هدف رسانهها در اخبار زلزله تحریک احساسات مردم نباشد
سخنگوی وزارت بهداشت، با اشاره به ابعاد زلزله اخیر در غرب کشور، گفت: هدف رسانهها تحریک احساسات مردم نباشد.
دکتر ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری، در ابتدا به حادثه زلزله استان کرمانشاه پرداخت و ضمن تشریح اقدامات بهداشتی و درمانی برای حادثه دیدگان، بر اهمیت نقش رسانه ها در اطلاع رسانی این قبیل رخدادها تاکید کرد.
وی با عنوان این مطلب که در شرایط بحران مردم برای دریافت اخبار نیاز به یک منبع موثق دارند، گفت: در شرایط بحران رسانهها باید همگرایی داشته باشند. رسانهها باید علاوه بر اطلاعرسانی به نیازهای روانی و اجتماعی مردم چه آنهایی که درگیر حادثه هستند و چه آنهایی که حادثه را پیگیری میکنند. امروز شبکههای اجتماعی با سرعت زیادی اطلاعرسانی میکنند و در این شرایط دیگر مخاطب فقط به منابع رسمی و رسانههای معتبر مراجعه نمیکند.
حریرچی ادامه داد: در شرایط بحرانی مردم انتظار شنیدن اخبار خوش را ندارند اما اخبار تلخ راهم باید با راهحل آنها بیان کرد به گونه ای که امیدبخش باشد. یکی از پروتکلهایی که به هنگام بحرانها و حوادث رسانهها باید آن را رعایت کنند حساسیت در انتشار اخبار و به ویژه تصاویر حادثه است.
وی تاکید کرد: تاثیر فضای مجازی بسیار مهم است و آسیبهایی را به همراه دارد باید به اثرات سوء که روی اطرافیان میگذارد، توجه شود. باید از کارشناسان سلامت روان برای انتشار خبر استفاده شود و به پوشش احساسی خبر نپردازند. در برخی کشورها انتشار خبر مربوط به حوادث با فونت بزرگ و رنگی ممنوع است. از انتشار فیلم، چاپ عکس و روش بکارگرفته شده و توصیف شرایط حادثه باید خودداری شود.
سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: روزنامهنگار حرفهای باید تلاش کند در شرایط بحران به جای روانی کردن جو حاکم بر جامعه، آن را عقلانی کند. باید به جنبه آگاهی بخشی آن توجه شود. در واقعه ۱۱ سپتامبر عکسی از اجساد له شده منتشر نشد. در شرایط بحران به جای انتشار تصاویر فجیع میتوان از چهرههای بهت زده مردم مثلا در حالی که در حال تماشای تصاویر تلویزیونی حادثه هستند عکس گرفت.
به گزارش مهر، وی افزود: روزنامهنگاران حرفهای تلاش می کنندکه چطور میتوان از میزان درد کم کرد، هدف رسانهها تحریک احساسات مردم نباشد.