتخابات ریاست جمهوری ایران بعد از توافق هسته ای امضا شده در سال 2015 با 6 کشور مذاکره کننده، علامت سئوال هایی را در باره آن به وجود آورد. این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوی جدید آمریکا به لغو این توافقنامه اشاره کرده و از اعمال تحریم های بیشتر علیه تهران سخن گفته است. فضای ملتهب تهران ناشی از انتخابات آینده ریاست جمهوری در این کشور حاکم شده است، چرا که مشخص شدن نام رئیس جمهوری آینده بسیاری از تبعات داخلی و بین المللی را در باره رابطه با کشورهای جهان و آینده نفوذ منطقه ای ایران در کشورهای سوریه، عراق و یمن مشخص خواهد کرد.»
در ادامه این گزارش آمده است: علامت سئوال های بسیاری در باره اسامی نامزدها برای ورود به رقابت های انتخاباتی آینده و همچنین برخی از اسامی نامزدها که از دور رقابت حذف شده اند، وجود دارد.
پایگاه اطلاع رسانی البشایر در ادامه این گزارش، خلاصه ای از وضعیت نامزدهای تایید صلاحیت شده در انتخابات ریاست جمهوری را منتشر کرده و نوشته است: «حسن روحانی که به جناح اصلاح طلب گرایش دارد، موفق شد در سال 2013 میلادی (سال 1392 شمسی) رئیس جمهوری ایران شود و از آن زمان تاکنون تلاش کرده ایران را از انزوای بین المللی از طریق امضای توافق هسته ای در سال 2015 بعد از چند سال مذاکرات بی نتیجه که در دولت قبل صورت گرفت، خارج کند.
وی همچنین موفق شد کانال های ارتباطی با مخالفان منطقه ای تهران که مهم ترین آنها کشورهای حوزه خلیج فارس است، ایجاد کند. روحانی لقب ‘شیخ دیپلماتیک’ را گرفته چرا که وی قابلیت های دیپلماتیک و ایفای نقش فوق العاده در مذاکرات هسته ای را داراست و علاوه بر آن به عنوان یک روحانی در جایگاه مقام اول قرار دارد .»
پایگاه خبری البشایر درباره وضعیت دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نوشت: سه تن از نامزدهای تایید صلاحیت شده به جناح محافظه کار وابسته هستند و این نشان از میزان شکاف بین طرفداران این جناح را نشان می دهد.
این رسانه مصری افزود: «ابراهیم رئیسی محافظه کار (اصولگرا) انتظار می رود در رقابت با محمد باقر قالیباف شهردار تهران بسیاری از آرای انتخابات را به سمت خود جلب کند .اما در جناح اصلاح طلبان، گرایش برخی به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران تاثیری در آرای این گروه و حسن روحانی نخواهد داشت. چرا که جهانگیری یکی از حامیان روحانی است و برخی معتقدند وی در لحظه های آخر به نفع رئیس جمهوری کنونی کنار می رود و ورود وی به صحنه رقابت های انتخاباتی یک ورود تاکتیکی بوده تا زمینه حضورش را برای دوره آینده ریاست جمهوری در سال 2021 فراهم کند.»
پایگاه خبری البشایر اضافه کرد: ««بدون شک روحانی در دوره اول ریاست جمهوری خود موفق شد ایران را از انزوایی که قبلا به آن اشاره کردیم خارج کند همچنان که امضای توافق هسته ای بعد از سالها رکود دیپلماسی و همچنین بهبود اوضاع اقتصادی در دو سال گذشته و افزایش سرمایه گذاری های خارجی و کاهش تورم قابل توجه به وجود آمده اما این مسائل در حد آرمان های مردم ایران نیست.’
در پایان گزارش آمده است: «اکنون این صندوق های رای هستند که نام رئیس جمهوری جدید ایران را تعیین می کنند. به رغم پیش بینی هایی که در باره رئیس جمهوری آینده ایران می شود با این حال نمی توان آنها را تایید یا تکذیب کرد و رقابت های انتخاباتی در روزهای آینده شاهد شگفتی هایی خواهد بود که به نوعی در پیروزی هر یک از نامزدهای ریاست جمهوری تاثیر می گذارد. »
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران، جمعه 29 اردیبهشت‌ماه جاری برگزار می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید