۱۲ تکنولوژی داغ که چهره ۲۰۱۸ را دگرگون می‌کند

    کد خبر :185399

تلاش‌های دانشمندان علوم کامپیوتر در عصر حاضر، پیشرفت‌های بسیاری را در بخش تکنولوژی به دنبال داشت، به گونه‌ای که صنعت دیجیتال به بخش جدانشدنی از زندگی مدرن امروزی تبدیل شده است. در این مطلب به معرفی ۱۲ ترند برتر تکنولوژی در سال ۲۰۱۸ پرداخته‌ایم.

اگرچه نمی‌توان به طور کامل در مورد آینده پیش‌بینی کرد، اما می‌توان با استناد به شواهد، برخی پیش‌بینی‌های آکادمیک را انجام داد.

به گزارش بازتاب به نقل از بیزنس‌اینسایدر، محققان در موسسه فراگ (Frog) فهرستی را از ۱۲ ترند تکنولوژیک در سال ۲۰۱۸ تهیه کرده‌اند.

این فهرست به شرح زیر است:

۱- هوش مصنوعی الهام‌بخش طراحی محصولات مختلف می‌شود

شرکت‌هایی چون ایربی‌ان‌بی (Airbnb) و نتفلیکس (Netflix) استفاده از هوش مصنوعی در محصولات و خدمات خود را با هدف رضایت مشتری‌های‌شان آغاز کرده‌اند.

به گفته ویرال‌شاه، یک استراتژیست ارشد و ماتئو پنزو، مدیر فناوری در موسسه فراگ، این روند در سال ۲۰۱۸ ادامه خواهد یافت و هوش مصنوعی در محصولات بیشتری به کار گرفته می‌شود.

همچنین گفته شده، نه تنها ماشین‌هایی برای انسان‌ها ساخته خواهد شد، بلکه ربات‌هایی شبیه خود انسان‌ها نیز تولید می‌شود.

۲- شرکت‌های بیشتری از الگوریتم‌سازی گوگل بهره می‌برند

قابلیت رتبه‌بندی صفحات گوگل یا پیج‌رَنک -توانایی موتور جستجو برای نمایش نتایج مطلوب در بالای صفحه- بزرگ‌ترین دستاورد شرکت گوگل با استفاده از یک الگوریتم جدید است.

به گفته گونزالو گارسیا پرات (Gonzalo Garcia-Perate)، یک محقق در این موسسه، در سال ۲۰۱۸ شرکت‌های بیشتری از این الگوریتم و یا الگوریتم‌های مشابه برای توسعه خدمات و محصولات خود بهره می‌برند.

او همچنین افزود، در سال آینده شاهد رقابت شرکت‌ها برای ساخت نخستین خودروی کاملا خودران خواهیم بود.

۳- واقعیت مجازی و افزوده به یک تجربه جمعی تبدیل می‌شود

در حال حاضر واقعیت مجازی تجربه‌ای ایزوله‌شده محسوب می‌شود. کاربر هدست را روی سر خود قرار می‌دهد و در حالی که ساکن است، در جهانی جدید غوطه‌ور می‌شود. اما به گفته محققان شرکت فراگ، در سال آینده با پیشرفت این فناوری، امکان بازی، کار و کشف دسته‎جمعی برای کاربران فراهم می‌‌شود.

به زودی این امکان فراهم می‌شود که مسافران در سفرهای پیشرفته و مجازی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و حتی می‌توانند دوستانشان را به این سفر دعوت کنند.

۴- فناوری زنجیره بلوکی یا بلاک‌چین به حوزه دموکراسی و حکومت‌ها نیز وارد می‌شود

محققان معتقدند که توسعه فناوری زنجیره بلوکی در سال ۲۰۱۸ تنها محدود به ارزهای دیجیتال چون بیت‌کوین نخواهد بود و به زودی شاهد ورود این فناوری در عرصه‌های بزرگ اجتماعی چون دولت‌ها خواهیم بود.

به گفته آنها، رای‌گیری بر اساس زنجیره بلوکی و پایان دادن یا به حداقل رساندن رای کاغذی، موجب شفافیت در مورد مسائل دولتی و تصمیم‌گیری‌های سیاسی می‌شود که در نهایت توسعه دموکراسی در بسیاری از کشورها را به دنبال خواهد شد.

۵- واقعیت افزوده موجب تغییر ماهیت مالکیت معنوی می‌شود

کاربران از طریق هنر واقعیت افزوده قادر خواهند بود تغییرات نامحدودی را در زندگی خود ایجاد کنند.

به گفته یک استراتژست در موسسه Frog، این موضوع ممکن است در سال ۲۰۱۸ مالکیت‌های معنوی را دچار چالش کند.

در سال آینده باید منتظر ورود عصر جدیدی از هنر به زندگی‌مان باشیم. چرا که مردم دارای قلمروی دیجیتالی در کنار قلمروی فیزیکی خواهند بود. و رسانه‌ها به ابعاد کاملا جدیدی دست می‌یابند.

۶- محصولات مصرفی در حوزه تکنولوژی کاربرپسندتر می‌شوند

گوشی‌های هوشمند و دستیارهای دیجیتال در سال آینده با قابلیت کاربرپسندی بیشتری در دسترس مصرف‌کنندگان خواهند بود. این روند تنها تا سال ۲۰۱۸ ادامه خواهد یافت و تکنولوژی در نهایت یکپارچگی بیشتری را وارد زندگی ما می‌کند. سخت‌افزارها پرمعناتر می‌شوند و مصرف‌کنندگان گزینه‌های متناسب با سبک زندگی خود را انتخاب می‌کنند.

۷- تکنولوژی برای همه قابل دسترس خواهد بود

به گفته تحلیل‌گران موسسه فراگ، نوآوری‌های بیشتر در سال ۲۰۱۸ موجب می‌شود دسترسی به تکنولوژی برای همه میسر شود.

با تمرکز بر روی طراحی و استفاده انسانی، مردم و کسب‌وکارهای بیشتری از تکنولوژی بهره می‌برند.

۸- داده‌های ناشناس زندگی را هوشمندتر اما همچنان خصوصی نگه می‌دارد

هری وود، مدیر اجرایی موسسه فراگ معتقد است، بدون مشخص شدن هویت انسانی، حس‌گرها در سال ۲۰۱۸، اطلاعات حیاتی‌تری از ما را به اشتراک می‌گذارند. با توجه به اهمیت کلان‌داده‌ها متوجه نقش کلیدی موبایل هوشمند در زندگی‌مان هستیم که به ما از خوابیدن، خوردن و سلامت و غیره می‌گوید.

بدون اینکه قانین مربوط به حریم خصوصی نقض شود، حس‌گرهای Lo-fi نقش بسیار مهمی بازی می‌کنند.

۹- ربات‌های بسیار کوچک وارد حوزه پزشکی و دنیای بیماران خاص خواهد شد

همان‌طور که می‌دانید در زمان گرفتن رگ‌ها، مصرف ویتامین‌ها برای جلوگیری از انسداد کمک‌کننده است. به گفته محققان در این موسسه، در سال ۲۰۱۸ امکان ارسال یک نانوربات به بدن بیمار وجود خواهد داشت که قادر است بدن بیمار را مدیریت کند تا در نهایت سالم‌تر بماند.

همچنین، ربات‌های خوراکی برای شناسایی و درمان بیماری‌ها کاربرد خواهند داشت.

۱۰- خودروهای الکتریکی و تاکسی‌های آنلاین زندگی را متحول می‌کنند

پیشرفت و توسعه خودروهای برقی و تاکسی‌های آنلاین به اوج خود می‌رسد و تغییرات بسیاری در زندگی ما ایجاد می‌کنند.

بر اساس پیش‌بینی‌های تحلیل‌گران، کسانی که خودروهای دست‌دوم خریداری می‌کنند طی چند سال آینده، نخستین خودروی الکتریکی خود را خواهند خرید.

همچنین، با توسعه این فناوری، اقتصاد نیز دچار تحول خواهد شد. خرید، مالکیت و نگهداری خودروهای سنتی در مقایسه با خودروهای الکتریکی گران‌تر خواهد بود. و به دلیل تقاضای بسیار بالا برای اتومبیل‌های برقی، تولیدکنندگان به رقابت می‌پردازند.

۱۱- کسب‌وکارها از داده‌ها و یادگیری ماشین برای امور مشتریان استفاده می‌کنند

در حال حاضر، شرکت‌های بسیاری وجود دارند که در امر فروش آنلاین به کاربران با توجه به اولویت‌های ثبت‌شده در گذشته آنها خدمات می‌دهند.

اما به گفته تحلیل‌گران در سال آینده کسب‌وکارهای بیشتری تحت تاثیر یادگیری ماشین و دیتا و امور مشتریان فعالیت خواهند کرد.

داده‌های دریافتی از کاربر با فناوری‌های جدیدِ واقعیت افزوده و یادگیری ماشین جمع‎آوری می‎شود که در نهایت با هدف ارتقای حس رضایتمندی مشتری، محصولات و خدمات بیشتری را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

۱۲- شبکه‌های اجتماعی مسئلولیت‌پذیری بیشتری خواهند داشت

بر اساس مطالعات، روند پاسخ به کاربران بد و ربات‌های مضر در سال ۲۰۱۸ در شبکه‌های اجتماعی به سر خواهد آمد. و با برطرف شدن مشکلات طراحی، اخبار جعلی کمتری به دست کاربران می‌رسد و در نهایت انتقادها به شبکه‌های اجتماعی کمتر می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید