ده مورد از ترسناک‌ترین پدیده های نوظهور دنیای تکنولوژی

    کد خبر :1020562
ده مورد از ترسناک‌ترین پدیده های نوظهور دنیای تکنولوژی

نشریه اقتصادی فوربس در گزارشی درباره ده مورد از ترسناک‌ترین روندهای تکنولوژیک آینده نوشت: همه باید در حال حاضر درباره آن‌ها بدانند.

با این که در چشم‌انداز آینده فناوری‌های نوظهور باورنکردنی بسیاری وجود دارد، اما در عین حال یک سری پیشرفت‌های خطرناک و نگران‌کننده نیز در افق دیده می‌شود- که باید مورد توجه قرار گیرند. پیشرفت‌های تکنولوژیک نوظهوری که می‌توانند پیامدهای بزرگی برای نسل‌های آینده بشر داشته باشند.

در حقیقت در شرایطی که دنیا پیشرفت‌های علمی را تحسین می‌کند، اما در عین حال نظارت بر نحوه استفاده از برخی از این فن‌آوری‌ها اهمیتی حیاتی دارد. به عبارت بهتر برخی از پیشرفت‌های تکنولوژیک به راحتی می‌توانند مورد سوء استفاده قرار گیرند یا به روش‌های خطرناک یا هولناکی مورد استفاده قرار گیرند. از این فن‌آوری‌های ترسناک و روندهای نگران‌کننده تکنولوژیک می‌توان مواردی مانند هوش مصنوعی، انسان‌های قابل ویرایش، ادغام انسان و ماشین، امکان چاپ هر چیز، محاسبات کوانتومی، ربات‌های هوشمند، پهپادهای قاتل، مانیتورینگ دیجیتال، فن‌آوری دیپ‌فیک و نانوبات اشاره کرد- که به طور خلاصه به برخی از جوانب این پیشرفت‌های نگران‌کننده می‌پردازیم.

تکینگی هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در بسیاری از جنبه‌ها در حال تبدیل شدن به ابزار ارتقای توانایی تفکر انسانی است. تکینگی هوش مصنوعی یک نقطه فرضی در آینده است که در آن هوش مصنوعی باهوش‌تر از انسان‌ها خواهد شد. در واقع در شرایطی که در حال حاضر نیز الگوریتم‌های هوش مصنوعی بسیار قدرتمندی وجود دارد که می‌توانند در سطوح مختلف بهتر از افراد عمل کنند؛ اما طبیعی است که پیشرفت‌های بیشتر می‌تواند تأثیر زیادی بر مشاغل مختلف داشته باشد.

در این زمینه کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که 80 تا 90 درصد از مشاغل فعلی تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار خواهند گرفت و حتی بسیاری از آن‌ها کاملاً منسوخ خواهند شد. بنابراین انسان‌ها باید به این موضوع فکر کنند که چگونه برای این تغییر آماده شوند و خود را آماده انجام کارهایی کنند که فقط انسان‌ها قادر به انجام آن هستند.

انسان‌های قابل ویرایش

به لطف تکنولوژی کریسپر حالا دیگر انسان قادر شده در گیاهان، جانوران و حتی خود انسان ژن‌هایی را که نسل به نسل به ارث می‌رسند، تغییر دهد. ویرایش ژن مزایای باورنکردنی بسیاری دارد و می‌تواند ما را در مبارزه با بیماری‌ها، رفع جهش‌های ژنتیکی عامل بیماری‌های مرگبار، از بین بردن آلرژی‌های غذایی و اطمینان از داشتن غذای کافی برای تغذیه کره زمین کمک کند. به عنوان مثال، دانشمندان در حال آزمایش روشی برای رفع جهش ژنی خاصی هستند که باعث دیستروفی عضلانی دوشن می‌شود- که می‌تواند منجر به مرگ زودرس شود. از سوی دیگر، نگرانی‌های زیادی در مورد ایده تغییر ژن‌هایی وجود دارد که به ارث می‌رسند. در واقع کریسپر انسان را قادر به دستکاری ژن‌هایی می‌کند- که به طور دائم در ژنوم گنجانده می‌شوند و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شوند و این موجب نگرانی‌های زیادی کرده است. تا جایی که کشورهای بسیاری از جمله در اروپا ویرایش ژرملاین را به دلیل این که مفاهیم آن هنوز به طور کامل درک نشده است، ممنوع کرده‌اند. با این حال اما ویرایش ژرملاین هنوز در چین و ایالات متحده قانونی است و این بحث‌های عمومی بسیاری در مورد مفاهیم و اصول اخلاقی این فناوری باعث شده است.

ادغام انسان و ماشین

ادغام انسان و ماشین در حال حاضر در موارد بسیاری از جمله در زمینه پروتزهای جایگزین اعضای بدن، لنزهای تماسی چشمی و حتی استفاده از فناوری دید در شب در حال انجام است. با این حال اگر این فناوری پیشرفت‌های بیشتری داشته باشد، چه؟ ارتش آمریکا اسکلت‌هایی ساخته که ظاهراً به سربازان قدرت‌های فوق‌العاده‌ای می‌دهند. دانشمندان هم‌چنین روی رابط‌هایی کار می‌کنند که قابلیت‌های هوش مصنوعی را به انسان داده و مثلاً مغزها را با کامپیوتر متصل کرده و به افراد توانایی ذهن‌خوانی می‌دهند- که به معنای ادغام کامل انسان‌ها با ماشین‌ها خواهد بود. این پیشرفت‌ها این نگرانی را به وجود آورده که چنین فن‌آوری‌هایی به طور بالقوه مورد سوء استفاده قرار گرفته و یک چشم‌انداز ترمیناتورمانند در آینده ایجاد کنند.

چاپ سه‌بعدی

فن‌آوری چاپ سه‌بعدی به انسان‌ها امکان می‌دهد عملاً دست به ساخت هر شی سه‌بعدی بزنند؛ اما در عین حال این قابلیت می‌تواند به روش‌های مضر نیز مورد استفاده قرار گیرد و مثلاً چاپ اسلحه‌ها را با دانلود الگوریتمی ساده‌تر کرده و کنترل آن را دشوارتر کند. به خصوص که به دلیل این که هیچ شماره سریالی روی این سلاح‌های چاپ سه‌بعدی وجود ندارد، کنترل و ردیابی این اسلحه‌ها دشوار است و این یک تهدید رو به رشد را نشان می‌دهد. در واقع این ترس وجود دارد که افراط‌گرایان و جنایتکاران با دستیابی به این فن‌آوری توانایی تولید این اسلحه‌های غیرقانونی را به دست بیاورند.

محاسبات کوانتومی

کامپیوترهای کوانتومی ماشین‌های نوآورانه‌ای هستند که می‌توانند پتانسیل قدرت محاسباتی در حدود یک تریلیون برابر ابررایانه‌های امروزی را بدهند. این در کنار مزایای بسیار زیادی که می‌تواند داشته باشد، اما در عین حال هکرها را قادر می‌سازد سیستم‌های امنیتی سنتی را دور زده و عملاً به هر چیزی نفوذ کنند. در حال حاضر، از رمزگذاری پیشرفته برای محافظت از داده‌های شخصی، نظامی و تجاری استفاده می‌شود– اما رایانه‌های کوانتومی خواهند توانست از این رمزگذاری عبور کنند.

ربات‌های هوشمند مستقل

ربات‌های باهوش‌تر و مستقل‌تر می‌توانند جایگزین انسان‌ها در بسیاری از موقعیت‌های شغلی شوند. در واقع روبات‌های مستقل می‌توانند بر اساس اطلاعات موجود تصمیم‌گیری کرده و اقداماتی را بر اساس آن انجام دهند. ماشین‌هایی که در حال حاضر در قالب ماشین‌های خودران و روبات‌هایی که مثلاً همبرگر برمی‌گردانند، در کارخانه‌ها کار می‌کنند، سفارش‌های مواد غذایی را انتخاب می‌کنند، قهوه‌ و غذا درست می‌کنند، بسیاری را بیکار کرده‌اند و حالا مانند هوش مصنوعی باید به این فکر کرد که چگونه می‌توان نیروی کار را برای مقابله با روند جایگزینی کارگران با روبات‌های هوشمند مستقل تعلیم داد.

پهپادهای قاتل

پهپادهایی که با کمک هوش مصنوعی به صورت گروهی با هم کار می‌کنند، می‌توانند اهداف مختلف را شناسایی، ردیابی و نابود کنند. این پهپادها که به عنوان راهی مقرون به صرفه برای رسیدن به اهداف نظامی- بدون آسیب دیدن سربازان- مطرح هستند، یک نوع فناوری جدید هستند که آینده‌ای کاملاً ترسناک را نوید می‌دهند.

نظارت و مانیتورینگ دیجیتال

در دنیای دیجیتالی‌شده امروز تقریباً همه چیز را می‌توان ردیابی کرد. شرکت‌ها در حال ردیابی کارگران هستند و ادارات پلیس از تکنولوژی تشخیص چهره برای نظارت بر اعمال و حرکات افراد استفاده می‌کنند. این نوع نظارت دیجیتال تهدیدی برای حقوق بشر است و در را به روی سوء استفاده های بالقوه باز می‌کند.

دیپ‌فیک

در حالی که چندین و چند کاربرد مفید برای فناوری دیپ‌فیک وجود دارد- مانند بازآفرینی چهره‌های تاریخی برای محیط‌های آموزشی- استفاده مخرب از این فناوری یک نگرانی بزرگ است. در حقیقت دیپ‌فیک را می‌توان برای ایجاد تصاویر و ویدیوهای هر کسی از جمله افراد مشهور، سیاستمداران، یا رهبران دنیای تکنولوژی استفاده کرد و از این نظر این پدیده می‌تواند در راستای حمایت از هر برنامه و تبلیغاتی استفاده شود. در این میان تصاویر دیپ‌فیکی آن‌قدر خوب شده‌اند که تشخیص تفاوت بین فیلم واقعی و تقلبی دیجیتال دشوار است و این خطرات و نگرانی‌های زیادی به همراه داشته است.

نانو ربات‌ها

دانشمندان نانوربات‌هایی ساخته‌اند- روبات‌های کوچکی در مقیاس نانو- که می‌توانند وارد جریان خون شوند و حتی از سد خونی مغز هم عبور کنند. این فناوری مزایای بالقوه بسیار زیادی در مواردی مانند نمونه‌برداری، جمع‌آوری و انتقال داده‌ها و حتی تحویل دارو به اعضای بدن دارد؛ اما پتانسیل سوء استفاده از آن نیز زیاد است و حتی ممکن است نانوربات‌ها در آینده برای انتقال افکار انسانی نیز مورد استفاده قرار گیرند. در این میان نانوربات‌های نظامی نیز می‌توانند فرد یا گروهی از افراد خاص را کشته یا حتی خاطرات آن‌ها را بازنویسی و آن‌ها را به مسیر خاصی هدایت کنند. همچنین نگرانی‌های جدی در مورد حفظ حریم خصوصی نیز وجود دارد.

شفقنا

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. محمدرضا گفت:

    یا ابالفضل!!!!!!!!!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید