تدوین مرامنامه برای جلوگیری از تخلف راهنمایان گردشگری
دبیر جامعه تورگردانان ایران گفت: جامعه راهنمایان گردشگری و تورگردانان برای جلوگیری از تخلفات راهنمایان مرامنامهای را در حال تدوین دارند تا تخطی فعالان این حوزه را مدیریت کنند.
سید هادی شیرازی دبیر جامعه تورگردانان ایران پیرو انتشار خبری مبنیبر توصیه آژانسهای ژاپنی به گردشگران برای عدم خرید صنایعدستی از فروشگاههای استان اصفهان همراه با راهنمای گردشگری ایرانی به خبرنگار مهر گفت: آژانسهای توریستی خارجی به گردشگران خود هنگام سفر به ایران اعلام میکنند که از اصفهان صنایع دستی نخرند؛ شاید یکی از علتهای آن این باشد که صنایع دستی در کشورمان شناسنامه ندارد، اگر هر محصول و صنایعدستی ما شناسنامه داشت مشخص بود که چه جنسی با کیفیتتر و چه جنسی بی کیفیت تر است، نرخ آن چیست و کجا باید آن را تهیه کرد. باید اتحادیههای صنایع دستی در این موضوع ورود پیدا کنند و دادن شناسنامه به هر اثر را مدیریت کنند تا نگاههای منفی از روی این موضوع برداشته شود.
وی گفت: گاهی گردشگران خارجی کالایی را از ایران میخرند و زمانی که به کشورشان برمیگردند میبینند که در کشور خودشان همان جنس بسیار ارزانتر بوده است. به همین دلیل متأسفانه میتوان مشاهده کرد که در برخی از سایتها هنگام سفر به ایران نوشته شده که اصفهان زیباست اما گول فروشندگان صنایع دستی را نخورید.
شیرازی بیان کرد: راهنمایان پیشانی صنعت گردشگری ما هستند آژآنسهای گردشگری تلاش زیادی میکنند که افراد خارجی را جذب کرده و به ایران بیاورند حتی در نمایشگاهها شرکت میکنند و بازاریابی کرده تا عده کمی حاضر به سفر در ایران شوند و در نهایت آنها را به راهنمای گردشگری میسپارد اگر آن گروه راضی به کشورش برگردد مشخص است که راهنما حرفهای و منصف بوده است و اگر ناکارآمد بوده باشد آن گروه ناراضی برمیگردد. برخی از مغازه داران از راهنمایان گردشگری سواستفاده میکنند و برای آنها جذابیت ایجاد کرده و میگویند که اگر گردشگران را به مغازه آنها ببرند به آنها سوبسید زیادی میدهند این کار اصولی نیست البته حد و اندازهای دارد کمیسیونی که برای این کار در نظر گرفته میشود مشخص باید باشد نه اینکه سوبسیدی که به راهنما می دهد را از طریق فروش گرانتر کالا به مسافر جبران کند.
عضو جامعه تورگردانان ایران بیان کرد: چندین بار راهکارهای متفاوتی را پیشنهاد کردهایم و در حال حاضر هم مرامنامهای در حال نوشتن است تا اگر راهنمایان و یا همکاران دیگر تخطی کردند در حد وظیفه خودمان آن را مدیریت کنیم و به همکاران دیگر بگوییم که دیگر با آن فرد همکاری نکنند. این مرام نامه برای راهنمایان گردشگری نیز هست. این مرام نامه با همکاری جامعه تورگردانان و جامعه راهنمایان گردشگری در حال تهیه است.
وی افزود: در کشور حدود ۶ هزار راهنمای گردشگری داریم که حدود هزار نفر آنها شغل اولشان راهنمایی است و تخصصی در این حوزه کار میکنند. مگر چند نفر در بین این افراد وجود دارند که چهره بقیه را خراب می کنند؟ تشکل راهنمایان گردشگری نیز با این موضوع مشکل دارد و آنها هم به دنبال این هستند که از این تخلفات جلوگیری کنند.