روایت “گاردین” از قمار جدید ایلان ماسک در تغییر نام و لوگوی توئیتر

    کد خبر :1011361
تغییر لوگوی توییتر X

نشریه گاردین در گزارشی با اشاره به اقدام اخیر ایلان ماسک، مالک شبکه اجتماعی توئیتر در تغییر نام و لوگوی این شبکه اجتماعی به حرف X، به این مساله اشاره کرده که این اقدام ایلان ماسک عاری از هرگونه خلاقیت و ابتکار بوده و صرفا پرده ای تازه از شخصیت عجیب و غریب خودِ ایلان ماسک را نیز به نمایش گذاشته است. حرکتی که البته ارزش شبکه اجتماعی توئیتر را نیز به یک سومِ زمانی که خودِ ایلان ماسک آن را خرید، تقلیل داده است.

بازتاب -یکشنبه گذشته، ایلان ماسک مالک شبکه اجتماعی توئیتر در چندین توئیت از تغییر لوگو و نام توئیتر به نام X خبر داد. دلیل این کار ایلان ماسک چیست؟ البته که اگر بخواهیم از دید خود ایلان ماسک به قضیه نگاه کنیم، بعید است مفهومی معنادار از دلِ مساله بیرون بیاید. ایلان ماسک مردی است که سابقه ای وحشتناک و عجیب و غریب در حوزه انتخاب نام و نامگذاری دارد.

در شرکت تسلا نیز ایلان ماسک از اسم های عجیب و غریبی برای برخی محصولات و خط تولید این شرکت استفاده کرده است. او موشک “اسپیس ایکس” را نیز با بداهه پردازی کامل نامگذاری کرد. جالب اینکه سنت نامگذاری های عجیب و غریب و توام با بی سلیقگی حتی به خانواده ایلان ماسک نیز گسترش یافته است. ایلان ماسک قصد داشت نام یکی از فرزندان خود را  X Æ A-12 بگذارد با این حال، به دلیل وجود قوانینی خاص که در کالیفرنیای آمریکا برقرار است و بر اساس آن محدودیت 26 حرفی برای نام افراد به زبان انگلیسی در نظر گرفته می شود، این اقدام وی با مانع بزرگی مواجه شد. کلماتی که  در نام مذکور آمده اند آنطور که ایلان ماسک گفته مجموعه ای از مفاهیمی هستند که در علم جبر، هوش مصنوعی و نام یک هواپیمای جاسوسی شرکت لاکهید مارتین آمریکا متبلور شده اند!

با این همه، علاقه ماسک به حرف X، کاملا عجیب و البته عاری از هرگونه الهام خاصی است. در روزگار قدیم از کلمه X به عنوان حرفی به عنوان یک نماد استفاده می شد و البته که این حرف در قالب هایی نظیر امضا و یا مشخص کردن منطقه ای که در آن گنج قرار گرفته و باید آن را از زیر خاک بیرون کشید نیز استفاده می‌شد. با این حال، در جهان مدرن و به طور کلی جهان فناوری ها، X عملا به حرفی بی معنا تبدیل شده است. درست در همین نقطه است که می فهمیم چرا ایلان ماسک به حرف X علاقه فراوانی دارد: زیرا اساسا وی به مسائل عجیب و بی معنا علاقه زیادی نشان می دهد.

جالب است که بدانیم ایلان ماسک نخستین شرکت خود را  X.com نامید. شرکتی که در واقع یک بانک آنلاین بود. شرکتی که وی در آن جاه طلبی های بزرگی را دنبال کرد. سه ماه قبل از اینکه ایلان ماسک شبکه اجتماعی توئیتر را بخرد، فردی از او در این رابطه که آیا او مایل نیست، شبکه اجتماعی خودش را بسازد؟ سوال کرد. او در پاسخ گفت که شبکه اجتماعی وی متکی به پلتفرم X.com خواهد بود. در همان دوران و در جریان یکی از جلسات سهام داران شرکت تسلا، ایلان ماسک یک چشم انداز بزرگ را برای X ترسیم کرد.

او تاکید کرد که X قرار است به رقیبی برای “وی چت” شبکه اجتماعی همه‌کاره چینی تبدیل شود. شبکه اجتماعی که در آن می توان پرداخت ها و تراکنش های مالی را نیز انجام داد. حرف X در سه شرکت متعلق به ایلان ماسک که همگی در دلاوِر آمریکا ثبت شده بودند و وی از آن ها برای خرید توئیتر به ارزش 44 میلیارد دلار استفاده کرد نیز وجود داشته است. در شرایط کنونی، جالب است که بدانید شبکه اجتماعی توئیتر حدودا یک سوم مبلغی که ایلان ماسک آن را خرید، می ارزد. موضوعی که نشان می دهد علی رغم علاقه عجیب و غریب وی به حروف خاصی نظیرX، او در کار با اعداد و ارقام نیز افتضاح است.

بر اساس گزارش های مختلف، کلیه مکان های متعلق به شبکه اجتماعی توئیتر در روزهای اخیر، لوگوی پرنده معروف را حذف کرده و به جای آن، حرف X را نصب کرده اند و البته که سیلی از نام های عجیب و غریب که حرف X در آن ها برجسته شده نیز در شبکه اجتماعی مذکور و ابتکارات و طرح های تازه آن آورده شده‌اند.

احتمالا ماسک خود را فردی زرنگ می بیند که اغلب شرکت های تحت مالکیتش را در یک حرف مشخص که همان X باشد، قرار داده است با این حال، این اقدام و البته حرف مذکور(X)، به هیچ عنوان نمودی از یک خلاقیت ناب را تداعی نمی کند و صرفا همانطور که پیشتر نیز گفته شد، یک حرکت عجیب و غریب نظیر دیگر حرکت ها و اقدامات بی معنای ایلان ماسک است. بسیاری معتقدند کاری که ایلان ماسک در توئیتر انجام داد، حتی می تواند در نهایت منجر به مرگ و نابودی این شبکه اجتماعی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید