۳ خطر “لایحه مالیات بر ارزش افزوده” برای شوراها و مدیریت شهری

    کد خبر :623016

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران بااشاره به سه خطر لایحه مالیات بر ارزش افزوده برای شوراها و مدیریت شهری، از نمایندگان مجلس درخواست کرد که به دغدغه‌های شورای عالی استان‌ها در این رابطه توجه کنند.

 

علی اعطا در ابتدای این نشست خبری ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی، گفت: این روزها در مجلس لایحه مالیات بر ارزش افزوده که برای مدیریت شهری واجد اهمیت است در حال بررسی است. بحث این لایحه در حال حاضر به نقطه‌ای رسیده که در آستانه تعیین تکلیف قرار گرفته اما از سه منظر مشخص، شوراها و مدیریت شهری در آستانه یک خطر بالقوه قرار گرفتند که به نمایندگی از شورا از نمایندگان مجلس درخواست می‌کنم در آستانه تصمیم گیری به دغدغه‌های که از سوی شورای عالی استان‌ها در ر ابطه با این سه موضوع مطرح شده ، توجه کافی کنند.

 

وی تاکید کرد: با توجه به این که مجلس نپذیرفت موضوع مالیات از عوارض تصویب شود و عوارضی که شهرداری وصول می‌کند مستثنی باشد شوراها در معرض خطر بالقوه قرار دارند بند ۱۰ ماده ۹ این لایحه به کمیسیون تخصصی برگشته و باید این اصلاح انجام شود تا شوراها و شهرداری ها با مشکل مواجه نشوند.

 

به گفته اعطا، در حال حاضر سهم شهرداری ها از این محل ۴ درصد است و در آستانه کاهش آن به ۳ درصد قرار گرفتند. در حالی که این منابع به عنوان درآمدهای پایدار شهرداری‌ها قلمداد می‌شود و تحقق این کاهش می‌تواند به شهرداری ها لطمه وارد کنند. در بحث ماده ۵۳ لایحه این بحث مطرح شده که حق وضع عوارض از شوراها گرفته شود و در اختیار وزارت کشور قرار گیرد. اگر این موضوع محقق شود یکی از جایگاه‌های که قانون برای شوراها در نظر گرفته از بین می‌رود و عملا شوراها از حیزانتفاع خارج می‌شوند.

 

سخنگوی شورای شهر تهران تاکید کرد: در مورد برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران و در اجرای ماده ۹۴ این برنامه، بزودی ماده واحده‌ای با موضوع شاخص‌های این برنامه در صحن شورا مطرح خواهد شد که کنترل بر اجرای برنامه را سنجش پذیر می‌کند. به شکلی که در هر ماه، هر فصل، هر نیم سال و سال کامل می‌توان بررسی کرد چه اقداماتی باید انجام می‌شده و چه اقداماتی انجام شده است.

 

جلسه برای تعیین تکلیف گود برج میلاد

 

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوالی در خصوص گودهای خطرساز سطح شهر تهران گفت: در مجموع ضوابط تعریفی برای گودهای سطح شهر وجود ندارد. حدود ۱.۵ سال گذشته رئیس سازمان نظام مهندسی آماری داد که ۲۰۰ گود پرخطر وجود دارد که بر اساس بررسی‌های ما برخی به دلیل مشکلات مالی و یا حقوقی در سطح شهر رها شده‌اند. این گودها با پیگیری شهرداری و کمیته عمران شورا در اولویت شهرداری قرار گرفت و هشدارهای جدی نسبت به این پدیده داده شد. با توجه به پیگیری‌ها برخی از آنها فعال شدند و مالکین نسبت به حل معضل آنها اقدام کردند.

 

وی ادامه داد: در مورد گود مجاور برج میلاد دو سه ماه اخیر اخباری مطرح شد که مهندسین مشاور در این طرح، این گود را نیازمند تصمیم عاجل دانسته بودند. شورا به این موضوع ورود پیدا کرد و شهرداری و معاونت عمرانی آن با پیمانکار جلساتی را آغاز کردند تا به تفاهمی برسند. در حال حاضر نیز گشایش‌هایی حاصل شده و امیدواریم که کار به جریان بیفتد.

 

اعطا در پاسخ به سوالی در خصوص دستگیری سارقین سردیس قیصر امین پور که از سوی فرماندهی یگان حفاظت شهرداری تهران خبر داده شده بود گفت: در این مورد هنوز گزارشی به شورا ارسال نشده و اطلاعی در این مورد ندارم.

 

وی در واکنش به اظهارات ریاست شورای اسلامی شهر تهران در مورد برج میلاد نیز گفت: زمانی که این برج شروع به ساخته شدن کرد در دنیا حدود دو دهه بود که دیگر برج‌های مخابراتی ساخته نمی‌شدند. بحث آقای هاشمی نیز این بود که هزینه‌ای که صرف ساخت این برج شد باید با اولویت در موضوعات دیگری صرف می‌شد.

 

سند مطالعاتی برای دو طبقه شدن پل صدر در شهرداری وجود ندارد

 

وی ادامه داد: درباره دو طبقه شدن بزرگراه صدر نیز مطالعه‌ای در شهرداری تهران پیش از تصمیم برای اجرای این طرح وجود ندارد اما وقتی تصمیم گرفته شد که این طرح اجرایی شود مطالعاتی بر روی ابعاد فنی آن انجام شد. در حقیقت در هیچ طرح مصوب چنین طرحی وجود نداشت و هیچ سند مصوبی درباره اجرای پل طبقاتی صدر عنوان نشده بود.

 

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوالی در خصوص نشست شورایاران محلات شهر تهران گفت: نشست روز پنجشنبه جلسه‌ای است که همه منتخبین شورایاری‌ها به آن دعوت شدند و در حقیقت اجلاس آغاز به کار دوره جدید شورایاری‌هاست و علاوه بر مدیران شهری و شورا، معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور، استاندار تهران و آقای ابوترابی نیز به جلسه دعوت شده‌اند که با حضور مجموعه منتخبین شورایاری‌ها نقطه نظرات مدیریت شهری به اعضای جدید منتقل خواهد شد.

 

اعطا در پاسخ به سوالی در خصوص صدور قرار منع تعقیب در پرونده املاک نجومی نیز گفت: من در مورد این خبر اطلاعی ندارم.

 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص هزینه‌های برگزاری هفته تهران گفت: من اطلاعی در مورد این هزینه‌ها ندارم اما ظاهرا این هزینه‌ها از ردیف دیپلماسی شهری تامین می‌شود، البته این کار با همکاری مجموعه‌ای از بخش‌های شهرداری انجام می‌شود که می‌توان گزارشی در مورد آن گرفت.

 

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه پرونده‌ای برای افشانی، شهردار پیشین تهران در مورد توزیع کارت‌های شناور طرح ترافیک باز شده است گفت:‌ در این خصوص اطلاعی به ما نرسیده است.

 

اعطا در باره تغییر مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی نیز گفت: در این مورد اطلاعی به ما نرسیده است.

 

احتمال تغییر مدیرعامل سازمان فرهنگی شهرداری

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود و در پاسخ به سوالی در خصوص انتصاب مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران گفت: این سازمان هیات امنای ۱۱ نفره‌ای دارد که از این میان یک عضو از شهرداری و یک عضو از شورا حضور دارند. اینکه احتمال دارد آقای اوحدی در آنجا نماند وجود دارد اما اینکه چه کسی به آنجا برود، هنوز اسمی مطرح نشده است.

 

نوع کاربری خانه تاریخی اتحادیه هنوز مشخص نیست

 

اعطا در خصوص افتتاح خانه تاریخی اتحادیه نیز گفت: آخرین کسب اطلاعی که از سازمان زیباسازی انجام دادیم این بود که تقریبا آنجا قابل بهره برداری است اما در مورد اینکه کاربری و نوع بهره برداری آن چه باشد؟ هنوز به جمع‌بندی روشنی نرسیده‌ایم که مورد قبول شورا باشد.

 

وی ادامه داد: مقرر بود که این خانه در هفته تهران به بهره برداری برسد اما احتمال می‌رفت اگر بهره برداری در هفته تهران انجام شود، نارضایتی‌هایی شکل بگیرد لذا این موضوع متوقف شد تا تصمیم پخته‌ای اتخاذ شود.

 

اعلام حقوق مدیران شهری باید با تدبیر بیشتری انجام شود

 

وی در خصوص اعلام حقوق و مزایای مدیران ارشد مدیریت شهری در سامانه شفافیت و عدم تحقق این مسئله گفت: اینطور نیست که روابط عمومی شهرداری جلوی این کار را گرفته باشد. مکاتبه‌ای توسط مدیر ارتباطات شهرداری تهران با سرکار خانم آروین انجام شده بود که در آن اعلام شده بود این موضوع با توجه به حساسیت‌های ویژه‌ای که دارد در این ابعاد می‌تواند در افکار عمومی تبعاتی را داشته باشد لذا انجام این کار باید با تدبیر و فکر بیشتری توام باشد.

 

اعطا ادامه داد: استراتژی کلی شورا این است که این موضوع به طور جد پیگیری شود اما ترجیح ما هم این است که زیرساخت‌های این مسئله به درستی فراهم شود تا اطلاعات درستی بر روی سامانه قرار گیرد. به نظر من بحث جلوگیری در تحقق این امر وجود ندارد. هر چند که در مجموعه شهرداری برخی مقاومت‌ها وجود دارد اما به عنوان سیاست کلی همه این مسئله را پذیرفته‌اند.

 

وی در بخش دیگری از این نشست خبری در خصوص بروز تخلف در شوراهای معماری مناطق گفت: موضوعی که در شورای شهر تهران دنبال می‌کردیم این بود که شوراهای معماری مناطق سطح اشغال و طبقات را نتوانند اضافه کنند در حالی که این کار در گذشته انجاممی‌شده لذا با توجه به جدیتی که در این رابطه در شورا و شهرداری وجود داشت در حد قابل قبولی این کار انجام شده و امروز در مناطقی نمی‌توانند این کار را انجام دهند. مواردی که بررسی کردیم همگی مربوط به قبل بوده، البته این کار نیازمند نظارت دقیق است. به زودی نیز لایحه‌ای در مورد تعیین وجود اختیارات شوراهای معماری در شورا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران بار دیگر در خصوص سامانه شفافیت در مجموعه مدیریت شهری گفت: مدتی پیش انتقادی توسط یکی از خبرنگاران در مورد سایت شفافیت مطرح شد که مربوط به وجود یک تناقض در سامانه بود. من همان موقع اعلام کردم اگر مسیر شفافیت نبود دستیابی به همین تناقض نیز غیر ممکن بود. در حقیقت هدف ما تحقق نظارت عمومی است و باید به همین روند شفاف سازی نیز نظارت داشته باشیم تا در این مسیر ایرادات آن حل و فصل شود.

 

پیمانکار حادثه سقوط جرثقیل طرف قرارداد شهرداری نیست

 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص سقوط جرثقیل که موجب مرگ دو تن از شهروندان تهرانی شد گفت: روز گذشته جلسه‌ای در این رابطه برگزار شد تا بررسی اولیه‌ای در این خصوص داشته باشیم. کلیات موضوع مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که ساختار مدیریت ایمنی در شهرداری تهران اشکالاتی دارد که این اشکالات احصاء شده است.

 

رئیس کمیسیون سلامت شورا نیز مکاتبه‌ای با شهردار تهران انجام داده‌اند که در آن درخواست شده ساختار HSE در شهرداری تهران مورد بازنگری قرار گیرد.

 

وی ادامه داد: در رابطه با حادثه سقوط جرثقیل که منجر به مرگ دو تن از همشهریان ما شد در جلسه دیروز مقرر شد جزئیات مورد بررسی قرار گیرد اما نکته قابل توجه این است که پیمانکار طرف قرارداد شهرداری نیست لذا موضوع پیچیدگی حقوقی دارد که نیاز به بررسی بیشتر است و باید به صورت جدی پیگیری شود.

 

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوالی در خصوص فرآیند صدور پروانه و تخلفات آن گفت: ما در هر سال تقریبا حدود ۹ تا ۱۰ هزار پروانه در شهرداری صادر می‌کنیم که از این تعداد در روند صدور هر پروانه حدود ۱۰ ماه تا 1.5 سال زمان صرف می‌شود که این زمان از تهیه نقشه‌ها تا طی شدن روال در شهرداری محاسبه می‌شود. دو دیدگاه در این مورد وجود دارد. یکی آنکه اگر هر بخشی در صدور پروانه به مشکل خورد حتما با مراجعه فیزیکی دنبال شود و روش دیگر این است که فرآیند به قدری باید روشن باشد که هر مرحله فرد بداند باید با تهیه چه مدارکی به کجا مراجعه کند تا مشکلات از این طریق به حداقل برسد.

 

وی افزود: همه اعضای شورا هنگامی که به مناطق می‌روند ملاقات‌های عمومی دارند و در دفاتر خود نیز اعتراضات در این خصوص را بررسی می‌کنند اما قطعا هنر این نیست که روزانه جای سه نفر ۳۰ نفر اعتراضاتشان بررسی شود بلکه هنر این است که ساز و کار طوری طراحی شود که تعداد اعتراضات از ۳۰ نفر به سه نفر کاهش پیدا کند. بر همین اساس فردا هم زمان با روز شهرسازی در هفته تهران از چهار سرویس جدید هوشمند در فرآیند صدور پروانه رونمایی خواهد شد.

 

به گزارش ایسنا،وی در خصوص دستاوردهای هفته تهران نیز گفت: هفته تهران فرصتی برای بازخوانی تهران خواهد بود و امسال نیز هر روز این هفته عنوانی دارد که توجهاتی به ما می‌دهد تا مبنای شکل گیری ایده‌های موثر برای شهر باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید