دختران نوجوان همچنان خشمگینند!
در شرایطی که اخبار متعددی درباره خودکشی دختران نوجوان اصفهانی و ارتباط آن با چالش «نهنگ آبی» منتشر میشود، مسئولان آموزش و پرورش نسبت به رقم قابل توجه آسیبهای اجتماعی در میان دانشآموزان پسر و خشم بالای دختران دانشآموز هشدار میدهند.
آسیبهای اجتماعی سویه بد زندگی مدرن است و زمانی که این آسیبها از حدی بگذرد و در میان اقشاری مانند دانشآموزان که سن پایینی دارند رواج پیدا کند باید عنوان کرد که زنگ خطر به صدا در آمده است. زنگ خطر به صدا در آمده است و این صدا را زمانی که خبر از کاهش سن اعتیاد، بزهکاری و… میرسید، باید میشنیدیم. با وجود این، به نظر میرسد در زمان مناسب کتمان آسیبها باعث شد آنها افزایش پیدا کنند و اکنون دیگر روزی نیست که خبری شوکهکننده درباره بروز یک آسیب اجتماعی در میان کودکان و نوجوانان نشنویم؛ کودکان و نوجوانان اکنون قربانی آسیبهایی شدهاند که هیچتناسبی با سن و سالشان ندارد.
بر اساس آخرین اطلاعات در اثر خودکشی و سقوط همزمان دختران نوجوان از بالای بزرگراه چمران اصفهان یکی از آنها به محض برخورد با زمین به کمای عمیق رفته و جان داده است و دیگری با شکستگیهای متعدد استخوانی روبهرو شده و با تلاش پزشکان به هوش آمده، به بخش منتقل شده و نیاز به مراقبتویژه ندارد. خودکشی دختران اصفهانی متاثر از چالش نهنگآبی همگان را در بهت و حیرت فرو برد و سبب اظهارنظرهای متعددی در این زمینه شد. عدهای ارتباط این خودکشیها را به این چالش رد و برخی تایید کردند و متهم اصلی نیز یک بار دیگر اینترنت، شبکههایمجازی و جراید پر از مطالب درباره نقش آسیبرسان شبکههای مجازی بر نوجوانان و جوانان عنوان شده است.
نکته حائزاهمیت آن است که اگر حتی این خودکشیها ارتباطی به چالش معروف نهنگآبی نداشته باشد، بسیار هشداربرانگیز است. کلمه خودکشی بارمعنایی بسیار بدی دارد و وقتی سخن از خودکشی نوجوانان دختر به میان میآید ناخودآگاه بار معنای وحشتناکتری نیز پیدا میکند. به گفته مدیرکل آموزشوپرورش شهر تهران با اشاره به آسیبهایاجتماعی موجود در سطحمدارس این شهر، گفت: «در حال حاضر رفتار پرخطر در میان پسران ما در مقطعمتوسطه اول 7/19درصد است. خشم بالا در میان دخترهای ما 6/19درصد است که این ارقام نشان میدهد وضعیت خوبی وجود ندارد.»
قول آسیبشناسی از مدرسه 2 دختر نوجوان
رئیس اداره اطلاعرسانی آموزشوپرورش اصفهان از پیگیریهای آموزشوپرورش از مدرسه دو دانشآموزی که اخیرا اقدام به خودکشی کردند، خبر داد و گفت: سر فرصت آسیبشناسی از این مدرسه خواهیم داشت. علیرضا مهدی درباره آخرین پیگیریهای آموزشوپرورش در مورد خودکشی دو دانشآموزاصفهانی که منجر به فوت یکی از آنها و مصدومیت شدید دیگری شد، بیان کرد: فرمانده نیرویانتظامی استان پس از وقوع این حادثه، طبق مستنداتی که داشتند، علت خودکشی را نهنگآبی اعلام کردند که البته در حال حاضر این موضوع رد شده است و پیگیریها همچنان ادامه دارد. او با اشاره به اینکه حادثه خودکشی این دو دانشآموز در ساعت غیرآموزشی بوده است، گفت: این دو نفر در شیفت بعدازظهر درس میخواندند و حادثه در ساعت ۱۱ صبح رخ داده است.
نقش کمرنگ خانواده برای فرزندان
مدیرکل آموزشوپرورش شهر تهران در جلسه علنی شورایاسلامی شهر گفت: حدود 66درصد از دانشآموزان ما در پاسخ به این سوال که اگر مشکلی برای شما پیش بیاید چه کسی به شما کمک خواهد کرد جای خانواده، همسالان و دوستان خود را معرفی کردند، که این نشان از این دارد که بچههای ما نقش خانواده را کمرنگ میبینند. عباسعلی باقری در این جلسه تربیت را کاری دشوار خواند و افزود: اگر بخواهیم تربیت را به درستی انجام دهیم قطعا کار دشواری خواهد بود. بسیاری از مشکلات، ناشی از همین حوزهتربیت نادرست است. همانطور که در قرآن اشاره شده است هر فردی با خصوصیتهای خود خلق شده، بنابراین در تربیت افراد نیز نسخهواحدی وجود ندارد. در امر تربیت عواملی به صورت اصلی و مستقیم تاثیرگذار هستند که بر پیچیدگیهای آن میافزاید.
خانواده و مدرسه را بیشتر دریابید!
رئیس انجمن مددکاراناجتماعی در گفتوگو با «آرمان» با اشاره به عواملموثر در اقدام به خودکشی در نوجوانان میگوید: در حوزه آسیبهایاجتماعی که خودکشی نیز جزو این آسیبهاست، باید چند نکته را در نظر گرفت. اولین موضوع تکعاملی نبودن آسیبهایاجتماعی است، مجموعهای از عوامل سبب اقدام به خودکشی فرد میشود. برای مثال فضایمجازی به تنهایی نمیتواند عامل خودکشیفرد باشد و فینفسه هیچگونه نقشی در اقدام به خودکشی افراد ندارد.
حسن موسوی چلک میافزاید: افراد باید مهارت تصمیمگیری را بیاموزند تا اگر ناکامی دارند، متحمل شکستتحصیلی و عشقی شدند یا شرایط نابسامان در محیط خانواده دارند، بتوانند خودکنترلی کرده و مدیریت خشم کنند، زیرا خودکشی نوعی جبران ناکامیها و شکستها یا خواستههای تامیننشده افراد است. گاهی فرد برای رسیدن به خواستههایش تحتعنوان «اقدام به خودکشی» دیگران را تهدید میکند یا گاهی به حدی مشکلروانی دارد که منتج به از دست دادن جان او میشود. او تاکید میکند: نقش مهارتهایفردی را در این موضوع نمیتوان نفی کرد اما خانواده و جامعه که نظامآموزشی بخشی از آن است نیز تاثیرگذار هستند.
این دو در تقویت مهارتها، دانشها و شناخت بیشتر منابع اجتماعی افراد نقش دارند. گاهی شرایط خانواده یکی از عوامل موثر اقدام افراد به خودکشی و گرایش آنها به دیگر آسیبهایاجتماعی مانند تمایل به خشونتورزی است. موسویچلک میافزاید: نقش دیگر خانواده و جامعه بازتوانی افرادی است که به هردلیل اقدام به خودکشی میکنند. او خاطرنشان میکند: یکی از بهترین بسترهایی که میتواند دانشآموزان را در زمینه پیشگیری از آسیبهایاجتماعی کمک کند، مدرسه است.
مدرسه قادر به شناسایی دانشآموزانی است که تمایل به خودکشی دارند. این مددکاراجتماعی در پایان میافزاید: به دلیل گرد آمدن دانشآموزان، مسئولان مدارس و اولیای دانشآموزان، آموزشو پرورش بهترین بستر برای افزایش سواداجتماعی، ارتقای مهارتهایاجتماعی و شاخصهای سلامتروانی – اجتماعی است.