روش های درمان افسردگی

    کد خبر :1006262
افسردگی
طبق آماری که سازمان بهداشت جهانی در روز جلوگیری از خودکشی اعلام کرد: 703 هزار نفر در سال گذشته جان خود را بر اثر خودکشی از دست داده‌اند. این اتفاق در ایران نیز به در سه ماه اول سال 1402 نیز افزایش یافته است و افراد زیادی جان خود را بر اثر خودکشی از دست داده‌اند. با افزایش مشکلات روحی و روانی در جامعه و عدم مراجعه به پزشک متخصص برای درمان آن، منجر به افسردگی‌های حاد و خطرناکی می‌شود که سرانجام به مرگ و خودکشی ختم می‌شود. مشکلاتی از قبیل بی پولی، طلاق، فوت نزدیکان و سایر عوامل محیطی به راحتی می‌تواند در روحیه افراد تاثیر بگذارد و آن‌ها را از ادامه زندگی ناامید کند. بنابراین بهتر است که با افسردگی و علائمش بیشتر آشنا باشید تا در صورت مشاهده به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

افسردگی چیست؟

افسردگی یک نوع اختلال روانی است که زندگی روزمره فرد را مختل می‌کند و روحیه انجام کارها و فعالیت‌های روزانه را از شخص سلب می‌کند. این بیماری در برخی از افراد به مدت طولانی باقی می‌ماند و در برخی دیگر مدت زمان کمی با آن درگیر هستند. افراد مبتلا به افسردگی علاقه‌ای به ادامه زندگی و کارهای روزمرگیشان را ندارند و احساس خستگی مفرط می‌کنند. از علائم افسردگی می‌توان به افزایش خستگی و کاهش انرژی، افزایش یا کاهش اشتها، بی خوابی و یا خواب زیاد، عدم علاقه به ادامه زندگی، بی انگیزگی، افکار پوچ و تهی(خودکشی) و سایر موارد دیگر اشاره کرد. درمان افسردگی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. بیشتر دکترها بر این باروند که با خوردن قرص‌ها و داروهایی متنوع حال افراد مبتلا به افسردگی بهبود می‌یابد.
پیدا کردن دوز مناسب دارو برای کاهش و افزایش انگیزه و روحیه‌بخشی به شخص زمان زیادی را طلب می‌کند؛ چرا که دکتر با تجویز هر دارو باید بسنجد که این داروها برای سلامت روحی او مناسب است یا خیر و تنها راه رسیدن به این نتیجه گیری مصرف داروها توسط فرد مبتلا به افسردگی است

نوروفیدبک چیست؟

نوروفیدبک یکی از بهترین و جدیدترین روش‌های درمانی افسردگی است که بذر انگیزه ادامه به زندگی را در ذهن افراد می‌کارد. این روش درمانی به این صورت است که سنسورهای در نقاط مخصوصی از مغز قرار می‌گیرند و تمام الگوهای فکری و عملکردی مغز را ثبت می‌کنند. هدف از این کار پیدا کردن الگویی برای از بین بردن اختلالات روانی فرد مبتلا به افسردگی است. نوروفیدبک مشکلات مغزی را اصلاح و به آن آموزش می‌دهد تا اختلالات مغزی رو درمان کند. این کار از طریق تحلیل کامل فعالیت‌های مغزی بر اساس نرم‌افزارهای مختلف و درمانگر انجام می‌شود. برای اتصال سلول‌های مغزی پالس‌ها یا ضربات الکتریکی بین سلول‌های مغزی ایجاد می‌شود تا اتصال بین آن‌ها صورت گرفته و با یکدیگر ارتباط بگیرند. تمامی افکار و مشکلات ذهنی که در طول روز از ذهن شما گذر می‌کنند دارای امواج خاصی هستند که از طریق نوروفیدبک کاملاً قابل مشاهده است. با استفاده از نوروفیدبک می‌توان احتلالات روانی، افسردگی، بیش فعالی، عدم توجه و تمرکز، مشکلات خواب، مسائل حافظه، اضطراب، اوتیسم و بسیاری از بیماری‌های دیگر که ریشه مغزی و عصبی دارند درمان کرد.

درمان افسردگی با نوروفیدبک

 درمان افسردگی با نوروفیدبک بدون تجویز دارو و غیر تهاجمی است و عوارضی را برای شخص مبتلا به افسردگی به دنبال ندارد. در این روش درمانی الکترودهایی به گوش و سر افراد متصل می‌شد تا رفتار و الگوهای مغزی فرد مبتلا به افسردگی بررسی و شناسایی شود. پزشک با تغییر الگو امواج مغزی به راحتی و طی گذشت چندین جلسه انواع بیماری‌ها و افسردگی مقاوم در برابر درمان(TRD) را درمان می‌کند. فرد مبتلا باید جلسات متعددی را برای درمان افسردگی سپری کند که تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان افسردگی با نوروفیدبک بسته به وضعیت بیماری شخص دارد. طبق آماری که سازمان بهداشت جهانی منتشر کرده است، نزدیک به 300 میلیون نفر به بیماری افسردگی مبتلا هستند. بیماری افسردگی اگر به مرحله درمان نرسد و از شدت آن کاسته نشود منجر به مرگ و خودکشی می‌شود. بنابراین اگر شخصی با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کند بهتر است که زیر نظر پزشک متخصص باشد تا از پیشروی بیماری او و در نهایت خودکشی جلوگیری شود.

درمان افسردگی با دارو روشی است که در گذشته انجام می‌گردید و نتایج خوبی برای شخص بیمار به همراه ندارد؛ چرا که داروها تهاجمی و عوارض دارند. بیش از یک سوم افرادی که از طریق دارو به درمان افسردگی می‌پردازند، درمان نمی‌شوند. از این رو بهترین روش درمان افسردگی از طریق نوروفیدبک است؛ چرا که به راحتی می‌توان حتی افسردگی‌های حاد و شدید را بر طرف و درمان کرد.نیم کره چپ هر شخص وظیفه ایجاد هیجانات مثبت و افکار مثبت را بر عهده دارد. و نیم کره چپ وظیفه تولید افکار منفی و کنترل هیجانات منفی را برعهده دارد. در افراد مبتلا به افسردگی موج آلفا در نیم کره راست آن‌ها بیشتر است و همین موضوع باعث بروز افسردگی در افراد می‌شود. نوروفیدبک با ایجاد تعادل بین هیجانات مثبت و منفی در هر دو نیم کره سر افسردگی را درمان می‌کند. نوروفیدبک با سرکوب موج آلفا در نیم کره راست تعادل را بین دو نیم کره مغز ایجاد می‌کند.

جمع بندی

آمار خودکشی در ایران در سه ماه اول سال 1402 با افزایش روبرو شده است؛ چرا که بیشتر افراد به دنبال درمان افسردگی، استرس و یا اضطراب نیستند. افسردگی از مهم‌ترین بیماری‌های مغزی است که انگیزه ادامه زندگی در فرد را از بین می‌برد. فردی که به این بیماری دچار می‌شود به دنبال راهی برای پایان دادن به زندگی‌اش است که در بیشتر مواقع به خودکشی منجر می‌شود. درمان افسردگی با نورفیدبک یکی از جدیدترین و بهترین روش‌های درمانی بدون عوارض افسردگی است که شخص مبتلا تنها با گذراندن چندین جلسه به حالت طبیعی خود باز می‌گردد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید