روایت روزنامه نگار برجسته آمریکایی از شلختگی عجیب دولت بایدن

    کد خبر :1009402
جو بایدن در کاخ سفید

«سیمور هرش» روزنامه نگار مشهور و افشاگر آمریکایی در مقاله جدید خود در پایگاه خبری مدرن دیپلماسی، تاکید دارد که دولت بایدن چه از حیث سازوکارهای داخلی خود و چه رقابت های بیرونی اش به ویژه با جمهوری‌خواهان آمریکایی، با چالش های عدیده ای رو به رو است. مساله ای که تا حد زیادی ریشه در هرج و مرج عجیبِ حاکم بر این دولت و تصمیم سازی های عجولانه آن دارد.

بازتاب– اجازه بدهید در ابتدای این گزارش، به سیگنالی از وحشت و نگرانی دموکرات ها همزمان با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا اشاره کنم. این نگرانی از طریق فردی به من منتقل شد که در امور حزبی تجربه و سابقه کار فراوانی دارد. وی گفت: “ترامپ می تواند نامزد جمهورخواهان باشد و “رابرت اف کندی” را به عنوان معاون خود انتخاب کند. سپس شانس این دو فردِ عجیب و غریب جهت پیروزی بر جو بایدنِ دست و پا گیر به شدت افزایش پیدا می کند”. در این راستا، تبعات پیروزی این افراد در آمریکا نیز به شدت گسترده خواهد بود.

مشکل و چالش اصلی بایدن در جنگ و درگیری انتخاباتی و حزبی با جمهوری‌خواهان این است که او وضعیت به شدت آشفته ای دارد. یک مقام آگاه در کاخ سفید به من گفت: “مثلا ما بمب های خوشه ای را در ابتدای آغاز جنگ اوکراین به اوکراینی ها ندادیم اما اکنون این تسلیحات را به کیِف داده ایم و دلیل آن هم این است که دیگر چیزی در بساط نداریم که به اوکراینی ها بدهیم”. آیا این بمب ها همان تسلیحاتی نیستند که کودکان و غیرنظامیان را در اقصی نقاط جهان به کشتن می دهند؟ جالب است که اوکراینی ها به ما می گویند که آن ها را بر سرِ غیرنظامیان نمی ریزند. جالبتر اینکه برخی مقام های ارشد دولت بایدن می گویند که برای نخستین بار این روسیه بوده که از بمب های خوشه ای استفاده کرده است. مساله ای که یک دروغ بزرگ است.

مقام مذکور تاکید کرد: “بمب های خوشه ای هیچ شانسی جهت تغییر روند جنگ اوکراین ندارند”. وی افرود که نگرانی اصلی در مورد اواخر تابستان سال جاری است. هنگامی که روس ها به راحتی حملات اوکراینی ها را پشت سر گذاشته اند و خود را آماده انجام ضدحمله های بزرگ می کنند. سپس چه اتفاقی می افتد؟ آمریکا عملا در این وضعیت خود را کنار کشیده و از ناتو خواسته تا کاری بکند. آیا ناتو با اعزام تیپ هایی که اکنون در لهستان و رومانی آموزش می بینند به این موضوع واکنش نشان خواهد داد؟ در پاسخ باید گفت هنوز هیچ چیز روشن نیست و در فضایی کاملا مبهم به سر می بریم.

البته که نمودهای مختلف دیگری از تشویش و هرج و مرج نیز در دولت بایدن قابل مشاهده است. معاون وزیر خارجه در امور سیاستی یعنی “ویکتوریان نولاند”، عملا از هرگونه ارتقا سازمانی در درون تشکیلات دموکرات ها محروم شده است. موضوعی که به هیچ عنوان دلیل آن روشن نیست.

وی قرار بود جایگزین وندی شرمن شود. نولاند موضع گیری های ضدروسی زیادی داشت و این مساله با دیدگاه‌های بایدن و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نزدیکی زیادی دارد. حال عجیب است که چرا دولت بایدن فردی نظیر نولاند(که به مواضع ضدروسی شهره است) را کنار می گذارد اما بمب های خوشه ای را به اوکراین(اقدامی که کاملا رویه ای ضدروسی است) می فرستد.

در عین حال، یک مقام ارشد اطلاعاتی دولت بایدن به من گفته است که بایدن در میان طیف های قابل توجهی از اعضای سازمان سیا مورد احترام نیست. در دولت او شلختگی موج می زند. البته که افراد مختلف هر روز برای کسب قدرت بیشتر در دولت آمریکا با یکدیگر می جنگند. حتی خود “ویلیام برنز”در مقام رئیس سازمان سیا نیز جاه طلبی های خاص خود را در دولت بایدن دنبال می کند.

او دیپلماتی با تجربه است اما باید توجه داشت که وقتی جاه طلب باشید، وزیر خارجه بودن به درد شما نمی خورد و دنیا را به صدفی برای شما تبدیل می کند. مسائلی از این دست همه و همه نشان می دهند که دولت بایدن از درون با چالش های جدی رو به رو است و البته که چشم اندازهای روشنی نیز از رقابت های خارجی آن هم پیش چشم نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید