نبود هواکش در برخی ایستگاههای خط ۴ مترو تایید شد/مطالبات پیمانکاران مترو ۵۰۰ میلیارد تومان است
مدیرعامل شرکت متروی تهران نبود هواکش در برخی از بخشهای خط چهار مترو را به عنوان یکی از فعالترین خطوط مترو تایید کرد، اما اشارهای به ناایمن بودن این خط نکرد.
به گزارش ایلنا، هنوز مدت زیادی از حرف و حدیث ها در مورد ناامنی خط هفت مترو به علت نبود سیسیتم سیگنالینگ و هواکش و عاقبت تعطیلی آن نگذشته بود که موضوع ناامنی خط چهار به علت نبود هواکش هم مطرح شد. هرچند ناامنی این خط هنوز تایید نشده است، اما مدیر عامل شرکت متروی تهران نبود هواکش در برخی از قسمتهای خط چهار مترو را تایید کرد. خط چهار متروی تهران یکی از شلوغترین خطوط متروی پایتخت است و از شهید کلاهدوز به ارم سبز شرق و غرب تهران را به هم متصل میکند.
علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران با اشاره به اینکه خط چهار در برخی نقاط فاقد هواکش است، در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: البته در خط چهار نبود هواکش به میزان محدودتری نسبت به خط هفت اتفاق افتاده است. خط چهار هم در زمان مدیریت قبلی افتتاح شده است، اما شرایط آن مانند خط هفت نبوده است که 20 کیلومتر تونل بدون مسائل ایمنی راه اندازی شود.
او ادامه داد: ماجرای خط هفت متفاوت بود، اولین بار در تاریخ مترو بود که چنین طولی از مترو بدون سیگنالینگ، تمهیدات ایمنی و هواکشها و هواسازها وارد مدار میشد. این تفاوت بسیار قابل توجهی است که شاید دوستان در مقایسه خط چهار و هفت مترو به آن توجه نکردهاند.
مدیرعامل شرکت متروی تهران در واکنش به این سوال که آیا مشکل خط چهار در زمینه هواکش جدی است، گفت: خطوط قبلی مترو به غیر از خط هفت در برخی نقاط دارای مشکل هواکش هستند، اما به طور مثال فقط سه کیلومتر آن وارد مدار شده است و خطر جدی نداشته است. این میزان بهرهبرداری در خط 4 را نباید با طول 20 کیلومتری در خط هفت مقایسه کرد که ایستگاهها هم با یکدیگر فواصل زیادی داشتند و همین امر ریسک را در خط هفت چند برابر میکرد، بنابراین مقایسه صحیح نیست.
از سوی دیگر با توجه به آلودگی هوای تهران و ترافیک فشار برای تکمیل خطوط مترو افزایش یافته است، از سوی دیگر شهرداری برای تکمیل مترو 22 هزار میلیارد تومان کمبود اعتبار دارد و تکمیل خط هفت هم نیازمند به 370 میلیارد تومان بودجه است، در این شرایط پیمانکاران شهرداری هم از معوقات خود شکایت دارند.
مدیرعامل شرکت متروی تهران پرداخت دیون مترو را منوط به برنامه شهرداری دانست و ادامه داد: متروی تهران نیز همچون باقی قسمتهای شهرداری معوقاتی به پیمانکاران دارد و شهرداری یک برنامه کلی برای پرداخت این دیون دارد. منتظر هستیم معاون مالی و اقتصادی شهرداری برنامه خود را در این زمینه اعلام کند.
او افزود: در هر صورت همه سازمانها و شرکتها در بودجه سنواتی خود برای اقدامات سال جاری بودجه مشخص دارند، ولی شورای شهر اصولا به صورت متمرکز ردیف بودجهای را برای بدهی های سال گذشته مصوب میکند و این ردیف بودجه در اختیار معاونت اقتصادی و مالی قرار میگیرد. معاونت اقتصادی و مالی هنوز به ما رقمی اعلام نکردهاند که امسال از دیون شرکت مترو چه میزان را میخواهند جبران کنند اما در حال حاضر مطالبات خالص پیمانکاران نزدیک به 500 میلیارد تومان است.