بهترین زمان مصرف خرما

    کد خبر :1032342

اغلب ما از خرما به عنوان یک شیرینی لذیذ در کنار چای یا در ترکیب دسر ها استفاده می کنیم و زمانی که خرمایی کوچک را در دهانمان می گذاریم پخش شدن طعم شیرین آن در دهان باعث می شود فراموش می کنیم که این میوه هم مانند هر خوراکی دیگری باید در زمان خاصی مورد استفاده قرار گیرد و داشتن شیرینی فوق العاده نباید باعث مصرف بیش از حد میوه خرما گردد در نتیجه ما در این مقاله سعیمان بر این است که نه تنها خرما را از نظر ارزش غذایی و خواص خرما را بررسی کنیم بلکه بتوانیم با اطلاع از بهترین زمان مصرف خرما این میوه بهشتی را در موقعیت مناسبی مورد استفاده قرار دهیم.

ارزش غذایی خرما

لازم است پیش از پرداختن به بهترین زمان مصرف خرما در ابتدا ارزش غذایی و خواص خرما، این میوه بهشتی، را بررسی کنیم. خرما میوه ای است که در آن انوع ویتامین ها، فیبر، آنتی اکسیدان و مواد معدنی وجود دارد و قادر است بخش اعظمی از نیاز بدن به ویتامین و مواد معدنی را تامین کند. علاوه بر این توسط خرما انرژی بدن نیز تامین می گردد که همین خاصیت فوق العاده این میوه سبب شده است تا زمان مصرف آن نیز اهمیت پیدا کند. حال به طور خلاصه در جدول زیر میزان هر یک از مواد معدنی و ویتامین های موجود در میوه خرما را می بینیم.

بهترین زمان خوردن خرما

در مناطق گرمسیری استفاده از میوه خوش طعم و لذیذ خرما بسیار رواج دارد اما استفاده از این میوه همانند بسیاری از مواد غذایی اصول مربوط به خود را دارد که یکی از مهمترین قواعد استفاده از خرما این است که از آن در یک تایم مشخصی در شبانه روز بهره بگیریم یا اینکه آن را در زمان مناسبی استفاده کنیم بدین معنا که پس از خوردن وعده های اصلی غذا استفاده از خرما صورت گیرد یا پیش از آن در نتیجه ما در اینجا به بررسی کامل بهترین زمان مصرف این میوه بهشتی می پردازیم.

صبحانه: فیبر و قند طبیعی موجود در خرما زمانی که روز خود را آغاز می کنیم می تواند علاوه بر تامین انرژی فوق العاده برای بدن در طول روز احساس سیری را برای ما به همراه داشته باشد.

قبل یا بعد از تمرین های ورزشی: تمرینات سنگین در هنگام ورزش کردن ممکن است موجب درد و گرفتگی عضلات شوند و رسیدن پتاسیم کافی به بدن از درد و گرفتگی عضلات جلوگیری می کند. به همین علت میوه خرما که سرشار از ماده پتاسیم می باشد نقشی اساسی در از بین بردن گرفتگی عضلات ورزشکاران دارد اما فواید خرما برای ورزشکاران به همین جا ختم نمی شود و می توان گفت تنها خوردن 2 تا 3 عدد خرما پس از ورزش می تواند ریکاوری انرژی از دست رفته را به همراه داشته باشد.

میان وعده های شبانه یا بعدظهر: در مورد ضرورت خوردن خرما در میان وعده لازم است ابتدا نگاهی به خواص فوق العاده این میوه برای سلامتی بیندازیم؛ چرا که میوه خرما سرشار از آنتی اکسیدان، فیبر، ویتامین و آهن است که می تواند تاثیر فوق العاده ای بر سلامت مغز، قلب و سیستم ایمنی بدن داشته باشد. به همین علت گنجاندن تنها چند عدد خرما به میان وعده های شبانه می تواند سلامت و انرژی بدن را تا حد مطلوبی بالا ببرد.

در زمان خالی بودن معده: اغلب افراد سرد مزاج می توانند قبل غذا میوه خرما را مصرف کنند و این دسته از افراد تنها کسانی هستند که می توانند خرما را با معده خالی استفاده کنند اما چرا افرادی با طبع گرم نمی توانند از خرما با معده خالی استفاده کنند؟ در جواب این سوال لازم است بگوییم که این دسته از افراد زمانی که خرما را با معده خالی مصرف می کنند در هنگام گوارش غذا خرما بلافاصله به صفرا تبدیل می شود و می تواند برایشان عوارضی را به دنبال داشته باشد. هر چند که میوه خرما خواصی برای معده نیز دارد و در بسیاری از موارد می تواند به بهبود زخم معده کمک کند.

بدترین زمان خوردن خرما

همان طور که در جدول ارزش غذایی خرما ملاحظه کردید این میوه فیبر و فروکتوز فراوانی دارد که همین موضوع موجب می شود تا بدن نتواند در هر ساعتی از شبانه روز آن را هضم کند یا استفاده از خرما در بعضی ساعت ها سیستم گوارش را دچار مشکل کند اما دقیقا چه زمان هایی نباید از میوه خرما استفاده کرد؟ زمان هایی که خوردن این میوه شیرین مناسب نیست عبارتند از:

♦ زمانی که سیستم گوارش دچار مشکل شده یا به عبارتی به سندروم روده تحریک پذیر مبتلا باشیم نباید از خرما استفاده کنیم؛ چرا که خرما فروکتوز فراوانی را در ساختار خود جای داده است و همین مورد می تواند تشدید بیماری یا نفخ و دل درد را به همراه داشته باشد.

♦ بلافاصله پس از وعده غذایی اصلی نباید از خرما استفاده کنیم؛ زیرا مقادیر زیاد فیبر موجود در این میوه سبب می شود تا دستگاه گوارش نتواند غذا را به خوبی هضم کند.

♦ سوربیتول موجود در خرما زمان اسهال شدید حرکات روده را تشدید می کند و منجر به وخیم تر شدن اسهال می گردد در نتیجه خوردن خرما در این زمان توصیه نمی شود.

♦ زمانی که به هر دلیلی در دهان تاول یا زخمی ایجاد می شود، بهتر است خرما مورد استفاده قرار نگیرد.

باید ها و نباید های استفاده از خرما

هر چند خوراکی شیرین و لذیذ خرما می تواند علاوه بر انرژی بخش بودن ویتامین های مورد نیاز بدن را نیز تامین کند اما خرما در کنار برخی مواد غذایی مانند ماست برای بدن مضر است. علاوه بر این نباید بیش از حد این میوه را استفاده کرد؛ چرا که در طولانی مدت می تواند مصرف بی رویه خرما عوارضی همچون مشکلات شکمی، افزایش وزن، بثورات پوستی و جوش های پوستی را به همراه داشته باشد.

افزودن خرما به رژیم غذایی

به طور کلی از خرما و شیره آن می توان به جای شکر و سایر مواد افزودنی در ترکیب دسر ها و یا در کنار چای و شیر استفاده کرد اما برای بهره گیری از این میوه گرمسیری می توانید آن را پس از صبحانه و در آغاز روز نیز برای رساندن انرژی کافی به بدن مصرف کنید. همچنین توسط خرما می توانید میان وعده هایی لذیذ همانند خرما توپی و رنگینک را تهیه کرده و آن را به عنوان عصرانه ای مفید میل کنید.

در انتها

با آنکه خرما تنها در مناطق گرمسیری و جنوب کشور کشت می شود اما با داشتن طعمی بسیار شیرین و دلچسب در سراسر دنیا خواهان فراوانی دارد اما این میوه خوش طعم و پر از خاصیت نیز باید ها و نباید هایی در استفاده دارد که لازم است آن ها را بدانیم و در بهترین زمان ممکن از انرژی طبیعی خرما استفاده کنیم. در نتیجه ما در این مقاله سعی کردیم هر آنچه در مورد بهترین زمان خوردن خرما و بدترین زمان آن تا ارزش غذایی خرما را برای شما عزیزان شرح دهیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید