درمان کمردرد با پیاده روی ساده

    کد خبر :1075399

یک بررسی جدید نشان می‌دهد یک برنامه ساده پیاده‌روی می‌تواند در پیشگیری از عودهای کمردرد بسیار موثر باشد.

به گزارش همشهری آنلاین، کمردرد که یکی از شایع‌ترین بیماری‌های انسانی است و حدود ۸۰۰ میلیون نفر را در سراسر جهان دچار خود می‌کند، یکی از دلایل اصلی ناتوانی و کاهش کیفیت زندگی است. مشکل دیگر این است که حدود ۷۰ درصد افرادی که یک دوره کمردرد را از سر می‌گذرانند، در سال بعد دچار عود آن هم می‌شوند. به علت همین ماهیت عودکننده کمردرد است که این بیماری بار هنگفتی بر افراد و نظام مراقبت بهداشتی تحمیل می‌کند.

پزشکان در اغلب موارد برای درمان کمردرد ورزش و حرکت‌درمانی و آموزش برای تغییر رفتارهای تشدیدکننده این عارضه را تجویز می‌کند؛ اما گاهی هزینه‌های بالا مانعی برای بیماران در عمل به این دستورهاست.

یک مداخله ساده برای پیشگیری از کمردرد

پژوهشگران استرالیایی در یک بررسی جدید به دنبال پاسخ به این پرسش بودند که آیا پیاده‌روی می‌تواند یک راه‌حل مؤثر، در دسترس و رایگان برای پیشگیری از عود کمردرد باشد.

۷۰۱ بیمار که اخیراً از یک دوره کمردرد بهبود یافته بودند، به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند؛ یک گروه در یک برنامه پیاده‌روی شخصی‌شده به همراه آموزش‌های فیزیوتراپیست‌ها شرکت کردند و گروه دوم درمانی دریافت نکردند.

برنامه پیاده‌روی طوری طراحی شده بود که افراد بتوانند از عهده آن برآیند و هدف این بود که در انتهای برنامه شش‌ماهه افراد در طول هفته هر روز ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنند.

پس از یک تا سه سال پیگیری، افرادی که در گروه پیاده‌روی و آموزش بودند، کمتر کمردردهای محدودکننده فعالیت داشتند و برای مدت بیشتری تا عود بعدی بیماری بدون کمردرد باقی مانده بودند، ۲۰۸ روز در مقایسه با ۱۱۲ روز.

این پژوهشگران که یافته‌هایشان را در ژورنال پزشکی معتبر لنست منتشر کرده‌اند، می‌گویند دقیقاً نمی‌دانند چرا پیاده‌روی این همه در پیشگیری از کمردرد مؤثر است، اما احتمال می‌دهند که ترکیبی از عوامل در این مورد دخیل باشند، ازجمله حرکات نوسانی ملایم در پیاده‌روی، بارگذاری بر روی ستون فقرات و تقویت ساختارهای آن، آرامش‌بخشی یا ریلکسیشن عضلات و کاهش استرس و آزاد شدن آندورفین‌ها، ناقل‌های عصبی درونی که سرخوشی ایجاد می‌کنند.

افراد گروه پیاده‌روی همچنین مدت کمتری را به علت درد از کارشان مرخصی گرفته بودند.

البته این پژوهشگران محدودیت‌های بررسی‌شان را هم یادآور می‌شوند: شرکت‌کنندگان در این بررسی اغلب زن در فاصله سنی ۴۳ و ۶۶ سال بودند و عموماً تحصیلات بالایی داشتند. این محدودیت‌ها ممکن است تعمیم‌بخشی این یافته‌ها را محدود کنند.

پیشگیری بهتر از درمان است

کمردرد می‌تواند علل بسیار گوناگونی داشته باشد، از تحلیل رفتن دیسک‌های بین‌مهره‌ای و تحلیل رفتن مفاصل متصل‌کننده مهره‌های ستون فقرات گرفته تا ناپایداری یا بدشکلی ستون فقرات و فشار آمدن بر ریشه‌های اعصاب نخاعی و کشیدگی و رگ به رگ شدگی عضلات اطراف ستون فقرات؛ اما در بسیاری از موارد هم علت خاصی برای کمردرد پیدا نمی‌شود.

این پژوهشگران می‌گویند گرچه همه قبول دارند که «پیشگیری بهتر از درمان است» و واقعاً هم همین طور است- اما رویکرد پیشگیرانه عمدتاً درباره کمردرد نادیده گرفته شده است و تقریباً همه بررسی‌های پیشین بر درمان دوره‌های کمردرد متمرکز بوده‌اند نه پیشگیری از عود کمردرد در آینده.

به گفته این پژوهشگران شمار محدودی از بررسی‌های کوچک در گذشته نیز نشان داده‌اند که ورزش کردن و آموزش دیدن بیماران می‌تواند به پبشگیری از کمردرد کمک کنند، اما مداخلات ورزش پایه‌ای که در گذشته مورد بررسی قرار گرفته‌اند، اغلب به شکل گروهی بوده‌اند و نیاز به نظارت بالینی دقیق و تجهیزات گران‌قیمت داشته‌اند، بنابراین اکثریت بیماران کمتر به آنها دسترسی داشتند، اما این بررسی نشان داد که یک برنامه ساده پیاده‌روی به همراه چند جلسه آموزشی می‌تواند تأثیربخشی بالایی در پیشگیری از کمردرد داشته باشد.

از سوی دیگر، به گفته آنها پیاده‌روی شیوه‌ای رایگان و در دسترس برای ورزش به خصوص برای مردم مناطق روستایی و دورافتاده با دسترسی محدود به مراقبت‌های بهداشتی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید