نخست‌وزیر نیوزیلند: جاسوس روس پیدا نکردیم که اخراجش کنیم

    کد خبر :251448

نخست وزیرنیوزیلند گفت که این کشور درصدد است با کشورهایی که جاسوس های روسی را اخراج کردند و همچنین در همصدایی علیه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه همراه باشد اما کشورش تاکنون جاسوس روسی پیدا نکرده که آن را اخراج کند.

به گزارش بازتاب از شبکه اسکای نیوزی ، جسیندا آردرن افزود: پس از اقداماتی که کشورهای غربی علیه دیپلمات های روس انجام دادند ما نیز این موضوع را در نیوزیلند مورد بررسی قرار دادیم اما جاسوسی برای اخراج پیدا نکردیم و اگر جاسوسی وجود می داشت حتما اخراج می شد.
سرگئی اسکریپال 66 ساله جاسوس پیشین روسیه که در انگلیس زندگی می‌کرد، چندی پیش به همراه دخترش، بی‌هوش بر روی یک نیمکت در مرکز خریدی در شهر سالزبری پیدا شد و اکنون حال هر دو وخیم است و مامور پلیسی که آن‌ها را پیدا کرد نیز در بیمارستان بستری است.
اسکریپال در سال 2010 هنگام تبادل جاسوس میان آمریکا و روسیه به انگلیس پناهنده شد که در آن، مسکو چهارنفر جاسوس خود را با 10 تن ازجاسوسان آمریکا مبادله کرد.
وی پیشتر مامور اطلاعاتی روسیه بود که به دلیل جاسوسی برای دولت انگلیس در سال 2006 به 13 سال حبس در مسکو محکوم شد، او متهم بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا به سازمان جاسوسی ‌ام.آی.6 گزارش داده است.
مقام های انگلیسی ادعا می‌کنند که اسکریپال براثر تماس با ماده سمی اعصاب ساخت روسیه، به‌شدت بیمار شده است.
برهمین اساس، انگلیس هفته گذشته 23 نفر دیپلمات روس را از این کشور اخراج کرد و در مقابل روسیه نیز علاوه بر اخراج 23 تن از دیپلمات های انگلیسی از تعطیلی شورای انگلیس در مسکو خبر داد.
پس از این اتفاق جریان اخراج دیپلمات های روس در کشورهای غربی به راه افتاد.
آمریکا vوز دوشنبه هفته جاری اعلام کرد 60 نفر دیپلمات روس را اخراج و کنسولگری روسیه در سیاتل را تعطیل می کند. کانادا هم از اخراج چهارنفر دیپلمات روس خبر داد.
ترزا می نخست وزیر انگلیس درمورد اقدامات هماهنگ غرب علیه روسیه گفت: تاکنون 130 دیپلمات روس از 19 کشور جهان (15 کشور اتحادیه اروپا ، انگلیس، آمریکا، کانادا و اوکراین) اخراج شدند و این اقدام هماهنگ حامل این پیام قوی به روسیه است که ما ادامه تلاشهای روسیه برای بی اعتنایی به قوانین بین المللی و مخدوش کردن ارزشهای ما را تحمل نخواهیم کرد.
آردرن 37 ساله که جوانترین نخست وزیر استرالیا در تاریخ این کشور محسوب می شود، در گفت وگو با رادیو نیوزیلند نیز گفت: پس از اقداماتی که کشورهای غربی علیه دیپلمات های روس انجام دادند ما نیز این موضوع را در نیوزیلند مورد بررسی قرار دادیم اما جاسوسی برای اخراج پیدا نکردیم و اگر جاسوسی وجود می داشت حتما اخراج می شد.
این اظهارات درحالی مطرح می شود که در روزهای اخیر تعداد زیادی از دیپلمات های روس در کشورهای غربی تا فرودگاه برای بازگشت به روسیه همراهی شده اند.
وی درعین حال تاکید کرد: نیوزیلند عضو شبکه اطلاعات- امنیت بین المللی تحت عنوان ‘پنج چشم’ است که شامل ایالات متحده، انگلیس، کانادا و استرالیاست و این کشورها متعهد به همکاری با یکدیگر در زمینه های امنیتی هستند.
استرالیا همسایه نیوزیلند روز گذشته اعلام کرد در همراهی با آمریکا و انگلیس 2 نفر دیپلمات روس را در پاسخ به حمله به دو نیروی امنیتی در انگلیس اخراج کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید