برخی اقتصاد صنعت هوایی را نمی‌شناسند

    کد خبر :10128

قائم‌مقام آخوندی در واکنش‌ به اظهارات یکی از کاندیدا ریاست جمهوری در دومین مناظره و اینکه وی گفته بود ساخت قطعات هواپیما در ایران می‌تواند انجام شود پاسخ داد که این کاندیدا اقتصاد صنعت هوایی را نمی‌شناسد.

 اصغر فخریه‌کاشان در واکنش‌ به این اظهارات عنوان کرد: ساخت ١٠ تا ٢٠درصد قطعات در ایران و استفاده در هواپیماهای خارجی مستلزم آن است که این توان در داخل وجود داشته باشد. دوم، این قطعه از نظر استانداردهای بین‌المللی مورد تأیید قرار بگیرد. سوم، شرکت خارجی که می‌خواهد آن را استفاده کند، برای استفاده از آن، رضایت داشته باشد. چهارم، باید چنین کاری اجازه صادراتی از طرف کشورهای صادرکننده هواپیما داشته باشد. پنجم، این اقدام با زمان‌بندی‌ای که مد نظر ماست، سازگار باشد و قیمت تمام‌شده آن هم مناسب باشد. در کشور قطعا توان‌هایی برای ساخت هست؛ اما همه این قطعات، استاندارد بین‌المللی ندارد.

وی ادامه داد: به‌همین‌دلیل در هواپیماهای داخلی خود هم که قرار بود بسازیم و تاکنون نساختیم، مجبور شدیم به سراغ افرادی برویم که دارای استاندارد باشند و آنها قطعات را برای ما تأیید کنند. درحال‌حاضر هیچ‌کدام از آنها در کشور امکان‌پذیر نیست.

فخریه با اشاره به اینکه حتی اگر همه این شرایط فراهم باشد، حداکثر می‌توانید روی صد هواپیما، صد قطعه بگذارید گفت: کجای دنیا برای صد هواپیما، سرمایه‌گذاری هنگفت می‌کنند، وقتی هیچ ‌تضمینی وجود ندارد که ایرباس یا یک هواپیماساز دیگر آن قطعه را بخرد. اطلاعات آقای میرسلیم متأسفانه کافی نبوده است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: ما به جای اینکه به ایرباس بگوییم صد قطعه می‌سازیم، شرکت‌های دانش‌بنیان را به ایرباس معرفی کرده‌ایم تا آنها را ارزیابی کند و بررسی کند کدام‌یک از آنها می‌تواند چه قطعه یا نرم‌افزار را بسازد و پس از آن، این قطعات یا نرم‌افزارها را در زنجیره تدارکات ایرباس قرار بدهد. ممکن است این فرایند به ٥٠ هواپیمای ما نرسد؛ اما وقتی به این مرحله رسید، شرکت‌های ایرانی یکی از ساپلایرهای ایرباس خواهیم بود و به جای اینکه برای صد هواپیما قطعه بسازیم، برای هزار هواپیما در سال، فعالیت خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: با تشکیل کمیته مشترک با ایرباس و معاونت فناوری ریاست‌جمهوری، این اقدام را در دستور کار قرار داده‌ایم؛ بنابراین آقای میرسلیم که چنین اظهاراتی دارد، قطعا اقتصاد صنعت هوایی را نمی‌شناسد. اکنون برای خرید هواپیما از بزرگان هواپیمایی اقدام کرده‌ایم. وقتی این هواپیما را زودتر به‌ کشور وارد می‌کنیم، صرفه‌جویی ارزی کرده و اشتغال ایجاد می‌کنیم و با تعمیرات با کمک ایرباس، دانش را پله‌پله به داخل کشور منتقل می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید