چند دلیل برای اصرار بر تفکیک وزارت ورزش از جوانان

    کد خبر :477003
تفکیک وزارت ورزش از جوانان

ده سال از عمر سازمانی ملی به‌نام جوانان نگذشته بود که در هشتم دی ماه سال ۸۹ مصوبه مجلس و حکم محمود احمدی نژاد سبب انحلالش شد تا جایگاه جوانان در معاونت ریاست‌جمهوری به زیرمجموعه‌ای در حد یکی از معاونتهای وزارت ورزش و جوانان تقلیل یابد. سازمانی که احیایش جزو وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی بود؛ اما مخالفت نمایندگان مجلس با طرح تفکیک وزارت ورزش و جوانان بار دیگر احیای جایگاه جوانان در دولت را با اما و اگر مواجه کرد.

طرح تفکیک وزارت ورزش و جوانان در کنار دو وزارتخانه دیگر شامل وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه، مسکن و شهرسازی در تیرماه امسال در مجلس رأی نیاورد و حالا این بار این لایحه از سوی خود کمیسیون جوانان بار دیگر به جریان افتاده است. بر همین اساس امید محدث، مدیرکل دفتر هماهنگی و ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگویی با ایسنا، از وصول مجدد طرح تفکیک وزارت ورزش از معاونت جوانان به مجلس خبر داد و گفت: طرح تفکیک مربوط به همان لایحه اصلاح ساختار وزارتخانه‌ها است که قبلاً دولت آن را برای تفکیک فعالیت سه وزارتخانه به مجلس داده بود.

وی در ادامه با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی همان زمان به کلیت این طرح رأی نداد، افزود: بعد از این مرحله اعضای فراکسیون جوانان مجلس، خودشان طرحی را مجدداً برای تفکیک وزارت ورزش از معاونت جوانان و احیای سازمان جوانان در مجلس مطرح کردند.

محدث اظهار کرد: این طرح همان طرح اصلاح ساختار است با این تفاوت که این بار از سوی مجلس ارائه و دیگر لایحه‌ای از سوی دولت نیست.

وی درباره تحمیل بار مالی به دولت برای این اصلاح ساختار نیز توضیح داد: ساختار سازمان جوانان پیش از این وجود داشته و همین ساختار می‌خواهد مجدداً تفکیک شود. با انجام این تفکیک بودجه‌های بخش جوانان مستقل می‌شود و به این ترتیب سرفصل‌های بودجه به سازمان جوانان تعلق می‌گیرد. این درحالیست که در شرایط حاضر بودجه بخش جوانان ابتدا به وزارت ورزش و سپس به معاونت جوانان می‌آید. در غیر این صورت مستقیم از سازمان برنامه و بودجه به خودمان ابلاغ می‌شود.

به گفته مدیرکل دفتر هماهنگی و ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تفکیک این معاونت از وزارت ورزش بیشتر فواید ساختاری دارد و درصورتی که بعد از تصویب لایحه بودجه هم این تفکیک صورت بگیرد، مشکلی در مورد بودجه ایجاد نمی‌شود.

سید فرید موسوی، رئیس فراکسیون جوانان مجلس نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بخش قابل توجهی از جامعه ما را جامعه جوانان تشکیل می‌دهند، گفت: نیازها و مطالبات جوانان با بقیه اقشار جامعه متفاوت است. بنابراین نیاز است تا مجموعه‌ای به شکل نظام‌مند پیگیر این مسائل باشد.

وی با بیان اینکه قبلاً تجربه داشتیم که حوزه جوانان و مسائل مرتبط با آنها در کنار موضوعات ورزش و ذیل وزارت ورزش بود، افزود: تجربه این چند سال نشان می‌دهد که مسائل جوانان و امور مربوط به آنها ناخودآگاه زیر سایه مسائل و موضوعات مرتبط با ورزش قرار می‌گیرد.

این نماینده مجلس در ادامه اظهار کرد: در سطح کلان و وزارت خانه‌ای به میزان کمتر اما در حوزه استانی به میزان بیشتری توجه به بخش ورزش وجود دارد و گستردگی، جذابیت و چالش‌های خاص حوزه ورزش باعث شده که دغدغه مدیران بیشتر روی این موضوع متمرکز شود و این احساس به وجود آمده بود که نسبت به مسائل جوانان غفلت می‌شود.

به گزارش ایسنا، موسوی با اشاره به اینکه پیش از این نیز دولت لایحه‌ای را برای تفکیک به مجلس داده بود، تصریح کرد: ولی چون وزارت‌خانه‌هایی که می‌خواستند جدا شوند، همگی در یک قالب مطرح شدند، نظر مجلس این نبود که در شرایط خاص اقتصادی فعلی، تزلزلی را در وزارت‌خانه‌های اقتصادی ایجاد کند و موضوع وزارت ورزش هم بر همین اساس کلیاتش رد شد.

وی در ادامه توضیح داد: الان حوزه ورزش و جوانان نیاز است که جدا شود و این جدایی خللی در امور آنها ایجاد نمی‌کند، چراکه حتی ساختمان‌های آنها هم از هم تفکیک شده است. اگر می‌خواستیم برای وزارت صمت تصمیم بگیریم ماه‌ها طول می‌کشید که برای مثال کارمندان جدا شوند، اما در ورزش و جوانان این مشکلات را نداریم، یا اگر داریم کمتر است.

رئیس فراکسیون جوانان ادامه داد: ردیف بودجه‌های جوانان جداست. حتی قبلاً در برنامه ششم وقتی اعتبارات ویژه‌ای برای ورزش در نظر گرفتیم، بحث جوانان را ۲۰ درصد جداگانه تعریف کردیم. قرار نیست نیروی جدیدی به ساختار اضافه شود و همین نیروها می‌توانند تفکیک شوند و بار مالی نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه دولت هم موافق است و روزی که طرح در مجلس مطرح شود اعلام موافقت می‌کند، تصریح کرد: نگرانی جامعه درباره تحمیل مالی جدید درست نیست. در عین حال مسائل جوانان یکی از مهمترین موضوعات کشور هستند و باید نظام‌مندتر و جدی‌تر در سطح عالی پیگیری شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید