“جنگ نفتکشها” هزینههای انتقال نفت را افزایش داد
باید دید در صورت ادامه تنشها در قالب “جنگ نفتکشها“، تا چه زمانی ابزارهای آمریکا و شرکایش برای کنترل قیمت ها در بازار نفت جوابگو است و تا چه زمانی فشار مصرفکنندگان در خصوص جلوگیری از افزایش هزینههای انتقال نفت را می توانند تحمل کنند.
امریکا و همپیمانانش پس از آنکه با وجود تمامی تلاشهای سیاسی، اقتصادی و حتی استفاده از ابزارهای غیرقانونی نتوانستند آنطور که در سال گذشته مدعی شده بودند، صادرات نفت ایران را به صفر برسانند، ایجاد اختلال در حمل و نقل دریایی نفتکشها را با هدف ضربه زدن به صادرات نفت و فرآوردههای نفتی ایران در برنامه قرار دادند.
نخستین اقدام را عربستان با توقیف نفتکش ایرانی در بندر جده انجام داد و پس از آن، دیگر همپیمان آمریکا، یعنی دولت بریتانیا اقدام به توقیف نفتکشی که حامل محموله ایرانی بود کرد و امریکا و همپیمانانش با تصور اینکه در راستای صادرات نفت ایران اختلال ایجاد کردهاند، منتظر عقبنشینی ایران بودند که با اقدام قاطع کشورمان در توقیف نفتکش متخلف انگلیسی در خلیج فارس مواجه شدند.
به گزارش تسنیم،این رخدادها در کنار اقدامات خرابکارانه ماههای گذشته در حمله به نفتکشهای اماراتی و نروژی در خلیج فارس، فضایی را در عرصه جهانی انتقال نفت ایجاد کرده که بیش از همه به ضرر مصرفکنندگان نفت شده است.
شرکتهای بیمهای با اعلام افزایش ضریب ریسک، هزینههای بیمه نفتکشها را افزایش دادهاند. این افزایش هزینه برای نفتکشهایی که در خلیج فارس تردد می کنند به طور قابل توجهی بیش از سایر نفتکشها است.
از سوی دیگر برخی شرکتهای نفتی در تلاش برای حفظ ایمنی محمولههای خود، اقدام به استخدام شناورهای اسکورت می کنند که این مورد اگرچه بسیار محدود در مقایسه با حجم تردد روزانه نفتکشها اتفاق می افتد اما هزینههای مضاعفی را برای صاحبان محمولههای بزرگ به دنبال دارد.
پیشبینی می شد که قیمت نفت خام پس از این رخدادها، به طور قابل توجهی با رشد مواجه شود، اما امریکا و همپیمانانش با استفاده از ابزارهای سیاسی و همچنین افزایش عرضه نفت در بازار جهانی، موفق شدهاند تا امروز از جهش قابل توجه قیمت نفت جلوگیری کنند. باید دید در صورت ادامه تنشها در قالب “جنگ نفتکشها”، تا چه زمانی ابزارهای امریکا و شرکای غربی و منطقهای اش برای کنترل قیمت ها در بازار نفت جوابگو است و از سوی دیگر تا چه زمانی فشار مصرفکنندگان در خصوص جلوگیری از افزایش هزینههای انتقال نفت را می توانند تحمل کنند. این فشار می تواند در آیندهای نزدیک غربیها را از ادامه تنش آفرینی در بازار حمل و نقل دریایی نفت وادار به عقب نشینی کند.