قیمت مسکن در سالی که گذشت، در سالی که آغاز شد/ همه چیز برای رشد قیمت مسکن در حاشیه شهرها فراهم است

    کد خبر :797673

نگاهی به تحولات بازار مسکن در سال 99 حکایت از آن دارد که این بازار، رکودی تورمی را در سال گذشته تجربه کرد و در حالی که قیمت ها روندی صعودی داشت، حجم معاملات مسیری کاهشی را در پیش گرفت.

«بازتاب»؛ زهره علامی– تازه ترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن نشان می دهد که متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در اسفند سال 99 با رشد 93.7 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل خود به 30 میلیون و 274 هزار تومان افزایش یافته و حجم معاملات هم با کاهش 48.4 درصدی به 5 هزار و 273 فقره رسیده است.

ثبت رقم 30 میلیون تومان به عنوان متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در اسفند سال گذشته در شرایطی است که در فروردين 99، هر متر مربع زيربناي واحد مسکوني در شهر تهران 15.3 ميليون تومان و تعداد معاملات آپارتمان هاي مسکوني شهر تهران هم 1.2 هزار واحد مسکوني بود.

طی یکسال قیمت مسکن از 15 میلیون تومان به 30 میلیون تومان رسید، یعنی رشدی 100درصدی را تجربه کرد، البته تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن در فروردین نسبت به اسفند کمتر بوده است اما با توجه به اینکه فروردین ماه هر سال به دلیل تعطیلات شاهد کمترین حجم از معاملات هستیم، این موضوع پذیرفتنی است.

تداوم رکود 

روند بازار مسکن از اردیبهشت سال 97 تغییر کرد و قیمت ها جهش قابل ملاحظه ای داشت و به همراه آن، حجم معاملات هم افت کرد، این روند در سال 99 هم ادامه یافت اما با توجه به ثبات نسبی در بازار ارز، پیش رو داشتن انتخابات و احتمال بازگشت آمریکا به برجام، این سوال مطرح می شود که بازار مسکن در سال 1400 چگونه خواهد بود، قیمت و حجم معاملات چه مسیری را طی می کنند؟

میثم مهرپور، کارشناس حوزه مسکن درباره وضعیت این بازار در سالجاری به خبرنگار بازتاب می گوید: انتظار می رود که در سال 1400 نه تنها مسکن بلکه بسیاری از بازارهای مالی، دچار رکود مالی شوند که یکی از دلایل آن هم سیاسی و مربوط به انتخابات ایران و آمریکاست.

مهرپور اضافه می کند: انتخاب بایدن به عنوان رییس جمهور در آمریکا موجب شد که سیاست های انتظاری در اقتصاد افزایش یابد ضمن اینکه شاهد انتخابات ریاست جمهوری در ایران هم هستم و تا شش ماه آینده فضای انتخاباتی بر کشور حکمفرماست.

او ادامه می دهد: غلبه فضای سیاسی و انتخاباتی بر اقتصاد کشور موجب می شود که طرف تقاضا و مصرف تصمیمات خود برای خرید، ساخت و عرضه را اجرایی نکنند و دست نگه دارند.

به گفته این کارشناس بازار مسکن، پیش بینی می شود که روی کار آمدن دولت جدید به همراه جهش قیمت مسکن در دو سال اخیر، موجب شود که قیمت مسکن در سال 1400 نهایت در حد تورم رشد کند و در حجم معاملات هم شاهد رکود باشیم.

جهش قیمتی نداریم

درحالی که طی دو سه سال گذشته بازار مسکن جهش قیمت را تجربه کرده اما مهرپور معتقد است که مسکن طی امسال جهش قیمتی مثل سال 99 نخواهد داشت، او می گوید: در سال های اخیر شاهد رکود تورمی بودیم یعنی در حالی که حجم معاملات افزایشی بود، قیمت ها هم رشد می کرد.

این تحلیلگر بازار مسکن اظهار می کند: در حالی که رکود بر بازار مسکن طی نیمه اول امسال حکمفرماست، وضعیت این بازار در شش ماهه دوم سال بستگی به این دارد که چه دولتی روی کار می آید و چه برنامه ای برای اقتصاد دارد.

به گفته مهرپور، اگر دولت معتقد به ساخت انبوه و جدی، افزایش تسهیلات بانکی، حمایت از ساخت مسکن، تسهیل در صدور مجوز و … باشد همین موضوع موجب می شود که شاهد تغییراتی در بازار مسکن طی سال های آتی باشیم و در سال 1401 به بعد قیمت مسکن کاهش می یابد اما در نیمه دوم امسال تاثیر شگرفی به همراه ندارد.

او ادامه می دهد: درصورتی که دولت جدید اعتقاد به اجرای طرح هایی مانند مسکن مهر و … داشته باشد، قشر آسیب پذیر جامعه می تواند به صاحبخانه شدن امیدوار شود.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به تاثیرپذیری مسکن از سیاست های اقتصادی دولت آینده ادامه می دهد: اگر دولتی بعدی اعتقاد چندانی به حمایت از طرف تقاضا و عرضه نداشته باشد، یعنی ساخت و ساز رشد نکند و حمایت های سیستم بانکی از خانوارها برای خرید مسکن افزایش نیابد، روند رو به رشد قیمت مسکن در سال های آینده ادامه می یابد.

مهرپور تصریح می کند: استدلال نخستین وزیر راه وشهرسازی دولت روحانی این بود که حدود 2.5 میلیون واحد خالی در کشور وجود دارد بنابراین مشکل در عرضه نیست و مساله اصلی در تقاضاست، درواقع عباس آخوندی اعتقادی به ساخت مسکن نداشت، این درحالی است که 2.5 میلیون واحد مسکونی، واحدهایی بود که متقاضی نداشت.

او اضافه می کند: یکی از مشکلات ساختاری مسکن در کشور این است، مناطقی که عرضه مسکن زیاد است، تقاضا نیست و در مناطقی که تقاضا زیاد است، عرضه چندانی صورت نمی گیرد.

افزایش حاشیه نشینی

این تحلیگر بازار مسکن درباره شرایط آتی بازار مسکن می گوید: با توجه به افزایش قیمت مسکن در مراکز استان ها در دو سه سال گذشته، طی امسال و سال های آینده شاهد رشد حاشیه نشینی، خواهیم بود.

مهرپور اضافه می کند: بسیاری از خانوارها دیگر قادر به خرید یا اجاره خانه در مراکز استان ها نخواهند بود بنابراین تقاضا برای خرید و اجاره واحدهای مسکونی حاشیه شهرها که ارزان تر هستند، رشد می کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید