گیج فشار صنعتی

    کد خبر :1097830

گیج فشار صنعتی دستگاهی برای اندازه‌گیری فشار در گازها و مایعات درحال جریان تجهیزات مورداستفاده در صنایع مختلف است. درادامه خواهیم گفت این دستگاه دقیقا چیست، چطور کار می‌کند، چند نوع است، چه کاربردهایی دارد و یک گیج خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. درپایان هم با یک فروشگاه عرضه‌کننده انواع گیج فشار و گیج فشار استیل آشنا خواهیم شد.

گیج فشار چیست و چطور کار می‌کند؟

گیج فشار ابزاری برای نظارت و کنترل فشار گاز و مایعات در سیستم‌هایی مانند لوله‌کشی‌ها، دیگ‌های بخار و سیستم‌های هیدرولیک است. این دستگاه برای کسب اطمینان از عملکرد صحیح و ایمن‌بودن سیستم‌های مذکور و سیستم‌های مشابه استفاده می‌شود. گیج‌های فشار صنعتی فشار یک سیال (مایع یا گاز) را به یک پارامتر قابل‌ اندازه‌گیری و خواندن تبدیل می‌کنند. داخل گیج یک عنصر حسگر مانند لوله بوردون، دیافراگم یا کپسول وجود دارد. رایج‌ترین حسگر مورداستفاده در این دستگاه لوله بوردون است.

 هنگامی‌که سیال وارد گیج می‌شود، بر حسگر یا همان لوله بوردون فشار وارد می‌کند و باعث تغییر شکل و صاف‌شدن آن می‌شود. پس از تغییر شکل سنسور، یک حرکت مکانیکی در لوله به‌وجود می‌آید و به چرخ‌دنده‌ها و اهرم‌ها انتقال می‌یابد.

در مرحله بعدی حرکت مکانیکی مذکور تقویت شده و به یک پارامتر قابل‌خواندن تبدیل و درنهایت توسط دستگاه نمایش داده می‌شود. گیج، فشار را معمولا با واحدهای psi، بار یا kPa به کاربر نشان می‌دهد. به‌این‌ترتیب می‌توانیم با استفاده از گیج فشار صنعتی از ایمن‌بودن تجهیزات صنعتی که فشار در آن‌ها ایجاد می‌شود، مطمئن شویم.

انواع گیج فشار صنعتی

گیج‌های فشار چند نوع هستند که شامل موارد زیر می‌شود:

  • گیج‌های تیوب بوردون: رایج‌ترین نوع گیج، که از یک لوله خمیده استفاده می‌کنند که تحت‌ فشار صاف می‌شود.
  • گیج‌های دیافراگمی: مناسب برای اندازه‌گیری فشار پایین و فشار تجهیزات خورنده

  • گیج‌های کپسولی: مناسب برای اندازه‌گیری فشارهای بسیار پایین

  • گیج‌های فشار تفاضلی: مناسب برای اندازه‌گیری اختلاف فشار بین دو نقطه

  • گیج‌های فشار مطلق: مناسب برای اندازه‌گیری فشار نسبت به یک خلأ کامل

گیج‌ها از مواد مختلفی مانند استیل ضدزنگ مانند گیج فشار 232.50 ، برنج و پلاستیک ساخته می‌شوند که هرکدام از آن‌ها کاربردهای مختلفی دارند.

کاربردهای گیج فشار صنعتی

گیج‌های فشار صنعتی در طیف گسترده‌ای از صنایع برای اندازه‌گیری فشار تجهیزات استفاده می‌شوند. تعدادی از کاربردهای این دستگاه در صنایع مختلف به شرح زیر است:

  • تولید و اتوماسیون: کنترل فشار مایعات و هوا در سیستم‌های هیدرولیک و پنوماتیک در ماشین‌آلات خودکار. گیج‌ها در زمان تولید محصولات پلاستیکی برای نظارت بر میزان فشار در فرایند قالب‌گیری نیز استفاده می‌شوند تا محصولات تولیدی یکنواخت و باکیفیت شوند. نظارت بر میزان فشار در هنگام شکل‌دهی فلزات در فرایند تولید یکی دیگر از کاربردهای گیج در حوزه تولید است.

  • نفت و گاز: اندازه‌گیری فشار در خطوط لوله، تجهیزات حفاری و تأسیسات ذخیره‌سازی به‌منظور تشخیص نشتی. در این صنعت از گیج برای مانیتورینگ و کنترل فشار فرایندهای پالایشگاهی مانند تقطیر و کراکینگ و همچنین حفظ فشار ایمن نیز استفاده می‌شود.

  • شیمیایی و پتروشیمینظارت بر فشار در رآکتورها، ستون‌های تقطیر و سایر تجهیزات پردازش شیمیایی برای کنترل واکنش‌های شیمیایی و اطمینان از باکیفیت‌بودن فراورده‌های شیمیایی تولیدشده. در زمان تولید مواد شیمیایی می‌توان از گیج‌ها برای حفظ محدوده فشار استاندارد به‌منظور حفظ ایمنی در فرایند تولید و تهیه مواد شیمیایی باکیفیت نیز استفاده کرد.

  • تولید داروها: کنترل فشار دستگاه‌های استریلیزاسیون و اتوکلاوها جهت کسب اطمینان از استریلیزه‌شدن مواد و تجهیزات به‌شکل صحیح.

  • تصفیه آب و فاضلاب: نظارت بر فشار در پمپ‌ها، فیلترها و تانک‌های تصفیه برای اطمینان از مناسب‌بودن عملکردشان و مطابقت‌داشتن عملکرد آن‌ها با قوانین و استانداردها. گیج‌ها برای سنجش فشار آب جهت مطمئن‌شدن از مناسب‌بودن جریان آب نیز قابل‌استفاده هستند.

  • خودروسازی: اندازه‌گیری فشار روغن، فشار سوخت، سیستم ترمز و پارامترهای مهم دیگر در خودروها برای اطمینان از ایمن‌بودن سیستم‌های خودرو و عملکرد درست آن‌ها.

  • هواپیماسازی: گیج فشار صنعتی برای کنترل فشار کابین هواپیما جهت حفظ سلامت مسافران قابل‌استفاده است؛ همچنین می‌توان از این ابزار جهت کنترل فشار سیستم سوخت‌رسانی هواپیما به‌منظور مطمئن‌شدن از عملکرد صحیح موتور نیز استفاده کرد.

  • صنعت غذا و نوشیدنی: نظارت و کنترل فشار در سیستم‌هایی مانند سیستم‌های پاستوریزاتورها، مخازن تخمیر و دستگاه‌های بسته‌بندی تحت وکیوم.

  • سیستم‌های گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع: اندازه‌گیری فشار هوا در سیستم‌های گرمایش و تهویه مطبوع مثل کمپرسورها و مبردها برای حفظ ایمنی سیستم‌های مذکور و عملکرد صحیح آن‌ها. درضمن گیج‌های فشار برای کنترل فشار آب در سیستم‌های گرمایش و همچنین نظارت بر فشار هوای درحال جریان در کانال‌های توزیع هوای سیستم‌های تهویه مطبوع نیز قابل‌استفاده هستند.

  • استخراج معدن و حفاری: نظارت بر فشار سیستم‌های هیدرولیک و پنوماتیک مورداستفاده در دکل‌های حفاری جهت کسب اطمینان از مناسب‌بودن فشار در حین حفاری و جلوگیری از خراب‌شدن تجهیزات. همچنین در معادن از گیج‌ها جهت کنترل فشار هوا به‌منظور مطمئن‌شدن از مناسب‌بودن عملکرد سیستم تهویه مطبوع نیز استفاده می‌شود.

  • کشتی‌سازی: نظارت بر فشار مخازن بالا جهت حفظ پایداری و تعادل کشتی‌ها. گیج‌ها برای نظارت بر فشار جریان سوخت و روان‌سازهای درحال حرکت به سمت موتور نیز قابل‌استفاده هستند. این اندازه‌گیری جهت کسب اطمینان از مناسب‌بودن عملکرد سیستم محرک کشتی و جلوگیری از خراب‌شدن تجهیزات انجام می‌شود.

  • تولید برق: کنترل و نظارت بر فشار بویلرها جهت حفظ ایمنی آن‌ها و جلوگیری از انفجارشان. گیج‌ها برای کنترل فشار توربین‌های تولید برق به‌منظور ایمن نگه‌داشتن‌شان و جلوگیری از ایجاد فشار مکانیکی در آن‌ها نیز کاربرد دارند؛ استفاده از این ابزار برای کنترل فشار بخار لازم جهت تولید برق نیز امکان‌پذیر است.

گیج صنعتی فشار کاربردهای زیاد دیگری هم دارد که صحبت درمورد آن‌ها در این مقاله نمی‌گنجد.

ویژگی‌های یک گیج فشار صنعتی خوب

یک گیج فشار صنعتی باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد تا بتوانیم آن را یک گیج فشار استاندارد در نظر بگیریم:

  • دقت بالا در اندازه‌گیری

  • برخورداری بدنه از موادی با مقاومت بالا مثل استیل

  • مقاومت بالا در برابر خورندگی برای استفاده‌شدن در کارگاه‌های دارای مواد شیمیایی

  • قابلیت اندازه‌گیری سطوح مختلف فشار

  • مقاومت بالا در برابر دما

  • مقاومت بالا در برابر لرزش‌ها و شوک‌های مکانیکی

  • خوانابودن صفحه آنالوگ یا دیجیتالی دستگاه

  • برخورداری از ویژگی‌های ایمنی جهت محافظت از دستگاه در هنگام افزایش بیش‌ از حد فشار

معرفی فروشگاهی برای خرید گیج فشار صنعتی

فروشگاه ویکا عرضه‌کننده انواع گیج فشار صنعتی ویکا ازجمله گیج فشار استیل است. این نمایندگی فروش محصولات ویکای آمریکا، دیافراگم‌های فشار و گیج‌های اختلاف فشار را نیز عرضه می‌کند. کارشناسان فروشگاه ویکا در زمینه ارائه راهنمایی و مشاوره فنی برای خرید تجهیزات صنعتی این برند نیز در خدمت شما هستند.

اصالت محصولات عرضه‌شده در این فروشگاه تضمین‌شده هستند. درصورت خرید از فروشگاه ویکا خدماتی نظیر گارانتی جهانی، خدمات نصب و خدمات پس از فروش به شما ارائه خواهد شد. درضمن نکات لازم برای خرید گیج فشار و سایر تجهیزات درحال عرضه در فروشگاه نیز بیان شده‌است.

سخن پایانی

استفاده از گیج صنعتی فشار برای اندازه‌گیری، کنترل و نظارت بر فشار گازها و مایعات درحال جریان در تجهیزات صنعتی ضروری است؛ با استفاده از این دستگاه می‌توان از عملکرد صحیح و ایمن‌بودن برخی از تجهیزات صنعتی مطمئن شد؛ تجهیزاتی مثل مخازن ذخیره‌سازی یا نگهداری، لوله‌کشی‌ها، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، تجهیزات حفاری معدن و استخراج نفت و گاز، تجهیزات پالایش نفت و تولید مواد شیمیایی.

یک گیج فشار صنعتی باید از استانداردهای لازم برخوردار و مقاومت لازم را در برابر فشار و دمای بالا، مواد خورنده و لرزش و شوک داشته باشد. توانایی اندازه‌گیری سطوح مختلف فشار نیز یکی از ویژگی‌های ضروری برای یک گیج است. برای خرید انواع گیج‌های استاندارد ازجمله گیج فشار استیل می‌توانید به فروشگاه ویکا، نمایندگی انحصاری محصولات ویکا در ایران، مراجعه کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید