استارتاپ چیست و چگونه راه‌اندازی می‌شود؟

    کد خبر :937964

در دنیای توسعه یافته امروز، بیشتر از آن که پیشرفت‌های قابل توجه در کسب و کار و تکنولوژی آدمی را مبهوت کند، نوآوری در کسب و کارها و بهره‌مندی از تکنولوژی در راستای راه‌اندازی مشاغل نوین مورد توجه قرار می‌گیرد. این روزها اهمیت و توجه به مسائلی از جمله: کارآفرینی، استارتاپ، سرمایه‌گذاری در زمینه‌های استعدادیابی و رشد فردی در راستای پیشرفت در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی کشور در بالاترین سطح خود قرار دارد. اگر به کارآفرینی و موضوعات مرتبط با آن علاقه‌مند هستید، توصیه می‌کنیم حتما به وبسایت‌هایی مانند فرچون، فوربز، دانشگاه کسب و کار، بیزینس اینسایدر و هاروارد بیزینس ریویو سر بزنید و اطلاعات خودتان را در موضوعات کارآفرینی، سرمایه‌گذاری، استارتاپ و توسعه فردی بالا ببرید. حتما تاکنون راجع‌به کسب و کارهای نوین و نوپا چیزهایی شنیده‌اید، در ادامه راجع‌به این نوع مشاغل صحبت خواهیم کرد.

استارتاپ چیست؟

قبل از هر چیزی لازم است با مفهوم این اصطلاح پر تکرار در این روزها آشنا شوید. استارتاپ اصطلاحی است که به واسطه فاکتورهای مؤثر در ماهیت آن، تعاریف متعددی برای آن وجود دارد. در واقع هنوز تعریف واحدی برای این لغت وجود ندارد؛ اما می‌توان در یک حالت کلی آن را کسب و کاری دانست که بر مبنای یک ایده خلاقانه و با هدف شکل‌‌گیری یک نوع کسب و کار تکرار‌پذیر و مقیاس‌پذیر راه‌اندازی می‌شود. این اصطلاح در حوزه کارآفرینی و سرمایه‌گذاری برای ایجاد شغل در راستای رفع نیازهای اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته و به‌عبارتی با این حوزه‌ها ارتباط دارد. آنچه در راه‌اندازی یک کسب و کار نوین و نوپا مورد توجه قرار می‌گیرد، قابلیت توسعه آن بدون نیاز به افزایش منابع انسانی و مالی و ایجاد و رشد ارزش‌های آن و هم‌چنین قابلیت تکرار و انبوه‌سازی در تولید محصول یا ارائه خدمتی با هدف درآمدزایی بیشتر است.

در راه‌اندازی چنین کسب و کارهایی هیچ قطعیتی در راستای شکل‌پذیری و یا عدم شکل‌پذیری وجود ندارد. در واقع هیچ تضمینی وجود ندارد که ایده‌های افراد در مسیر راه‌اندازی یک شغل نوین به ثمر بنشیند. به همین‌دلیل است که طراحی کسب و کارهای استارت آپی نیازمند توجه و به‌کارگیری فاکتورهای متعددی است. ماهیت استارتاپ در چند ویژگی خاص خلاصه می‌شود. از این ویژگی‌ها می‌توان به نوآوری، سن، رشد، خطر، حل یک مشکل، انعطاف‌پذیری، مقایسه‌پذیری و کار تیمی اشاره کرد. قبل از این که به بررسی این ویژگی‌ها بپردازیم، باید بدانید که هر کسب و کار نوپا و تازه راه اندازی‌شده صرفا یک استارت آپ نیست. شرکت یا سازمانی تحت عنوان کسب و کار استارت آپی شناخته می‌شود که یک محصول یا خدمت نوآورانه را در راستای حل مشکلات مردم و نیاز واقعی آن‌ها ارائه دهد و در همان مراحل اولیه به توسعه قابل قبولی برسد. در حقیقت استارت آپ باید مورد استقبال مردم قرار بگیرد.

ویژگی‌های استارتاپ

♦ برخی از ویژگی‌ها در تمام استارت آپ‌ها یکسان است. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نوآوری اشاره کرد. این که نوآوری در مدل کسب و کار باشد یا محصولات، آن چنان اهمیت ندارد؛ مهم آن است که نوآوری در اساس و بنیان استارتاپ دیده شود.

♦ سن از دیگر ویژگی‌های کسب و کار است که در حوزه‌استارتاپ به شکل دیگری معنا می‌شود. توجه کنید که هر کسب و کار نوپایی صرفا استارت‌آپ نیست و شرکت‌های استارت آپی نیز می‌توانند پس از سال‌ها فعالیت تجاری با همین عنوان شناخته شوند.

♦ آنچه در راه‌اندازی یک شغل نوپا اهمیت دارد، پیشرفت و توسعه سریع آن است. فاکتور رشد در مورد استارت آپ باید نسبت به کسب و کارهای معمول برجسته‌‌تر باشد. در واقع در این نوع کسب و کار باید روند رشد و توسعه بسیار سریع‌تر اتفاق بیفتد.

♦ در راه‌اندازی هر نوع کسب و کاری قطعا درصدی از ریسک و خطر عدم موفقیت وجود دارد و استارتاپ نیز از این قاعده مستثنا نیست. چه بسا این نوع شرکت‌ها با ریسک بیشتری همراه هستند.

♦ مهم‌ترین فاکتور در مورد کسب و کارهای استارت آپی، حل مشکلی در جامعه به واسطه فعالیت آن‌ها است. در حقیقت تمام فعالیت‌های استارتاپ باید بر این محور اصلی و در راستای هدف حل مشکل یا مشکلات موجود در بازار انجام شود.

♦ ممکن است مشکلات متعددی در مسیر فعالیت تجارت‌های نوپا قرار بگیرند. مهم آن است که ‌استارت آپ انعطاف‌پذیر و منطبق با هر مشکلی باشد تا بتواند به یک تجارت پایدار تبدیل شود.

♦ کسب و کارهای استارت آپی معمولا از تعداد محدودی از افراد تشکیل می‌شوند. هر چند فعالیت‌های تجاری استارت آپ‌ها چندان در قالب تیم دنبال نمی‌شود؛ اما با این حال کار تیمی و تعهد اعضا اهمیت بسیاری در رشد کسب و کار دارد.

راهنمای راه‌اندازی استارتاپ

برای راه‌اندازی یک کسب و کار استارت آپی باید چند فاکتور مهم از قبیل: انتخاب نوع کسب و کار، طراحی بوم مدل کسب و کار و برنامه‌ریزی استراتژیک را مد نظر قرار دهید. اگر استارت آپ خود را به‌عنوان یک پروژه در نظر بگیرید، آخرین مرحله آن تهیه مکان و تجهیزات لازم و نیروی کار برای شروع پروژه با هدف تولید محصول یا ارائه خدمت است. برای این که بتوانید عمر مفید کسب و کار خود را افزایش داده و در رقابت با سایر استارت آپ‌ها پیروز شوید، باید با یک برنامه‌ریزی اصولی و بودجه‌بندی صحیح، پروژه خود را کنترل و مدیریت کنید. از آنجا که ریسک سرمایه‌گذاری در استارت آپ‌ها بسیار بالا است، باید ضمن داشتن سرمایه لازم، قدرت ریسک بالایی داشته‌باشید. علاوه بر وجود سرمایه و سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر، عوامل متعدد دیگری از جمله انتخاب یک تیم حرفه‌ای، نوسانات ارزی و کسب مجوزهای لازم همگی در افزایش عمر مفید استارتاپ نقش دارند.

سخن آخر

دانشگاه کسب و کار، رسانه‌ای تخصصی در حوزه کارآفرینی است که تمامی موضوعات مرتبط با کارآفرینی را پوشش می‌دهد. این رسانه محتوا محور به‌صورت تخصصی در حوزه‌های کسب و کار و کارآفرینی فعالیت دارد و توسعه فردی را نیز چاشنی فعالیت‌های خود کرده‌است. در واقع این رسانه در تلاش است که با انتشار محتواهای مفید در زمینه توسعه فردی به افراد علاقه‌مند به حوزه‌های کارآفرینی و استارت اپ کمک کند که برای رسیدن به موفقیت حتمی قبل از هر چیزی به رشد شخصیت خود برسند. اگر شما نیز به این حوزه‌ها علاقه دارید، می‌توانید برای استفاده از مطالب مفید و راهبردی به سایت دانشگاه کسب و کار با آدرس دامنه http: //businessuni. net/ مراجعه کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید