مرسدس بنز از رقابت فناوری خودران خارج میشود
درحالیکه مرسدس بنز به موفقیتهایی در فناوری خودرو خودران دست یافته است، سخنگوی این شرکت اعلام کرد که از رقابت در این زمینه خارج خواهد شد و روی توسعه سیستمهای دستیار راننده برای خودروهای شخصی متمرکز میشود.
مرسدس بنز با حضور لوئیس همیلتون و والتری بوتاس در تیم فرمول یک خود، تمام عناوین و سکوهای قهرمانی و رکوردهای مسابقات اتومبیلرانی را کسب میکند. متأسفانه مسابقهی دیگری نیز وجود دارد که مرسدس هیچگاه در آن برنده نخواهد شد؛ این مسابقه چیزی است که رانندگان درگیر آن نیستند.
در گزارشی که توسط Redaktions Netzwerk Deutschland منتشر شده است، مرسدس بنز اعلام کرد از مسابقه برای توسعه فناوری رانندگی خودران خارج میشود. توجه داشته باشید که خروج این شرکت مربوط به فناوری خودران سطح ۳ موجود در مرسدس کلاس S مدل ۲۰۲۱ و همچنین همکاری اخیر دایملر و ویمو برای تولید کامیون بدون راننده نیست.
هدف نهایی این مسابقه، رانندگی خودران سطح ۵ برای استفاده عمومی است؛ چیزی که ویمو گوگل در اکتبر با روبوتاکس خودران در منطقه فونیکس رونمایی کرد. اما این هدف دیگر برای مرسدس بنز و دایملر وجود ندارد. سخنگوی مرسدس بنز به این نشریه آلمانی گفت:
ما در هیچ زمینهای که نتوانیم در آن پیروز شویم، مسابقه نمیدهیم.
از پنج سال پیش درباره توسعه خودروهای خودران مرسدس بنز شنیده بودیم. اولین اتوبوس خودران مرسدس بنز نیز رونمایی شد و یک مسیر ۲۰ کیلومتری در آمستردام طی کرد و هیچ انسانی پشت فرمان وجود نداشت. این امر باعث شده بود خودروساز آلمانی از برخی رقبا و حتی استانداردهای وضعشده در زمینه فناوری رانندگی خودران پیشی بگیرد.
اما این وضعیت الان گذشته و خودروساز آلمانی ازطریق سخنگوی خود در گزارش RND، آن را تأیید کرده است. این شرکت با استناد به استراتژی جدید تجاری برای برند مرسدس بنز، گفت از هدف قبلی برای دستیابی به سطح ۵ فناوری خودران دور خواهد شد. از دید مرسدس بنز، اشتراک خودرو (تاکسی اینترنتی) دیگر تجارت سودآوری نیست. فناوری سطح ۴ خودران، در رابطه با سیستمهای دستیار راننده در خودروهای شخصی، هنوز روی میز این شرکت است؛ اما تولید مدلی تجاری مشابه ویمو اتفاق نخواهد افتاد.
سخنگوی مرسدس بنز گفت:
سرمایهگذاران ما فقط انتظار فروش ندارند؛ بلکه بهطور ویژه به سود نیز توجه دارند.
در همین راستا، اَلا کالنیوس، مدیرعامل مرسدس بنز سرمایهگذاری را در زمینه تحقیق و توسعه برای سیستمهای حملونقل خودران کاهش داد. توسعه مشترک خودروهای خودران بیامو و مرسدس بنز که قبلا گزارش شده بود نیز خاتمه یافته است؛ گفته میشود هر دو شرکت آلمانی در اتخاذ این تصمیم دخیل بودهاند.